کدام پروژه‌ها بالاترین میزان رشد و فعالیت توسعه‌دهندگان را دارند؟

کدام پروژه‌ها بالاترین میزان رشد و فعالیت توسعه‌دهندگان را دارند؟

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

طبق داده‌های منتشر شده توسط پلت‌فرم شناخته شده‌ی کوین‌مارکت‌کپ(CoinMarketCap)، در حال حاضر بالغ بر 9 هزار رمزارز مختلف در بازار وجود دارد که به صورت کاملاً فعال در صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز سراسر جهان توسط کاربران مبادله می‌شوند. شایستگی نسبی اغلب این پروژه‌ها توسط میزان سرمایه‌ی در حال گردش (Market Cap) و ارزش لحظه‌ای آن‌ها تعیین می‌شود. هرچه سرمایه‌ی در حال گردش یک پروژه‌ی رمزارز بیشتر باشد، آن پروژه را با ارزش‌تر و محبوب‌تر می‌توان توصیف کرد.

اما تکیه بر چنین معیاری می‌تواند ابعاد و معیارهای پیشرفت دیگری همچون جوامع توسعه‌ی دهنده‌ی فعال و پرتحرک و یا میزان بودجه‌ی تبلیغاتی یک پروژه‌ی ثروتمند را هم زیرسوال برده و باعث شود سرمایه‌گذاران از اینگونه موارد غافل شوند. به عنوان مثال می‌توان به داستان پروژه‌ی هرمی و کلاهبرداری وان‌کوین(OneCoin) اشاره کرد که توانست به ما نشان دهد زمانی که یک پروژه با محوریت شور و هیجان سرمایه‌گذاران پیشرفت می‌کند، در نهایت به چه چیزی می‌رسیم. این پروژه در روزهای پایانی کار خود و پیش از ناپدید شدن از صفحه‌ی روزگار، توانسته بود بالغ بر 6 میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کند.

به گزارش شرکت سرمایه‌گذاری الکتریک کپیتال(Electric Capital)، در حال حاضر بالغ بر 8 هزار توسعه‌دهنده‌ی فعال در صنعت رمزارزها وجود دارد که هر کدام در پروژه‌های مختلفی مشغول به کار هستند. در این گزارش توضیح داده شده که نزدیک به 80 درصد این توسعه‌دهندگان چیزی کم‌تر از دو سال قبل کار خود را آغاز کرده‌اند و به نوعی تازه‌کار هستند.

با این حال، از نظر فعالیت و توسعه‌ی شبکه در حال حاضر اتریوم با در اختیار داشتن بالغ بر 2300 توسعه‌دهنده‌ی فعال ماهانه، حرف اول را می‌زند. این درحالیست که جامعه‌ی توسعه‌دهنده‌ی اتریوم طی سه سال گذشته نزدیک به 215 درصد رشد داشته است. هرچند که سایر پروژه‌های رمزارزی بزرگ نیز توانسته‌اند به رشد چشم‌گیر و قابل قبولی برسند.

 


پولکادات

بدون شک یکی از اصلی‌ترین رقبای اتریوم در زمینه‌ی میزان پیشرفت و توسعه، پروژه‌ی پولکادات(Polkadot) می‌باشد. این شبکه‌ی محبوب که توسط گوین وود(Gavin Wood) یکی از بنیانگذاران شبکه‌ی اتریوم ساخته شد، با هدف ایجاد ارتباط بین بلاک‌چین‌های مختلف و بهم پیوستگی آن‌ها طراحی شده است.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها

این پروژه‌ در سال 2020 و با افزایش دو برابری تعداد توسعه‌دهندگان به 400 نفر، توانست به پروژه‌ی موفق تبدیل شود.

زمانی که این پروژه‌ی بلاک‌چینی را از لحاظ سطح فعالیت توسعه‌دهندگان در سه سال ابتدایی آغاز به کار پروژه بررسی می‌کنیم(چه ارسال کدهای جدید و چه کدهای اصلاح شده)، متوجه می‌شویم که سطح فعالیت و پیشرفت پولکادات حتی بسیار بیشتر از اتریوم(در چهارچوب زمانی مشابه) بوده است.


فایل کوین

یکی دیگر از پروژه‌هایی که امروزه نام آن را بسیار می‌شنویم، پروژه‌ی فایل‌کوین(Filecoin) است. این شبکه‌ی ذخیره‌سازی غیرمتمرکز بین سه‌ماهه‌ی دوم سال 2019 و سه‌ماهه‌ی سوم سال 2020 توانست تعداد توسعه‌دهندگان خود را سه برابر افزایش دهد.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها فایل کوین

بخشی از این پیشرفت چشم‌گیر به دلیل راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی این پروژه در ماه اکتبر سال گذشته می‌باشد.


