کارت گرافیکی ماینینگ انویدیا بدرد ماینرها نمی‌خورد!

کارت گرافیکی ماینینگ انویدیا بدرد ماینرها نمی‌خورد!

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

عرضه‌ی کارت گرافیکی سی.ام.پی 30 اچ.ایکس

شرکت انویدیا در پاسخ به افزایش تقاضا برای خرید محصولات گرافیکی این شرکت تلاش کرده است تا دست ماینرها را از کارت‌های گرافیکی گیمینگ این شرکت کوتاه سازد و در مقابل محصولات ماینینگ را برای ماینرها معرفی کرده است.

 اولین سری کارت‌های گرافیکی جدید ماینینگ شرکت انویدیا یعنی سی.ام.پی 30 اچ.ایکس(CMP 30HX) به بازار خرده‌فروشی‌ها راه یافته‌ است. این محصول توسط شرکت گیگابایت(Gigabyte) در یک وب‌سایت خرده فروشی رومانیایی عرضه شده است.

سی.ام.پی 30 اچ.ایکس
سی.ام.پی 30 اچ.ایکس

کارت گرافیکی گیگابایت سی.پی.ام 30 اچ.ایکس(Gigabyte CMP 30HX) در حقیقت نسخه‌ای از کارت گرافیکی جی.تی.ایکس 1660 سوپر(GeForce GTX 1660 SUPER Gaming) محسوب می‌شود که با سرعت یکسان و پردازنده‌ی گرافیکی تی.یو116(TU116 GPU) عرضه خواهد شد. سرعت پایه‌ی کلاک سی.پی.ام 30 اچ.ایکس 1530 مگاهرتز(MHz) و سرعت آن در حالت بوست(Boost clock speed) 1785 مگاهرتز اعلام شده است. تعدادی از ویژگی‌های اصلی این کارت گرافیکی عبارتند از:

  • دارای حافظه‌ی گرافیکی 6 گیگابایتی جی.دی.دی.آر6(GDDR6) و رابط 192 بیتی حافظه
  • مجهز به سیستم خنک کننده‌ی ویندفورس2X(WINDFORCE 2X) دارای فن‌های چرخش متناوب
  • فن‌های منحصر بفرد 90 میلی‌متری
  • سه ماه گارانتی

این محصول با 6 گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی از نوع GDDR6 و سیستم خنک کننده‌ی مجهز به دو فن عرضه شده است که در آن از ساختار زیبای نورهای ال.ای.دی(LED) استفاده نشده است.

کارت‌های گرافیکی ماینینگ انویدیا برای استخراج رمزارز مناسب نیستند

سی.پی.ام 30 اچ.ایکس هیچ‌گونه خروجی تصویری ندارد و برق مصرفی آن توسط یک کانکتور 8 پین تامین می‌گردد. هش‌ریت این محصول در الگوریتم اتهش(Ethash) و در فرکانس پایه 26 مگاهش بر ثانیه اعلام شده است و همانند کارت گرافیکی 1660 سوپر امکان افزایش آن نیز با تغییر فرکانس کاری کارت گرافیکی وجود دارد. توان مصرفی این محصول در زمان استخراج رمزارز 125 وات اعلام شده است که از طریق یک کانکتور تامین می‌شود.

با این وجود، قیمت سی.پی.ام 30 اچ.ایکس در خرده فروشی رومانیایی 2975 RON معادل 720 دلار اعلام شده است. اگرچه شرکت انویدیا هش‌ریت آر.تی.ایکس 3060(RTX 3060) را با استفاده از سیستم محدود کننده به همین اندازه(26 مگاهش بر ثانیه) کاهش داده است اما این محصول قدرتمند تنها با قیمت 329 دلار عرضه شده بود. با این وجود ماینرها تحت شرایط خاصی و با استفاده از درایور بحث برانگیز انویدیا محدودیت اعمال شده را دور زدند.

 همچنین انویدیا برای این محصول تنها سه ماه گارانتی ارائه می‌کند که در مقایسه با استاندارد 3-5 ساله گارانتی کارت‌های گرافیکی گیمینگ عجیب بنظر می‌رسد. گارانتی کوتاه، توان محاسباتی پایین و تعیین قیمت دو برابری برای این محصول منطقی بنظر نمی‌رسد.

عملکرد سی.پی.ام 30 اچ.ایکس در زمان استخراج رمزارز نیز مطلوب بنظر نمی‌رسد و ماینرها می‌توانند کارت گرافیکی جی.تی.ایکس 1660 سوپر را با قیمت کمتر و با همان توان خریداری کنند و در مقابل از دوره‌ی گارانتی بالاتری برخوردار خواهند شد. همچنین امکان فروش مجدد جی.تی.ایکس 1660 سوپر به دلیل کاربرد آن در حوزه‌ی گیمینگ نیز وجود دارد. به همین دلیل ماینرها از نظر اقتصادی انگیزه‌ی لازم برای خرید این محصول را نخواهند داشت و احتمالاً برای فعالیت در این حوزه گزینه‌های بهتری که در اختیار آن‌ها قرار دارد را بررسی خواهند کرد.

نظر شما نسبت به رویکرد شرکت انویدیا در قیمت‌گذاری و عرضه‌ی سری جدید کارت‌های گرافیکی ماینینگ خود چیست؟ آیا کارت‌های گرافیکی ماینینگ انویدیا مورد توجه ماینرها قرار خواهند گرفت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.