کام سهامداران این قندی شیرین می‎شود؟ / دایره حاشیه سود «قنیشا» گسترده‎تر شد

کام سهامداران این قندی شیرین می‎شود؟ / دایره حاشیه سود «قنیشا» گسترده‎تر شد
خلاصه اخبار

فهرست عناوین افزایش شتاب نرخ تورم به عنوان یكی از تهدیدهای صنعت قند و شكر شناخته می شود. در شرایطی که میانگین نرخ تورم جهانی حدود 2 درصد است، نرخ تورم بیش از 20 درصدی ایران به معنای از بین رفتن قدرت رقابتی ایران است. شایان ذکر است که سطح زیر کشت چغندر قند در […]

افزایش شتاب نرخ تورم به عنوان یكی از تهدیدهای صنعت قند و شكر شناخته می شود. در شرایطی که میانگین نرخ تورم جهانی حدود 2 درصد است، نرخ تورم بیش از 20 درصدی ایران به معنای از بین رفتن قدرت رقابتی ایران است. شایان ذکر است که سطح زیر کشت چغندر قند در سال 96 نسبت به سال 91 رشد 31 درصدی داشت، ولی تولید چغندر قند 98 درصد افزایش یافت که بیانگر افزایش بهره‎وری است. اثرات این موضوع را در صورت های مالی «قنیشا» مشاهده می شود که سهامداران نیز از آن منتفع خواهند شد.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز ، شرکت «قند نیشابور» از تولید شکر در داخل، سهم 2 درصدی دارد.

مقدار فروش شکر این شرکت در سال مالی منتهی به شهریور 97 نسبت به سال مالی 96 بیش از 43 درصد رشد داشت که عمده دلیل آن، افزایش 46 درصدی مقدار خرید چغندر است.

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار فروش، شرکت «قند نیشابور» در مقایشه با 7 شرکت هم‎گروه، در حاشیه سود پایین‎تر قرار دارد. هر چند که بهای تمام شده در سال های گذشته کنترل شده، اما همچنان در سطح بالایی جای گرفته که از علل آن می توان به افزایش نرخ خرید چغندر اشاره کرد.

همین موضوع عاملی شده تا حجم مواد مستقیم مصرفی در ساختار بهای تمام شده از 69 درصد در سال 96 به 80 درصد در سال 97 برسد.

نکته دیگر که به چشم می آید، هزینه مالی است که نسبت به میانگین گروه حجم کمتری از فروش را به خود اختصاص داده است. هزینه مالی «قنیشا» در ادامه روند نزولی دوره های قبل، در دوره 97 افت 38 درصدی را به ثبت رساند اما با توجه به برنامه ریزی انجام شده برای تولید و فروش محصولات، نیاز به تسهیلات جدید است و از همین رو، باید منتظر رشد مجدد هزینه مالی در دوره مالی 98 بود.

این شرکت قندی در کنترل و کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها موفق بوده و توانسته به مرور زمان، حاشیه سود خود را افزایش دهد. امید می‎رود با تداوم این شرایط، در سال مالی 98 نیز شاهد افزایش سودآوری و حاشیه سود خالص باشیم.

«قنیشا» امروز مجمع سالانه خود را برگزار می کند که پیش بینی می‎شود بیش از 50 درصد از سود 532 ريالی محقق شده به ازای هر سهم را بین سهامداران خود تقسیم می‎کند. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می فرمایید، این قندی در دوره‎های گذشته که سود مطلوبی کسب می‌کرد، درصد مناسبی را نیز به صورت نقدی تقسیم می‎نمود. بنابراین، با توجه به سود انباشته 117 میلیارد ريالی، انتظار می‎رود شیرینی سود نقدی به کام سهامداران بنشیند.

برچسب‌ها