گذر از تحریم‌ها با انعقاد قرارداد با سوریه / راهکاری در راستای جلوگیری از شناسائی سودهای موهوم

گذر از تحریم‌ها با انعقاد قرارداد با سوریه / راهکاری در راستای جلوگیری از شناسائی سودهای موهوم
خلاصه اخبار

فهرست عناوین قراردادی با شرکت عرب یونیون که بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی و البته شرکتی چند ملیتی سوریه است (با سهامدارانی از سوریه، مصر و لیبی)، منعقد شده که این همکاری دو طرفه بوده و قراردادی کاملا تجاری محسوب می‌شود. به گزارش سیگنال به نقل از بورس‌نیوز، شرکت بیمه اتکایی امین اخیرا از انعقاد قرارداد […]

قراردادی با شرکت عرب یونیون که بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی و البته شرکتی چند ملیتی سوریه است (با سهامدارانی از سوریه، مصر و لیبی)، منعقد شده که این همکاری دو طرفه بوده و قراردادی کاملا تجاری محسوب می‌شود.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس‌نیوز، شرکت بیمه اتکایی امین اخیرا از انعقاد قرارداد با شرکت عرب یونیون ری سوریه خبر داده است.

انعقاد قرارداد با یک شرکت چند ملیتی در شرایطی که تحریم‌ها محدودیت‌های فراوان ایجاد کرده، اقدام بسیار مثبتی است.

این خبر بهانه‌ای شد تا خبرنگار در نشستی که با حضور سید مصطفی کیایی مدیرعامل ، رضوان بابو مدیر مالی و علی به‌نژاد مدیر فنی شرکت بیمه اتکایی امین برگزار شد، وضعیت این قرارداد و سایر اتفاقات «اتکام» را بررسی کند.

سوال: تحریم ها در روند فعالیت شرکت اثرگذار است؟

کیایی: تحریم ها اتفاق جدیدی نیست و در ۴ دهه گذشته در عرصه اقتصادی همواره با مشکلاتی مواجه بوده ایم و چه بسا اگر در این مدت برنامه ریزی صحیحی صورت می گرفت، امروز تحریم ها چالشی برای اقتصاد کشور نبود. تحریم ها اما می تواند فرصتی برای شرکت های بیمه اتکایی محسوب شود؛ چرا که به سبب تحریم ها نگهداری ریسک در داخل کشور افزایش یافته است.

البته این موضوع ریسک بیشتری هم به صنعت بیمه تحمیل خواهد کرد. از این رو تلاش می شود بخشی از ریسک به خارج از کشور واگذار شود. اگر چه بعضی شرکت های خارجی و بزرگ بیمه ای که پس از برجام همکاری خود را با ما آغاز کرده بودند در حال حاضر تمایلی به ادامه همکاری ندارند؛ ولی امیدواریم بتوانیم در غیاب بیمه گران بزرگ خارجی، شرکت های بیمه کوچکتری از هند و… را ترغیب به همکاری کنیم ضمن اینکه در این شرایط، صنعت بیمه داخلی هم با حرکت در مسیر برنامه ریزی شده توسط بیمه مرکزی، توانسته ریسک ها را پوشش دهد.

سوال: عدم امکان واگذاری ریسک به خارج از کشور چه تبعاتی خواهد داشت؟

کیایی: در دوران برجام نیز گشایش چندانی حاصل نشده بود ولی به هر حال با اعمال تحریم های جدید، شرایط دشوارتر شده و ناچار به توزیع ریسک در داخل کشور هستیم. فراموش نکنید که این وضعیت انتخاب ما نبوده و تحمیلی است و ناگزیر به پذیرش آن هستیم. 

شرکت‌های بیمه اتکایی با توجه به ماهیتشان، بخشی از ریسک بیمه‌های مستقیم را در قالب قراردادها و با دریافت مبلغی به‌عنوان حق بیمه، بیمه مجدد می‌کنند و در صورت بروز حادثه و تحمیل خسارت به بیمه‌های مستقیم، بخشی از مبلغ خسارت را پرداخت می‌کنند. 
در حال حاضر امکان واگذاری ریسک به خارج از کشور وجود ندارد؛ به همین دلیل ریسک ها در قالب قراردادهای اتکایی در داخل کشور توزیع می شود.

حدود ۹۰ درصد از قراردادهای اتکایی توسط بیمه مرکزی و بیمه ایران و مابقی توسط دو شرکت خصوصی بیمه اتکایی امین و بیمه اتکایی ایرانیان پوشش داده می شود. ضمن اینکه به منظور پوشش ریسک های احتمالی اقداماتی همچون ایجاد صندوق ویژه تحریم و صندوق ظرفیت مشترک انجام شده است. به این ترتیب نگرانی ها تا حدی کاهش یافته است.

