چشم انداز مثبت بازار در میان مدت

چشم انداز مثبت بازار در میان مدت

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مینا یوسفی، مدرس و کارشناس بازار سرمایه در خصوص چشم انداز میان مدت بورس و شرایط صنایع گفت: بازارهای جهانی متاثر از اخبارهای مربوط به پیشرفت تولید دارو در مقابله با کرونا و روی کار آمدن دولتی معتدل‌تر در آمریکا نسبت به آینده امیدوارتر شده و روند صعودی قابل توجهی دارند. به طوری که مس جهانی به محدوده 7700 دلار نیز رسید که بالاترین نرخ چند سال اخیر است. روی 2850 دلار و بیلت نیز در سی اس‌ای به 490 دلار هم رسید. سایر محصولات فلزی و فولاد جهانی نیز افزایش قیمت را تجربه می‌کنند.

وی ادامه داد: نهایتا با قیمت‌های صعودی کامودیتی‌ها و ادامه رشدها حتی با شیب ملایم، تراز ارزی کشور دچار تحول می‌شود به طوری که شرکت‌های فلزی و پلیمری‌ها گزارش‌های خیلی خوبی‌روانه بازار خواهند کرد و انتظارات صعودی است. چرا که مبنای تعیین پایه قیمت در بورس کالا طبق مصوبات شیوه نامه ابلاغی دولت شاخص CIS است.

مدرس و کارشناس بازار سرمایه افزود: بر اساس گزارشات صنایع فلزی تولید و فروش این گروه در ماه گذشته خوب بود و حتی در بعضی شرکت‌ها که متاثر از تحریم بودند تولید به حالت عادی بازگشته که اتفاق مثبتی است. بحث اصلی این صنعت نرخ‌های فروش و امکان صادرات است که خالی از ابهام نیست، ولی با بهبود فضای ناشی از کنترل کرونا، افزایش تقاضای جهانی و رشد فعالیت‌های اقتصادی در جهان بهتر می‌شود.

مینا یوسفی ادامه داد: ریسک گروه فلزات در این مقطع بیشتر مربوط به کاهش شدید قیمت دلار و البته قیمت گذاری دستوری است.

این کارشناس بازار سرمایه به شرایط صنعت بانکی کشور نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به انتخابات آمریکا و روی کار آمدن بایدن انتظارات تورمی رو به کاهش است و فعالیت بانک‌ها راحت‌تر پیش میرود. اگر ترامپ سکان ریاست جمهورری را دست می‌گرفت احتمال افزایش نرخ بانکی برای سیاست‌های کنترلی بیشتر بود که به نفع گروه بانکی نیست و بهای تمام شده پول را بالا می‌برد که این موضوع رقم نخورد.

وی ادامه داد: علاوه بر بحث تسعیر ارز، عرضه ETF بانکی نیز موجب می‌شود، لیدرهای گروه بیشتر مورد توجه قرار گیرند و ورود به سهام ارزنده این گروه برای سرمایه گذاران جذاب باشد. علاوه بر این نرخ تسعیر بانک‌ها در گزارش شش ماهه 11 هزار تومان بود که آخر سال حداقل به 17 هزار تومان می‌رسد و اتفاق مثبتی برای سودآوری غیر مستقیم بانکی‌ها است.

مینا یوسفی به اهمیت تک نرخی شدن ارز در بودجه سال آتی اشاره کرد و افزود: نرخ دلار در بودجه سال آتی هر چه به سمت تک نرخی شدن و دلار نیمایی و بازار آزاد پیش روی کند برای صنایع بهتر است. با حذف ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی مثل صنعت دارو، صنایع غذایی، لاستیک یا زراعت که بخشی از مواد اولیه وارداتی دارند حاشیه سود بهتری را تجربه می‌کنند. فراموش نکنیم با دلار تک نرخی صادر کننده ارز حاصل از صادرات خود را به راحتی در سامانه عرضه می‌کند و شرکت‌ها برای واردات مواد اولیه و قطعات دچار مشکل نمی‌شوند و به عبارتی تولید روانتر می‌شود.

چشم انداز بازار

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که بازار طی ماه‌های آتی چه روندی را طی می‌کند؟ گفت: همگام با اصلاح قابل توجه شاخص بازار سهام و جذاب شدن قیمت‌ها شاهد رکود بازارهای موازی همچون ارز، مسکن، طلا و بازارهای وابسته به آن مثل خودرو هستیم و این موضوع ورود نقدینگی و تمایل سرمایه گذاران برای ورود به بازار سرمایه را افزایش می‌دهد و شاخص کل در میان مدت به سقف‌های قبلی نزدیک می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر فاکتورهای موثر رشد شرکت‌ها فراهم است و از دید بنیادی و البته تکنیکالی قطعا یک روند صعودی را تجربه خواهیم کرد. با دید بلند مدت‌تر نیز بنظر می‌رسد در دو سال اتی با توجه به کاهش تورم انتظاری و کاهش تنش‌های سیاسی؛ ریسک بازار به محدوده متوسط برسد که اتفاق بسیار مهمی است و می‌توان امید داشت رشد بازار بیشتر از تورم باشد.

مینا یوسفی به شرایط بازارهای موازی نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای بازار مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید و افزایش بیش از حد قیمت‌ها در چند ماه گذشته حباب داشتیم که قیمت‌ها رو به کاهش است. معاملات مسکن در آذرماه نشان می‌دهد خریداران درخواست تخفیف‌های بیشتر و حوالی 20 درصد پایین‌تر از قیمت اعلامی دارند که نشان دهنده افزایش عرضه و کاهش تقاضا است و آمارهای اعلامی آذرماه نیز این موضوع را تایید می‌کند.

وی افزود: انتظار برای رشد دلار بالا نیست و همین حوالی تثبیت می‌شود. به علاوه در بازار خودرو نیز آمارهای مربوط به آبان نشان می‌دهد بازار خودرو در این ماه و نسبت به مهر، بیشتر کاهش قیمت را در مقایسه با دیگر بازارها شامل ارز، بورس، سکه و مسکن تجربه کرده است؛ موضوعی که از تسریع تخلیه حباب قیمت خودروهای داخلی نیز حکایت دارد. طبق محاسبات متوسط قیمت خودروهای داخلی در انتهای آبان و در مقایسه با آخر مهر، افت نزدیک به 19 درصدی را نشان می‌دهد؛ بنابراین برای بازارهای موازی کاهش نسبی و تثبیت قیمت‌ها را انتظار داریم.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.