چرا قیمت سهام تاپیکو بالا رفت؟

چرا قیمت سهام تاپیکو بالا رفت؟
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، امیر مهدی صبائی، مدیر پرتفوی و تامین منابع مالی تاپیکو ضمن تاکید بر اینکه خبر ورود شستا به بورس، نمیتواند چنین تاثیر مثبتی بر سهام تاپیکو داشته باشد، به اقتصاد بیدار گفت: خبر ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بورس، میتواند با اثرگذاری بر NAV برآوردی بر سهام شرکت […]

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، امیر مهدی صبائی، مدیر پرتفوی و تامین منابع مالی تاپیکو ضمن تاکید بر اینکه خبر ورود شستا به بورس، نمیتواند چنین تاثیر مثبتی بر سهام تاپیکو داشته باشد، به اقتصاد بیدار گفت: خبر ورود شرکت‌های زیرمجموعه به بورس، میتواند با اثرگذاری بر NAV برآوردی بر سهام شرکت بالا دستی تاثیرات مثبتی داشته باشد، اما ورود شرکت بالادستی (شستا)، تاثیری بر ارزش سهام تاپیکو ندارد. 

نفت ستاره محرک رشد ارزش سهام تاپیکو شد

وی با اشاره به اینکه سهم تاپیکو در طول 8 روز کاری از 300 تا 380 تومان یعنی حدود 25 درصد رشد داشته، ادامه داد: 2 دلیل را برای این رشد میتوان در نظر گرفت؛ در نگاه نخست، میتوان به جاماندن سهم تاپیکو در مقایسه با NAV و رشد سهام زیرمجموعه های اشاره کرد، به عبارت دیگر در یک سال و نیم اخیر، سهام شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین از NAV  خود کمتر رشد کرده بود و همین امر، زمینه جذابیت بیشتر سهم را فراهم کرده بود.

صبائی اخبار شنیده شده از پالایشگاه نفت ستاره را دلیل دیگر این مهم دانست و اضافه کرد:  اگرچه اخباری که از #نفت_ستاره شنیده میشود، ابهام دارد، یعنی آثار دقیق سود و زیان آن مشخص نیست، اما پیش‌بینی بازار به این شکل است که نفت ستاره بر تاپیکو تاثیر مثبت داشته باشد، هرچند رقم دقیق آن مشخص نباشد. درواقع اخبار نفت ستاره محرکی برای رشد سهام تاپیکو شد.

تاپ‌ترین سهام شیمیایی در پرتفوی تاپیکو

مدیر پرتفوی و تامین منابع مالی تاپیکو در خصوص ادامه‌دار بودن رشد سهام این شرکت گفت: رشد سهام بستگی به شرایط بازار دارد، به عبارت دیگر وضعیت شاخص، قیمت دلار تصمیمات دولت و … بر بازار سرمایه و به تبع آن سهام شرکت‌های بورسی تاثیرگذار است. با این حال، همگام با رشد بازار، قطعا سهام تاپیکو نیز با رشد NAV همراه میشود. 

صبائی پرتفوی متنوع را دلیل دیگر رشد ارزش سهام دانست و ادامه داد: تاپ‌ترین سهام صنعت شیمیایی مانند جم، مارون، شازند، فناوران و … در پرتفوی شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین وجود داد که ریسک سهام این شرکت را در مقایسه با تک سهم‌ها کم می‌کند.

وی اضافه کرد:  از سوی دیگر در 2 سال اخیر، سعی تاپیکو بر این بوده است که انضباط مالی بیشتری داشته باشد و شفافیت را در زیرمجموعه‌ها افزایش دهد. در این راستا برخلاف سال‌های گذشته، صورت مالی نفت ستاره برای سال 97 در کدال منتشر شد.

افزایش ظرفیت تولیدی نفت ستاره به 480 هزار بشکه در روز

این مدیر مسئول در خصوص وضعیت پالایشگاه نفت ستاره گفت: ظرفیت تولید به بیش از 400 هزار بشکه در روز رسیده که در صورت مالی مشخص است، از سوی دیگر برنامه داریم در سال آینده این ظرفیت تولیدی را به 480 هزار بشکه در روز برسانیم. با این اوصاف میتوان پالایشگاه نفت ستاره را یک ظرفیت بالقوه در پرتفوی تاپیکو دانست. 

افزایش شناوری شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین 

مدیر پرتفوی و تامین منابع مالی تاپیکو نزدیک شدن به سودآوری طرح‌های این شرکت را دلیل دیگری برای رشد ارزش سهم عنوان و بیان کرد: در حال حاضر تاپیکو 33 درصد از پتروشیمی مرجان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم، 17 درصد پتروشیمی مارون و 7.5 درصد از هلدینگ خلیج فارس را دارد. این درحالی است که مارون نیز 40 درصد از پتروشیمی بوشهر را در پرتفوی خود جاداده که میتواند به طور غیرمستقیم بر تاپیکو تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر بسیاری از سهم‌هایی که سال گذشته، زیان‌ده بوده و در سود تلفیقی تاپیکو تاثیر منفی میگذاشتند به سودآوری رسیده‌اند

وی ادامه داد: تمامی موارد ذکر شده در کنار یکدیگر، سبب بالا رفتن شناوری و پرمعامله شدن این سهم شده است. در این راستا بلوک های رد و بدل شده بین سهامدار تاپیکو، یعنی شستا و صندوق عشایر هم باتوجه به اینکه عشایر، پرتفوی بلندمدت تشکیل میدهد، میتواند سیگنال مثبتی به بازار باشد.

 

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
برچسب‌ها