پروژه‌های اقتصادی غیرمتمرکز

البته طی 12 ماه گذشته ترکیبی از پروتکل‌های جدید، شبکه‌های اقتصاد غیرمتمرکز(DeFi) و پروژه‌های ذخیره‌سازی متمرکز مجموعاً توانسته‌اند بالاترین میزان رشد را ثبت کرده و افزایش سه برابری سطح توسعه را نشان دهند.

نیر پروتکل

نیر پروتکل(Near Protocol) که اغلب کاربران آن را با نام مستعار «قاتل اتریوم» می‌شناسند، بیشتر شبیه به یک شبکه‌ی خواهر فعالیت دارد زیرا بلاک‌چین آن چندین تابع با قابلیت افزایش سطح همکاری بلاک‌چینی ارائه کرده و امکان فعالیت در کنار اتریوم را می‌دهد.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها نیر پروتکل

شبکه‌ی اصلی اولیه‌ی این پروژه در ماه آوریل سال 2020 راه‌اندازی شد و به دلیل برخی مشکلات راه‌اندازی کامل آن به تاخیر افتاد؛ تا اینکه در تاریخ 13ام اکتبر همان سال با راه‌اندازی یک برنامه‌ی عرضه‌ی اولیه‌ی توکن(ICO) و جمع‌آوری بالغ بر 33 میلیون دلار، شبکه‌ی اصلی فعالیت خود را آغاز کرد.


آوالانچ

آوالانچ(Avalanche) یک پلت‌فرم تازه‌کار است که توسط شرکت آزمایشگاه‌های آوا(Ava Labs) ایجاد شده است. هدف از راه‌اندازی این پروژه این است که توسعه‌دهندگان بتوانند به راحتی هرچه بیشتر بلاک‌چین‌های چند منظوره و برنامه‌های غیرمتمرکز(dApp) جدید خود را بسازند.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها آوالنچ

این پلت‌فرم جهت رفع برخی محدودیت‌ها و مشکلات مربوط به بلاک‌چین‌های قدیمی از جمله سرعت پایین تراکنش‌ها، تمرکز بسیار بالا در شبکه و رفع مسئله‌ی مقیاس‌پذیری طراحی شده است و برای موفقیت در این زمینه از چند نوآوری جالب بهره می‌برد. یکی از این نوآوری‌ها را می‌توان پروتکل اجماع منحصر به فرد آوالانچ توصیف کرد، که وعده‌ی تاخیر کم، قابلیت عملکرد بسیار بالا و مقاومت در برابر حملات 51 درصد را به کاربران خود می‌دهد.

آوالانچ در سپتامبر 2020 شبکه‌ی اصلی خود را راه‌اندازی کرد، تنها دو ماه پس از آنکه طی یک پروژه‌ی عرضه‌ی عمومی توانست بیش از 42 میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند. شایان ذکر است که توکن‌های عرضه شده توسط این پروژه در کم‌تر از 5 ساعت بفروش رفت.


آرویو

یکی دیگر از پروژه‌های حوزه‌ی ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که با حدف مقاومت داده‌ها در برابر سانسور کار خود را آغاز کرده و توانسته در مدت زمان کوتاهی به موفقیت چشم‌گیر برسد، آرویو(Arweave) می‌باشد.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها آرویو

توکن‌های بومی این شبکه(AR) به کاربران اجازه می‌دهد تا هزینه‌ی تراکنش‌های خود را بپردازند. البته سود پرداخت شده در طول زمان می‌تواند به راحتی هزینه‌ی ذخیره‌سازی داده‌ها در این شبکه را جبران کند.

این رویکرد به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا نرم‌افزارهای غیرمتمرکز جالبی را طراحی کنند که تا پیش از این نمونه‌ی مشابه آن‌ها تنها تحت کنترل و مدیریت نهاد‌های متمرکز بوده است.

این پروژه توانسته طی چند ماه گذشته به عنوان یک نسخه‌ی پشتیبان برای شبکه‌های بسیار پرکار و سنگین با سایر پروژه‌های در حال رشد از جمله سولانا(Solana) همکاری کند. گرچه جامعه‌ی توسعه‌دهنده‌ی پروژه‌ی آرویو در مقایسه با سایر موارد ذکر شده تا به اینجا بسیار کوچک است، اما سطح رشد آن همچنان امیدوار کننده ظاهر می‌شود.


