کاهش سپرده‌های بانک اقتصادنوین

کاهش سپرده‌های بانک اقتصادنوین
خلاصه اخبار

گزارش‌های مالی بانک اقتصاد نوین نشان از خروج ۲۴۴میلیارد تومانی سپرده‌ها و همچنین تغییر نامطلوب ترکیب سپرده‌های بانک دارد. همچنین سودآوری این بانک در فروردین ماه امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری را تجربه کرده است.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین، بانک اقتصاد نوین به تازگی گزارش عملکرد مالی خود در فروردین ماه امسال را منتشر کرده است. طبق این گزارش نه تنها حجم عملیات بانکداری و تسهیلات‌دهی بانک در حال کاهش است، بلکه این بانک در فرودین ماه 244 میلیارد تومان از سپرده‌های مردم نزد خود را از دست داده است.

کاهش درآمد شناسایی شده از تسهیلات

بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه امسال، 706 میلیارد تومان تسهیلات جدید ارائه کرده است. این در حالی است که تسهیلات وصولی این بانک در ماه گذشته 799 میلیارد تومان بوده است. در نتیجه مانده تسهیلات این بانک از 28هزار و 248 میلیارد تومان به 28هزار و 155 میلیارد تومان (کاهش 93 میلیارد تومانی) رسیده است. به عبارت دقیق‌تر عملیات تسهیلات‌دهی این بانک همچنان رو به کاهش است. مانده تسهیلات اعطایی بانک اقتصاد نوین در فروردین 1397، 30هزار و 600 میلیارد تومان بوده است و در مدت یک سال گذشته با کاهش بیش از دو هزار میلیارد تومانی به اندکی بیش از 28هزار میلیارد تومان رسیده است.

علاوه بر آن درآمد شناسایی شده بانک اقتصاد نوین از محل تسهیلات در ماه گذشته 218 میلیارد تومان بوده است. این رقم در مقایسه با درآمد 340میلیارد تومانی بانک در فروردین 97، تقریبا 36درصد کاهش یافته است.

خروج نقدینگی از بانک توسط سپرده‌گذاران

بر اساس این گزارش، مانده سپرده‌های بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه از 35هزار و 867میلیارد تومان به 35هزار و 623 میلیارد تومان رسیده است. سپرده‌های جذب شده توسط این بانک در فروردین ماه 23هزار و 264میلیارد تومان و سپرده‌های تسویه شده بالغ بر 23هزار و 508میلیارد تومان بوده است. به عبارت دقیق‌تر سپرده‌گذاران در فروردین ماه به اندازه 244 میلیارد تومان از سپرده‌های خود را از بانک خارج کرده‌اند.

کاهش سپرده‌های بانک اقتصادنوین

تغییر ترکیب سپرده‌ها

علاوه بر خروج نقدینگی از بانک اقتصاد نوین، به نظر می‌رسد تغییر در ترکیب سپرده‌های بانک نیز در حال دشوارتر کردن عرصه بر بانک است. سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک اعم از جاری، پس‌انداز، ارزی و ریالی در این بانک رو به کاهش است. به طور کلی منابع حاصل از سپرده‌های قرض‌الحسنه، منابع بسیار ارزان‌قیمتی تلقی می‌شوند. هرچه سهم این نوع سپرده‌ها از ترکیب سپرده‌های یک بانک بالاتر باشد، بهای تمام‌شده پول برای بانک کمتر است.

گزارش عملکرد ماهانه بانک اقتصاد نوین در فروردین ماه نشان از کاهش 110 میلیارد تومانی مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه نزد این بانک دارد.

علاوه بر آن سپرده‌های کوتاه‌مدت بانک بیش از هزار میلیارد تومان کاهش یافته و در عوض سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت بانک 900 میلیارد تومان افزایش یافته است. این موضوع پتانسیل استفاده بانک اقتصاد نوین از قانون جدید بانک مرکزی درباره سود سپرده‌های کوتاه‌مدت را کاهش می‌دهد. چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد که سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت نه بر اساس میانگین موجودی حساب در طول ماه بلکه بر مبنای حداقل موجودی در حساب محاسبه می‌شود. با این دستورالعمل بهای تمام شده پول برای سیستم بانکی کاهش چشم‌گیری خواهد یافت. اما این کاهش مشروط به عدم انتقال سپرده‌های سرمایه‌گذاری از کوتاه‌مدت به بلندمدت است.

کاهش سپرده‌های بانک اقتصادنوین

خروج نقدینگی از بانک، کاهش عملیات تسهیلات‌دهی و در آخر تغییر ترکیب سپرده‌های بانک اقتصاد نوین باعث شده است درآمد بانک در فروردین ماه 98 نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 35درصد کاهش یابد اما هزینه‌ سپرده‌های بانک تنها 9درصد کاهش پیدا کند.

منبع: eghtesadonline.com

برچسب‌ها