چرا سرمایه گذاران آمریکایی نگران رکود اقتصادی هستند؟

چرا سرمایه گذاران آمریکایی نگران رکود اقتصادی هستند؟
خلاصه اخبار

​به نظر می‌رسد رکود اقتصادی پیش روی اقتصاد آمریکا به شدت سرمایه‌گذاران را نگران کرده است، اما چرا آن‌ها نگران این موضوع هستند؟

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ چرا سرمایه‌گذاران آمریکایی به طور فزاینده‌ای نگران رکود اقتصادی در این کشور هستند و چرا سرعت اصلاح بازارها بسیار اندک است؟ وضعیت بازار سهام ایالت متحده اخیرا به قدری متلاطم بوده است که هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که تا اواسط یا پایان هفته قیمت‌ها بالا خواهند رفت یا پایین خواهند آمد؟

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین

اقتصادآنلاین – صبا نوبری؛ چرا سرمایه‌گذاران آمریکایی به طور فزاینده‌ای نگران رکود اقتصادی در این کشور هستند و چرا سرعت اصلاح بازارها بسیار اندک است؟

وضعیت بازار سهام ایالت متحده اخیرا به قدری متلاطم بوده است که هیچ کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که تا اواسط یا پایان هفته قیمت‌ها بالا خواهند رفت یا پایین خواهند آمد؟

در حال حاضر پاسخ رو به بالاست. بر اساس نمای پایانی بازار در 27می، شاخص اس اند پی 500 مسیر نزولی هفت هفته ای را شکست.

هر چند بازار تاکنون حداقل از افت قله به دره 20درصدی که تعریف غیررسمی بازار نزولی است، اجتناب کرده اما این بار نشانه‌هایی وجود دارد که بازارهای آمریکا در حال ورود به مرحله‌ای جدید و نگران‌کننده هستند.

از ژانویه تا اوایل می، قیمت سهام تحت تاثیر افزایش نرخ بازده اوراق کاهش یافت. زیرا صندوق‌های درآمد ثابت به نشانه تصمیمات فدرال رزرو که قصد دارد نرخ بهره را با سرعت شدید افزایش دهد واکنش نشان دادند.

نرخ بهره بالاتر، ارزش فعلی سود آتی شرکت‌ها را کاهش می‌دهد و بر این اساس قیمت سهام کاهش پیدا می‌کند؛ خصوصا سهام بخش فناوری که سود آن‌ها را می‌توان در آینده مشخص کرد.

اما طی هفته‌های گذشته، قیمت سهام با وجود اینکه نرخ بازدهی اوراق به وضعیت قبلی خود بازگشت همچنان کاهشی است. این ترکیب نشانه‌ای از ترس از رکود است.

در حقیت ترکیبی از سیاست‌های سخت‌گیرانه فدرال رزرو، کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش هزینه‌های تولید ترس‌هایی را برای کسب‌وکارها به وجود آورده است و سرمایه‌گذاران همچنان نگران هستند که سود آینده شرکت‌ها در خطر باشند.

اقتصاد جهانی توسط چندین شوک بزرگ همچون یک کشتی پهلو گرفته است. تولید ناخالص داخلی چین به شدت در سه ماهه فعلی کاهش یافته است. مصرف کنندگان اروپایی نیز به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت گاز به شدت تحت فشار هستند.

در این بین اقتصاد آمریکا انعطاف‌پذیرتر به نظر می‌رسید اما آن بخش‌هایی از اقتصاد که نسبت به نرخ بهره حساس هستند، دچار تزلزل شدند؛ حتی اگر فدرال رزرو مسیر فعلی خود را ادامه ندهد.

آمار منتشر شده در 24 می نشان می‌دهد فروش خانه جدید 17درصد بین مارچ و آپریل کاهش یافته است.

در این بین هر خبر یا نشانه‌ای از سوی شرکت‌های مختلف مبنی بر اینکه تقاضا از سوی مصرف کنندگان کاهش یافته به شدت تاثیرگذار است.

برای مثال اینکه اسنپ، شرکت بنیانگذار اسنپ چت که یک اپلیکیشن اجتماعی است این هفته اعلام کرد فروشش از آنچه در ماه آپریل پیش بینی شده کمتر خواهد بود ارزش سهام این شرکت را 43درصد کاهش داد!

همچنین پس از اینکه والمارت و تارگت، دو خرده فروش بزرگ گزارش دادند که پس از کاهش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان با انبوهی از سهام فروخته نشده تنها ماندند، ارزش سهامشان افت کرد.

کاهش سرعت رشد اقتصادی، یکی از نشانه‌های اصلی انقباض سود است. یکی از پیامدهای کسب‎وکارهایی که بر پایه هزینه شکل گرفتند این است که وقتی فروش کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، زیان و سود آن‌ها در مقیاس بزرگتری تغییر می‌کند.

این موضوع سود شرکت‌ها را سال گذشته به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش داد اما با کاهش سرعت تولید ناخالص داخلی جبران شد.

یکی دیگر از ارکان انقباض سود، افزایش هزینه‌ها است. بسیاری از مواد اولیه به دلایل مختلف همچون افزایش قیمت انرژی بالا رفته است.

با افزایش نرخ بهره، دریافت تسهیلات نیز سخت‌تر شده اما نگرانی اصلی هنوز افزایش دستمزدها است و آمریکا در این زمینه بر سر یک دوراهی قرار گرفته است. اگر دستمزدها افزایش یابد و بنگاه ها آن را در قیمتها منعکس کنند، تورم بالا خواهد رفت و به دنبال آن فدرال رزرو مجبور خواهد بود نرخ بهره را کاهش دهد. در مقابل اگر کارفرما از افزایش قیمت خودداری کند، سودش کاهش خواهد یافت.

اما آیا امیدی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد؟ برخی معتقدند فروشندگان تا الان بخش عمده‌ای از سهام‌ خود را فروختند و دیگر ظرفیتی برای فروش بیشتر و پایین آوردن قیمت سهام‌ وجود ندارد. اما یک رالی مبتنی بر تعادل بهتر در سبدهای سهام، تاثیر خاصی بر روی بنیانهای اقتصاد کلان سهام نخواهد داشت.

در پایان باید گفت اگر هم وضعیت فعلی تسلی آمیز است به این دلیل بوده که بازارهای مالی تاکنون برای برنامه سختگیرانه فدرال رزرو هزینه بسیاری دادند. از ابتدای سال، نرخ بهره به شدت افزایش یافته است، نرخ تسهیلات هم بالا رفته، دلار جهش یافته و قیمت سهام کاهش یافته است.

اگر در دنیای دیگری بودیم و در آن بازارها به افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو بی‌توجه بودند، ریسک فرود سریع تورم برای اقتصاد به شکل متناقضی بیشتر بود. احتمالا تورم به رشد خود ادامه می‌داد اما حال که شرایط به این شکل است، نرخ بهره آنقدرها بالا نخواهد رفت که در شرایط متنقاض ذکرشده بالا می‌رفت. در نهایت، هرچند روزهای فعلی را نمی‌توان بهترین روزهای بازار سهام خواند اما هر بهبودی کمک کننده خواهد بود.