سلو

سلو(Celo) یک پلت‌فرم بلاک‌چینی برای ایجاد ابزارهای DeFi در حوزه‌ی تلفن همراه و تسهیل فعالیت‌های مالی جهانی می‌باشد. کلاینت سبک(light client) این پروژه به آن اجازه می‌دهد حتی در مناطقی که قابلیت اتصال به اینترنت بسیار پایین و ضعیف است، به راحتی توسط تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار بگیرد.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها سلو

پروژه‌ی سلو در حال حاضر به عنوان یک رقیب جدی برای پروژه‌ی دیم(Diem) شرکت فیس‌بوک شناخته می‌شود. کاربران سلو متعهد شده‌اند که با استفاده از قابلیت‌های این شبکه و همچنین رمزارزهای پایدار آن به سمت دنیای جدیدی که در آن دسترسی به خدمات مالی و اعتبار آسان است، حرکت کنند. این شبکه به توسعه‌دهندگان خود کمک‌های مالی ارائه کرده و به نوعی آن‌ها را به ادامه‌ی فعالیت و گسترش پروژه تشویق می‌کند.


گنوسیس

گنوسیس(Gnosis) یک شرکت فعال در حوزه‌ی بلاک‌چین است که نرم‌افزارهای غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه‌ی اتریوم را می‌سازد. این شرکت یک کیف‌پول بومی به گنوسیس سیف(Gnosis Safe) هم ارائه می‌کند.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها جنوسیس

این شرکت با هدف ایجاد سازوکارهای جدید در صنعت رمزارزها جهت توسعه و رشد اقتصاد غیرمتمرکز و همچنین ساخت، مبادله و نگهداری دارایی‌های دیجیتال بر روی بلاک‌چین اتریوم فعالیت خود را آغاز کرده است.


حوزه‌ی دیفای هم پیشرفت کرده است

جای تعجب ندارد پروژه‌هایی که به طور خاص در فضای اقتصاد غیرمتمرکز(DeFi) فعالیت می‌کنند، طی 12 ماه گذشته توانسته‌اند شاهد رشد چشم‌گیری باشند.

پیشرفت توسعه‌دهنده حوزه‌ی اقتصاد غیرمتمرکز DeFi صنعت رمزارزها دیفای

طبق گزارشات شرکت الکتریک کپیتال(Electric Capital)، تعداد توسعه‌دهندگان حوزه‌ی دیفای از ماه ژانویه‌ی 2020 تا به امروز نزدیک به 67 درصد رشد کرده است. در این میان برترین پروژه‌ها شامل یونی‌سواپ(Uniswap)، بالانسر(Balancer)، یرن(Yearn)، ام‌سی‌دکس(MCDex)، و آکالا(Acala) هستند. سطح توسعه‌ی این پروژه‌ها در سال 2020 نسبت به سال قبل تقریباً دو برابر شده است.

به نظر می‌رسد که روند رشد پروژهای حوزه‌ی دیفا در سال 2021 نیز ادامه خواهد داشت. گرچه پروژه‌ی یونی‌سواپ در روزهای پایانی سال 2020 شاهد کاهش جزئی فعالیت توسعه‌دهندگان بوده است، اما به نظر می‌رسد که طبق تحلیل پلت‌فرم فلیپ‌ساید(flipsidecrypto)، اکنون به حالت پیشرفت خود بازگشته است. این افت ناگهانی سطح فعالیت توسعه‌دهندگان به احتمال زیاد نتیجه‌ی افزایش فعالیت در شبکه پس از معرفی توکن‌های بومی یونی(UNI) در سپتامبر 2020 می‌باشد.

از طرف دیگر میزان فعالیت توسعه‌دهندگان پروژه‌ی یرن‌فایننس تقریباً در تمام طول سال 2021 بدون تغییر بوده است؛ درحالیکه این موضوع برای بالانسر کمی فرق کرده و توسعه‌دهندگان آن اخیراً فعال شده‌اند.

با افزایش سطح محبوبیت توکن‌های منحصر به فرد(NFT) و پلت‌فرم‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، انتظار می‌رود که در سال 2021 ما شاهد ظهور پلت‌فرم‌های جدید خاص با کاربرد بیشتر باشیم.

نظر شما در رابطه با پروژه‌های معرفی شده در این مقاله چیست؟ دیدگاه خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.