کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را دارند؟

کدام استان‌ها بیشترین چک برگشتی را دارند؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین، بر اساس آمار بانک مرکزی در تعداد کل چک‌های مبادله‌شده در تیرماه سال جاری بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک بوده که ارزش آن به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. چک‌های مبادله‌ای از نظر تعداد نسبت به ماه پیش از آن […]

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین، بر اساس آمار بانک مرکزی در تعداد کل چک‌های مبادله‌شده در تیرماه سال جاری بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک بوده که ارزش آن به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

چک‌های مبادله‌ای از نظر تعداد نسبت به ماه پیش از آن یعنی خردادماه سال جاری از نظر تعداد ۱۸.۵ و از نظر ارزش ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است.

سهم استان تهران از چک‌های مبادله‌ای در این ماه دو میلیون و ۷۰۰ هزار فقره به ارزش حدود ۵۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالی است که بر اساس آمار بانک مرکزی بیش از نیمی از چک‌های مبادله‌شده در این ماه مربوط به سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است.

در تیرماه سال جاری در کل کشور حدود هفت میلیون چک به ارزش ۸۹ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت به ماه پیش از آن ۱۸.۷ درصد از نظر تعداد و ۱۹.۵ درصد از نظر ارزش افزایش داشته است.

به این ترتیب بیش از ۹۰ درصد از کل چک‌های صادره و حدود ۸۹ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی چهار محال بختیاری با ۹۸.۴ درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با ۷۱.۲ درصد کمترین میزان چک برگشتی را به خوداختصاص دادند.

این در حالی است که در بین استان‌های مختلف کشور، استان گیلان با ۹۳.۱ درصد، البرز با ۹۲.۲ درصد و یزد با ۹۱.۸ درصد بیشترین سهم از چک‌های وصولی نسبت به کل چک‌های صادرشده را داشته‌اند.

از نظر ارزش نیز این رتبه‌ها به ترتیب در اختیار کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و گیلان است.

همچنین در تیر ماه سال جاری در کل کشور بالغ بر ۶۸۸ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است که در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶ درصد و از نظر ارزش ۹۳.۶ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در ماه مورد بررسی، در استان تهران حدود ۲۱۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۵۱۰۰ میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۲ درصد و از نظر ارزش ۹۱.۹ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری با فقدان موجودی بوده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان به ترتیب به استان‌های چهار محال و بختیاری ۹۸.۴ درصد، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان (هر کدام ۹۸.۲ درصد) و خراسان جنوبی ( ۹۸.۱ درصد) اختصاص یافته است.

استان های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و ایلام کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی به کل ارزش چک‌های برگشتی در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات بانک و بیمه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.