سوال: تفاوت شرکت های بیمه اتکایی و بیمه های مستقیم چیست؟

کیایی: بیمه های اتکایی در واقع نوعی بیمه مجدد محسوب می شوند و بیمه های مستقیم ، مشتریان بیمه های اتکایی هستند. اصولا بیمه های اتکایی به لحاظ عملیاتی از بیمه های مستقیم ، سودآورتر هستند. به طور کلی در سراسر دنیا و همچنین کشور ما، بیمه های مستقیم پس از قراردادهای بزرگ، با پرداخت مبلغی به عنوان حق بیمه بخشی از ریسک قرارداد را به بیمه های اتکایی واگذار می‌کنند. 

به نژاد: به عنوان مثال در حادثه نفتکش سانچی، با توجه به مشارکت شرکت بیمه اتکایی امین در قراردادهای شرکت بیمه البرز و بیمه مرکزی، در بخشی از خسارت سهیم هستیم که سهم بیمه اتکایی امین از خسارت مذکور بیش از ۴۰۰ هزار یورو است.
با توجه به شرایط کنونی، واگذاری ریسک به خارج از کشور بسیار کاهش یافته است و بخش زیادی از ریسک در قالب قراردادهای اتکایی در داخل کشور توزیع می شود. این وضعیت، موجب افزایش فعالیت بیمه گران اتکایی داخلی در پوشش ریسکهای داخل کشور شده است.

سوال: کمی در مورد قرارداد با سوریه توضیح دهید.

کیایی: پس از مذاکراتی که با دوستان سوری انجام شد و بررسی ضریب خسارت چند سال اخیر شرکت سوری، قراردادی با شرکت عرب یونیون که بزرگترین شرکت بیمه اتکایی و البته شرکتی چند ملیتی سوریه است (با سهامدارانی از سوریه، مصر و لیبی)، منعقد شد. این همکاری دو طرفه بوده و قراردادی کاملا تجاری محسوب می شود.

سوال: ناامنی های کشور سوریه، ریسک قرارداد را افزایش نخواهد داد؟

کیایی: همکاری با شرکت عرب یونیون ری ارتباطی با جنگ در سوریه ندارد و در صورت بروز خسارتی در شرایط جنگی، خسارت وارد شده تحت پوشش بیمه نخواهد بود چرا که جنگ و اشوب اصولا تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. ضمن اینکه در نظر داشته باشید سوریه آماده بازسازی است و باید تلاش کنیم در بازسازی این کشور هم حضور داشته باشیم. کما اینکه در حال حاضر هم بعضی شرکت های بیمه اروپایی در حال راه اندازی دفاتر خود در این کشور هستند. 
مشارکت با عرب یونیون ری در شرایط تحریم، بابی جهت برقراری ارتباط در صحنه بین الملل برای بیمه اتکایی امین گشوده و امیدواریم در وضعیتی که ارتباطات بین المللی صنعت بیمه بسیار محدود شده، در مجامع بین المللی حضور داشته باشیم و منفعل عمل نکنیم. ضمن اینکه با توجه به ضریب خسارت پایین عرب یونیون ری به نظر می رسد ریسک مناسبی پذیرفته ایم. به منظور ایجاد فضای مناسب تر برای تداوم فعالیت باید ارتباط با شرکت های خارجی حفظ شود و با توجه به پتانسیل های کشور، با تدابیر ویژه حتما این مهم قابل دستیابی خواهد بود.

سوال: کمی هم در مورد وضعیت صورت های مالی و روند سودآوری شرکت توضیح دهید.

بابو: سودآوری شرکت های بیمه، متشکل از دو بخش عملیات فنی و عملیات سرمایه گذاری است.با توجه به نرخ های مناسب و تلاش بخش فنی، حق بیمه های دریافتی شرکت در سال جاری نسبت به سال ۹۶، رشد ۲۳ درصدی داشته است. سود حاصل از سرمایه گذاری ها نیز امسال رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته داشته و در مجموع، سود خالص «اتکام» در سال جاری ۶۲ درصد بیش از سود خالص سال ۹۶ بوده است.

این در حالی است که شرکت بیمه اتکایی امین بر خلاف روند سایر شرکت های بیمه ای و ابلاغیه بیمه مرکزی مبنی بر لحاظ کردن نرخ نیمایی در صورت های مالی، در حساب های خود نرخ های کاملا واقعی درج کرده است. به این ترتیب که بابت حساب های داخلی، نرخ حواله داخلی و بابت پرداخت های خارجی که باید اسکناس یا حواله ارزی پرداخت شود، نرخ های سامانه نیما لحاظ شده است. ضمنا ذخیره خسارت های معوق با IBNR ۴۵ درصدی لحاظ شده و این نسبت در صورت های مالی این صنعت بی نظیر است. 

