چتر حمایت بیمه‌ای برای خدمات پرستاری در منزل/ معوقات کارانه پرستاران به زودی پرداخت می‌شود

چتر حمایت بیمه‌ای برای خدمات پرستاری در منزل/ معوقات کارانه پرستاران به زودی پرداخت می‌شود

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و سلامت ایرنا، محمد میرزابیگی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پرستار ( 12 ماه مه) افزود: ارائه خدمات پرستاری در منزل برای بیماران خارج از بیمارستان با حمایت بیمه‌ها می‌تواند در درمان و بازتوانی آنها کمک کننده باشد.

وی با اشاره به کمبود بیش از 100 هزار پرستار در کشور اظهار داشت: اکنون حدود 2.5 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی داریم و این در حالیست که چهار پرستار به ازای هر هزار جمعیت و حدود 6 پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در 24 ساعت باید وجود داشته باشد.

میرزابیگی با ابراز تاسف از اینکه نیروی پرستار در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد، تصریح کرد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 70 درصد پست‌های سازمانی پرستاری خالی است و از سازمان استخدامی کشور می‌خواهیم که نسبت به معضل کمبود پرستار با جذب آنها موافقت کند.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: متاسفانه کمبود پرستار در مراکز درمانی بسیار مشهود است به عنوان مثال در بازدیدی که از یک بیمارستان در بخش اطفال یک پرستار برای 33 تخت حضور داشت و این موضوع به سلامت مردم آسیب می‌زند.

به گفته میرزابیگی، برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی طی 2 سال اخیر در همه گیری کرونا بسیاری از پرستاران از جمله طرحی را در بیمارستان‌ها جذب کردند و در حال حاضر با توجه به اینکه بیماری کنترل شده است، با این پرستاران تسویه حساب شده و بیکار شده‌اند.

وی افزود: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهش می‌کنیم با توجه به شرایط اقتصادی موجود، این پرستاران را خانه نشین نکنند.

میرزابیگی تصریح کرد: در دوران همه گیری کرونا حدود 200 پرستار شهید شدند و خانواده های بسیاری از آنها نیز آسیب دیدند، اکنون طرح رسیدگی به شهدای مدافع سلامت و خانواده‌های آسیب دیده با عنوان «طرح حمایت‌های شبه ایثارگری» از سوی سازمان نظام پرستاری تقدیم مجلس شده است.

وی با اشاره به قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اظهار داشت: شرایط برای اجرای این قانون فراهم شده و ردیف اعتباری نیز در بودجه برای آن اختصاص یافته و پیش نویس آن نیز تدوین شده است که به زودی اجرایی می شود.

میرزابیگی به کارانه پرستاران اشاره کرد که قرار بود از اول دی ماه سال گذشته به آنها پرداخت شود ولی میسر نیست و در این زمینه گفت: به زودی معوقات کارانه بر اساس اول دی ماه سال گذشته محاسبه و به پرستاران پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان نظام پرستاری با جدیت و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان مطالبات پرستاران در زمینه جذب نیرو، مسکن و تعرفه گذاری خدمات را انجام می دهد و امیدواریم در دولت مردمی این مطالبات محقق شود.

میرزابیگی با اشاره به شعار روز جهانی پرستار با عنوان «سرمایه گذاری در پرستاری و اعطای حقوق او برای تامین سلامت جهانی» اظهار داشت: پرستاران ایرانی سرآمد بسیاری از کشورهای دنیا هستند و دوران کرونا این موضوع را ثابت کرده است، باید مراقبت‌های پرستاری در کشور مانند حوزه درمان، بهداشت، دارو و تجهیزت پزشکی در اولویت‌های نظام سلامت قرار گیرد.

برچسب‌ها