چرا قیمت ها در این روزهای بازار خودرو نوسانی است؟

چرا قیمت ها در این روزهای بازار خودرو نوسانی است؟
خلاصه اخبار

از ابتدای سال 1401 بازار خودرو کشور به سان سالهای گذشته دچار نوسانات قیمتی زیادی بوده ، از افزایشهای ناگهانی تا کاهش قیمتهای قطره چکانی! که البته دربخش خودروهای داخلی  نمود بیشتری داشته است.اما بازار خودروهای وارداتی از این قاعده تاحدود زیادی مستثنا بوده و دائما در حال تجربه کردن افزایش قیمتها بوده  و هست.

از ابتدای سال 1401 بازار خودرو کشور به سان سالهای گذشته دچار نوسانات قیمتی زیادی بوده ، از افزایشهای ناگهانی تا کاهش قیمتهای قطره چکانی! که البته دربخش خودروهای داخلی  نمود بیشتری داشته است.اما بازار خودروهای وارداتی از این قاعده تاحدود زیادی مستثنا بوده و دائما در حال تجربه کردن افزایش قیمتها بوده  و هست.

در این خصوص مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو به خبرنگار خودرویی سیگنال می گوید: از روزی که صندلی هدایت وزارت صمت به وزیر جدید سپرده شد صنعت خودروی کشوربیشترین ره آوردی که تا این لحظه نصیبش شده قول و وعده وعید بوده. از افزایش تولید ، تا صادرات خودرو و سپس کاهش قیمتها در کنارداستان واردات خودرو که بیشتر شبیه به طنز شده. همه اینها را که کنار هم قرار می دهید حس می کنید نه تنها صنعت خودرو بلکه اقتصاد کشور در یک بی تصمیمی و سردرگمی سرمی کند.خیلی خلاصه و ساده  بگویم ،درهمه جای دنیا قاعده بازی در صنعت و بازار خودرو مشخص است. شما یک اقتصاد باز و ارتباطات بین المللی سازنده بر طبق منافع دو طرفه با دنیا دارید و در یک زنجیره قرار می گیرد که از تولید کننده تا تامین و فروش و گردشهای مالی همه به هم متصلند.اما وقتی بدلیل تحریمها از این زنجیره کنار گذاشته می شوید و شرکای تجاری محدود و نامناسبی در کنارتان قرارمی گیرند در دراز مدت حاصلش همین شرایط موجود میشود. در کل شعار درمانی و اقتصاد بسته دولتی نتیجه اش شرایط حال حاضر است و تا مادامی که در کشور پذیرفته نشود که سیاستهای کلان مالی اقتصادی و گره خوردن شدید آن با تعاملات سیاسی با جهان دلیل این معضلات هست هم بازار خودروهای داخلی و هم وارداتی همچنان رو به افزایش قیمت حرکت خواهند کرد و اگر در برهه ای از هفته های گذشته درصد بسیار اندکی هم کاهش قیمتها دیده شده بیشتر شبیه به اصلاح قیمتها در بازار بوده.

فرزانه در ادامه درپاسخ خبرنگار ما در خصوص سامانه یکپارچه فروش خودرو و قرعه کشی می گوید: من حتی در کتب بین المللی تاریخی یاد ندارم که در دوره ای از زمان خودرو بصورت لاتاری و با کنترل دولتی فروخته شده باشد و بعضا هم محصولاتی در این سبد قرار بگیرند که تولیدشان متوقف شده! کلی میگویم، فرمول تولید و فروش خودرو و تنظیم بازار همه جای دنیا دارای مولفه های ساده و ثابت شده ای است و وقتی تصمیم گرفته می شود خلاف آن چیزی که در صنعت روز خودروی دنیا و بازار خودروی بین المللی روی میدهد حرکت شود شرایط کنونی حاکم می گردد و من یاد جمله جان مینارد کینز” اقتصاددان مشهوربریتانیایی می افتم که می گوید ” اقتصاد یک علم بسیار خطرناک است ” ! مثل طرحهایی چون تولید لمبورگینی در کشور ! یا تنگ کردن درب پارکینگها در کره جنوبی برای هدایت مصرف کننده به سمت خرید خودروهای داخلی و یا ایجاد شغل با یک میلیون تومان!

فرزانه در ادامه در جواب خبرنگار ما در مورد وضعیت بازار خودروهای وارداتی و آیین نامه واردات می گوید:بازار خودروهای وارداتی دو بخش است . یک بخش مصرف کنندگان هستند که اخیرا بخش بزرگی از آنها تبدیل به نظاره گران شدند و بخش دوم بازیگران آن هستند که از تصمیم گیران اصلی گرفته تا سرمایه داران که اقدام به واردات خواهند کرد.آنقدردراین مدت شایعات و گمانه زنیها از طرح جدید واردات منتشر و شنیده شده که حتی دیگر خبر باز شدن قطعی واردات خودرو به نظرم نمی تواند از بعد روانی در کاهش قیمتها تاثیر خاصی بگذارد.اما از منابعی موثق شنیده شده که تقریبا شرکتهای وارد کننده و اینکه چه مجموعه هایی در قالب آیین نامه محدود شده جدید چه محصولاتی قرار است وارد کنند مشخص گردیده که اگر این چنین باشد میتوان انتظار داشت که این شرکتها برپایه یک اطلاعات و شاکله کلی طرح واردات پای به میدان گذاشته اند.پس من حدس می زنم طرح نهایی آیین نامه واردات که بنظر میآید شاید قرار است پس از ثبت سفارشها و ناگهان در یک صبح جمعه منتشر شود! تغییرات بنیادی به نسبت قبل نکرده و برپایه دو فاکتورشکل گرفته : محدودیت حجم موتور و محدودیت قیمت دلاری، که هیچکدم برای مصرف کننده و بازار مفید نیست.