کلاف پیچیده بنزین در ایران/ چرا هر تغییر قیمتی بحرانآفرین میشود؟
مساله بنزین این روزها به یکی از کلافهای سردرگم اقتصاد ایران تبدیل شده است و دولت چهاردهم نیز در آغازین روزهای شروع فعالیت خود، مساله قیمت حاملهای انرژی و نوع مواجهه با آن را در صدر فهرست دغدغههای خود پیش رو دارد.
چند سالی از آخرین باری که بنزین با افزایش قیمت همراه شد میگذرد و بر همگان واضح و مبرهن است که بنزین این روزها نسبت به سطح تعدیلی قیمتها دچار نوعی جاماندگی شده و در این مدت مطابق با قیمت سایر اقلام و تورم عمومی جامعه رشد نکرده است.
افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان 98 منجر به شکلگیری سلسله اعتراضاتی نسبت به این موضوع در آن مقطع شد.
تاریخچه تغییرات قیمت بنزین در ایران
قیمت بنزین در ایران از سال ۵۷ تا سال ۵۹ تغییری نداشت و با نرخ یک تومانی، به فروش میرسید. با این حال در سال ۵۹، شاهد افزایش قیمت بنزین بودیم و به یکباره ۳ برابر شد و به ۳ تومان به ازای هر لیتر رسید.
از سال ۱۳۸۰ به بعد ناگهان قیمت بنزین افزایش معناداری پیدا کرد. در واقع، بزرگترین شوک قیمتی طی سالهای ۸۴ تا ۹۲ رخ داد.
قيمت بنزين از لیتری ۸۰ تومان در سال ۸۴ به ۷۰۰ تومان در سال ۹۲ رسيد و نزديک به ۶۰۰ درصد رشد داشت.
دادههای شركت ملی پالايش و پخش نشان میدهد كه اوج تغييرات قيمت بنزين مربوط به ۲۸ آذر ۱۳۸۹ است.
این تغییر با اجرای هدفمندسازی یارانهها در ایران کلید خورد. هر لیتر بنزین سهمیهای به ۴۰۰ تومان و قیمت بنزین آزاد به ۷۰۰ تومان افزایش یافت. در آبان 98 نیز قیمت بنزین با شوک ناگهاین همراه شد و به 3 هزار تومان رسید.
ناترازی بنزین در ایران
ارزانی بنزین نسبت به سایر کالاها و همچنین ثبات قیمت آن برای چندین سال متوالی منجر به افزایش مصرف آن شده و در برخی از روزها مانند روزهای پایانی سال و ایام تعطیلات که تعداد سفرهای بین شهری افزایش مییابد، مصرف بنزین از میانگین روزانه آن در کشور بیشتر شده و کشور با کمبود بنزین مواجه میشود و در نهایت این ناترازی و کمبود از محل واردات بنزین تامین میشود.
از سویی دیگر، ارزانی بنزین سبب شده تا مصرف آن هر سال نسبت به سنوات قبل افزونتر گردد، این در حالی است که پالایشگاههای کشور و میزان تولید بنزین در این مدت مطابق با رشد مصرف بنزین، افزایش نداشته است.
افزون بر این، ناوگان حملو نقل کشور هر سال رو به نزول است و خودروهای فرسوده هنوز در خیابانهای کشور تردد میکنند و خودروها نیز بر اصول بهینه طراحی نمیشود. مجموعه این عوامل به افزایش مصرف و نهایتا ناترازی در بنزین منجر شده است.
مصرف بیرویه بنزین
در اردیبهشت ماه امسال ناصر عاشوری، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش گفت:
ریشه ناترازی بنزین در بخش تولید نیست، بلکه ریشه ناترازی بنزین در مصرف بیرویه است و مصارف بالا، کار را بهجایی رسیده که به جای صادرات، در سال گذشته حدود ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم.
علاوه بر این، بارها مشاهده شده که فیلمهای گوناگونی در رسانههای مختلف در خصوص قاچاق بنزین در مرزهای شرقی منتشر شده است که این موضوع نیز یکی از دغدغههای این حوزه است.
اثر بنزین بر انتظارات تورمی
همچنین یکی از مواردی که دست دولت را در حوزه تغییرات قیمتی بنزین بسته نگه داشته است، اثر روانی آن بر انتظارات تورمی است که البته چندان هم بیراه نیست.
بعد از افزایش قیمت بنزین در آبان 98، در ماه بعد یعنی آذر، نرخ تورم ماهانه به 3.2 درصد رسید که بالاترین مقدار نرخ تورم ماهانه در 8 ماه منتهی به آن زمان محسوب میشد. بنابریان قابل پیشبینی است که با رشد قیمت بنزین، انتظارات تورمی نیز با تغییر معناداری همراه شود.
با سلام و احترام
باید خدمت همه عزیزان عرض کنم که اجرای غلط برنامه افزایش قیمت بنزین باعث نابسامانی ها شده است و گرنه افزایش متناسب قیمت بنزین کار بسیار درست و شایسته ای است. ارزان بودن قیمت بنزین باعث مصرف بالا و حیف و میل آن شده است.چرا باید افزایش قیمت بنزین همراه با انتظارات تورمی باشد در حالی که هیچ تاثیر (یا تاثیر بسیار ناچیز) روی سایر خدمات ندارد.
درود آقای دوست گرامی زمانیکه همه جابهجایی چه مسافر چه فرآورده با خودروهای بنزینی انجام میشه چجور افزایش بهای بنزین بدون تأثیر در تورم هست ؟ کمی اندیشه خوبه