کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز،

رشد بازارسرمایه و دامنه نوسان + بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، برای سومین روز متوالی بازار مثبت است و شاخص کل با رشد 15 هزار واحدی ساعت ابتدای معاملات، کانال 1 میلیون و 200 هزار واحدی را مجددا از آنِ خود کرده است.

محمدرضا ترابی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: ازآنجاکه بازار سرمایه ما همواره حرکت‌های اغراق‌آمیز داشته و هم در مثبت‌ها و هم در منفی‌ها، بیش‌ازحد طبیعی فرازوفرود دارد.

وی ادامه داد: در روزهای اوج بازارسرمایه، فعالان این بازار با چشم‌انداز نرخ‌های بالاتر دلار، قیمت سهم‌ها را بالا بردند و نسبت P/E بازار رشد غیرمنطقی داشت و وقتی هم که این بازار شیب نزولی به خود گرفت، با فرض دلار 15 هزارتومانی سهم‌ها قیمت‌گذاری می‌شود!

ترابی افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان نهاد ناظر تلاش می‌کند بازار سرمایه روند منطقی‌تری داشته باشد؛ صف‌های فروش این مدت، با گزارش‌های 9ماهه بعضی صنایع و تورم کشور ما و … همخوانی ندارد و در شرایطی که بازار سرمایه ریزش غیرمنطقی و فراتر از حد دارد، نهاد ناظر برای کنترل وضعیت اقدام به مداخله کند.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: تصمیم‌گیری جهت تغییر دامنه‌نوسان و اجرای دامنه‌نوسان نامتقارن، اقدام به‌جایی بود؛ کمااینکه بعد از شهادت سردار سلیمانی هم چند روزی دامنه نوسان تغییر کرد تا فروش‌های هیجانی کاهش یابد اما؛ معتقدم این تصمیم می‌توانست در ماه‌های قبل اتخاذ می‌شد تا موج ریزش زودتر از این، مهار می‌شد.

ترابی گفت: به‌هرحال تغییرات مدیریتی در سازمان بورس و تصمیمات جدید را به فال نیک می‌گیرم و امیدواریم با اجرای تصمیمات جدید، اتفاقات مثبتی در بازار سرمایه رقم بخورد؛ البته بعد از اعلام خبر نتیجه جلسه شورای عالی بورس، نشانه‌هایی هم از بهبود وضعیت در بازار سرمایه مشاهده می‌شود و دیروز(دوشنبه) حجم معاملات خرد درخور توجه بود. جریان ورود نقدینگی به بازار هم مثبت است.

وی اضافه کرد: در توصیه به سهامداران کم‌تجربه‌تر؛ چه آن‌هایی که در اوج واردشده و در فاز زیان هستند و چه آن‌هایی که در منفی‌ها اقدام به فروش کرده و منتظر فرصتی برای خرید هستند؛ اظهار کرد: شاید با حرکت مثبت بازار در هفته‌های پیش رو، زیان سهامدارانی که در سقف قیمتی اقدام به خرید کرده‌اند، کاهش یابد؛ ولی با در نظر گرفتن متغیرهای اقتصادی اثرگذار بر روند بازار سرمایه، بعید است که در کوتاه‌مدت دوباره قیمت‌های مردادماه لمس شود.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: بسیاری از متغیرهای اثرگذار بر بازار سرمایه تغییر کرده ولی هنوز بعضی فعالان بازار سرمایه این تغییرات را نپذیرفته‌اند. برای مثال نسبت p بر e بازار در سال‌های قبل حدود 5 بوده و بسیاری از فعالان قدیمی‌تر بازار منتظر همین نسبت‌ها هستند تا اقدام به خرید کنند؛ حال‌آنکه بازگشت به شرایط گذشته اتفاق دور از تصوری است و کاهش نرخ ارز و لمس دوباره قیمت سال‌های گذشته هم محتمل نیست.

وی افزود: نوسان زیاد در اقتصاد ما باعث شده مردم همواره احساس بازنده بودن داشته باشند و با سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف، سعی کنند سپری در برابر تورم برای خود ایجاد کنند. حال‌آنکه سرمایه‌گذاری در هر بازاری، نیازمند دانش کافی در مورد آن بازار است و سرمایه‌گذاری بر اساس رفتارهای توده‌وار و حرکت در بازارهای مختلف بدون شناخت از آن بازارها، اقدامی پر ریسک است.

ترابی در پایان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، بازار ارز و طلا، بازار کریپتوکارنسی ها و… مستلزم شناخت کافی از این بازارها است و سرمایه‌گذاری با چشم‌بسته و فقط بر اساس شنیدن وصف بازدهی این بازارها، جز ضرر و زیان ثمره‌ای در برندارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.