کاهش سودهی فولاد‌ها با مصوبه مجلس/ افزایش ۴ درصدی هزینه‌های مستقیم

کاهش سودهی فولاد‌ها با مصوبه مجلس/ افزایش ۴ درصدی هزینه‌های مستقیم

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز،

کاهش سودهی فولاد‌ها با مصوبه جدید مجلس/ افزایش 4 درصدی هزینه مستقیم

رضا شهرستانی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره مصوبه روز گذشته مجلس درباره افزایش نرخ برق برای صنایع اظهار کرد: در مجموع قیمت انرژی و منابع طبیعی مزیت ایران نسبت به سایر کشور‌ها است در غیر این صورت مزیت خاص دیگری ندارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود:، اما معضلاتی همانند تحریم، انتقال پول، تامین قطعات یدکی و قوانین کسب و کار دارد که سایر کشور‌ها ندارند.

وی گفت: افرادی که برای سرمایه گذاری در کشور اقدام می‌کنند با توجه به معضلاتی که وجود دارد باید یک مزیتی وجود داشته باشد که آن‌ها را بپوشاند به ویژه صنایع همچون فولاد که مصرف انرژی بالایی دارند و 1500 کیلووات بر ساعت به ازای هر تن مصرف برق دارند.

شهرستانی با اشاره به رشد 275 درصدی قیمت برق در مصوبه جدید بیان کرد: با این مصوبه هزینه مستقیم 4 درصد افزایش می‌یابد که هزینه بسیار زیادی است و هزینه غیرمستقیم آن نیز موجب می‌شود در بخش‌های دیگر اقتصاد نیز اثر بگذارد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد با بیان اینکه این مصوبه در شرایط فعلی اشتباه است، خاطرنشان کرد: مگر نرخ توم چه میزان است که قیمت برق 275 درصد رشد داشته باشد که عواقب بدی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: از طرفی نرخ انرژی افزایش می‌یابد، قیمت‌ها با قیمت گذاری دستوری سرکوب و جلوی صادرات گرفته می‌شود.

شهرستانی با بیان اینکه این نوع مصوبه روی سوددهی شرکت‌های فولادی اثر خواهد گذاشت و حتی آن‌ها را متضرر می‌کند، تاکید کرد: صنعتی که در دنیا رتبه دهم تولید را در اختیار دارد با اینگونه مصوبه‌ها به مشکل خواهد حورد.

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: این مصوبه، قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد در نتیجه رقابت برای صادرات سخت خواهد شد آن هم در حالی که در زمان تحریم خریداران محصولات تولیدکنندگان را با قیمت کمتر خریداری می‌کنند.

گفتنی است؛ نمایندگان مجلس روز گذشته در مصوبه‌ای با افزایش بهای برق صنایع فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی موافقت کردند.

طبق این مصوبه وزارت نیرو مکلف است متوسط بهای انرژی برق تحویلی به صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی، کانی‌های فلزی، واحد‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را بر مبنای نرخ خرید انرژی برق از نیروگاه‌های دارای قرارداد تبدیل انرژی (eca) محاسبه و دریافت کند. منابع حاصل از محل افزایش بهای برق این صنایع به حساب شرکت توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

محمدباقر نوبخت در جریان بررسی این بند گفت که با این مصوبه قیمت برق از 80 به 300 تومان افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود برق برای این مجموعه‌ها هشت هزار میلیارد تومان گران شود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.