در صورت تسعیر ارز بر مبنای سامانه نیما در مورد کلیه دریافت ها و پرداخت ها، سود بالایی شناسایی می شد که موهومی بود و سازمان امور مالیاتی نیز بر اساس سود شناسایی شده، مالیات اخذ می کرد. شرکت بیمه اتکایی امین در اقدامی بی نظیر، نرخ های واقعی را لحاظ کرد و سودی که شناسایی شده، کاملا واقعی بوده و مدعی هستیم «اتکام»، شفاف ترین صورت مالی را ارائه کرده است. البته این مهم با حمایت بیمه مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان حسابرسی صورت گرفت. همچنین این شرکت هیچ گونه کسری ذخایر ندارد و با توجه به موارد مطرح شده، توانایی شرکت در پوشش خسارت های تحمیل شده افزایش خواهد یافت.شفافیت، مهمترین نقطه قوت «اتکام» است و تلاش می شود در عین شفافیت، بیشترین منفعت نصیب سهامداران گردد.

به نژاد: ذخیره IBNR ، مربوط به خسارت هایی است که واقع شده ولی هنوز به شرکت بیمه / بیمه گر اتکایی اعلام نشده است. لذا بدین منظور در زمان محاسبه ذخیره خسارت های معوق، ذخیره ای در نظر گرفته می شود که این مورد نیز پوشش داده شود. معمولا شرکت های بیمه حداکثر ۱۰ درصد ذخیره IBNR در حسابهای خود لحاظ می کنند؛ ولی بیمه اتکایی امین با تایید بیمه مرکزی میزان ذخیره خسارت معوق خود را با در نظر گرفتن IBNR  45 درصد در حسابها لحاظ نموده است و به پشتوانه این ذخیره قابل اتکا، در برابر خسارتهای احتمالی مقاوم تر شده است.

همچنین در ارزیابی ریسکهای پیشنهادی، نرخ مندرج در نرخ نامه مشورتی، تائیدیه نرخ و شرایط بیمه نامه توسط بیمه مرکزی (در خصوص بیمه نامه های مشمول تبصره ماده 6 آیین نامه 76 شورای عالی بیمه) و سوابق قبلی از ریسک های مشابه در کنار دیگر عوامل، مبنای ارزیابی ریسک این شرکت را تشکیل می دهند و ریسک هایی پذیرفته می شوند که توجیه فنی داشته باشند.

سوال: تغییری در پرتفوی سرمایه گذاری های شرکت اعمال شده است؟

بابو: این شرکت با تکیه بر دانش افراد متخصص در شورای سرمایه گذاری، و البته با رعایت آیین نامه ۶۰ شورایعالی بیمه، بخشی از منابع خود را در حوزه اوراق بدهی و سهام سرمایه گذاری کرده است. خرید اسناد خزانه اسلامی علاوه بر آنکه نقدشوندگی بسیار بالا و بازدهی مناسبی برای شرکت به همراه داشته، اقدام مناسبی هم در جهت کمک به دولت تلقی می گردد.البته سرمایه گذاری هایی هم در حوزه املاک صورت گرفته است. ساختمان سابق شرکت بیمه توسعه نیز از شرکت بیمه ایران خریداری شده و اسناد ساختمان به نام شرکت بیمه اتکایی امین است؛ ولی به دلیل عدم تخلیه ملک توسط بیمه توسعه، مشکلاتی ایجاد شده و عملیات تحویل ملک از مجاری قانونی در حال پیگیری است.

سوال: پیش بینی شما از آینده صنعت بیمه چیست؟

کیایی: در صنعت بیمه همه جای دنیا، بیمه های اتکایی رو به رشد بوده و در کشور ما نیز این صنعت رشد مناسبی داشته و بیمه های اتکایی بسیار موفق تر از بیمه های مستقیم عمل کرده اند. به آینده این صنعت خوشبین هستم. ضمن اینکه حفظ منافع سهامداران و صیانت از سرمایه هایشان اولویت اصلی شرکت بیمه اتکایی امین محسوب می شود. سهامداران عمده این شرکت هم شرکت های بیمه ایران، دانا، آسیا و البرز هستند و این قضیه منجر به تعامل مناسب تر «اتکام» با شرکت های مذکور شده است.

روند سودآوری شرکت در ۸ سال گذشته، صعودی بوده و امسال نیز سود مناسبی محقق شده است. افزایش سرمایه شرکت نیز ظرف چند روز آینده در مجمع به شور گذاشته می شود و پس از تایید و تصویب در مجمع، برای ثبت افزایش سرمایه اقدام خواهد شد. این کار در سال جاری انجام شده و «اتکام» ، ۳۰۰ میلیارد تومانی خواهد شد. افزایش سرمایه ظرفیت پذیرش ریسک شرکت را نیز افزایش خواهد داد.علاوه بر این مدیریت هزینه و تکیه بر انرژی نیروی انسانی جوان، از نقاط قوت این شرکت است.قیمت سهم «اتکام» کاملا تابع عرضه و تقاضای بازار است و مداخله ای در روند قیمت سهم نداریم.

برچسب‌ها