کارنامه ی معدن کشور به روایت شاخص های مهم اقتصادی

کارنامه ی معدن کشور به روایت شاخص های مهم اقتصادی

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

معدن 24:شاخص‌ها مقادیری عددی هستند که برای توصیف وضعیت ، کاربرد بسیاری دارند . شاخص‌های متعددی برای بیان وضعیت اقتصاد کلان کشور‌ها معرفی شده‌ است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ؛ سهولت کسب و کار ، توسعه ی انسانی، رقابت پذیری جهانی ، عملکرد رقابت صنعتی ، توانمند سازی تجاری ، آزادی اقتصادی ، نوآوری جهانی ، کارآیی بازار کار ، رفاه لگاتوم ، بازار محصول و … اشاره کرد .
این شاخص ها در واقع ادبیات مشترک بین رشته ها ی مختلف اقتصادی و معیارهایی برای ارزیابی سطح کیفی صنوف و جوامع کاری فعال در هر کشور می باشند . هر یک از این شاخص ها متشکل از ارکان و بخشهای اصلی و فرعی بوده که اختصاصا سهمی در نمایش کیفی آن شاخص و به تبع آن در اقتصاد کلان خواهد داشت . تحلیل این ارکان و اعداد مربوط به آنها تصویری از وضعیت کیفی آن حوزه ی اقتصادی به محققان و مدیران ارشد و تصمیم سازان کشورها ارائه می نماید تا با ورود به ریشه های این ارکان نسبت به تحلیل وبررسی و نهایتا برای ارتقاء سطح کیفی آن شاخص برنامه ریزی و سیاست گذاری نمایند .
به نظر می رسد برای تحلیل و ارزیابی کیفی جایگاه فعلی معدن و صنایع معدنی کشور در اقتصاد کلان به خصوص ارتقا، سهم این صنعت در مباحث اصلی اقتصادی مثل سهم تولید ناخالص داخلی ، اشتغال ، ارزآوری و نهایتا رشد اقتصادی نیاز به بررسی این بخش از صنعت از منظر شاخص ها ی مشترک و مهم اقتصادی باشد . در این راستا کارگروه تخصصی معدنی شهید خوشنویس با بهره گیری از پتانسیل نخبگان معدنی کشور اقدام به نظر سنجی در حوزه 10 شاخص کلان اقتصادی فوق کرده و نتایج این نظر سنجی (که بر اساس امتیاز از 100 ) برای هر رکن و نهایتا هر شاخص در نظر گرفته شده است را منتشر و در اختیار سایت تحلیلی و خبری معدن 24 قرار داده است . امید است مطلع و ابزاری برای تلاشها و تحقیقات بعدی با هدف ارتقاء جایگاه معدنی کشور در اقتصاد ایران عزیز باشد.

votes 1399

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.