پیش بینی قیمت جهانی فولاد (بهار 1398)

پیش بینی قیمت جهانی فولاد (بهار 1398)
خلاصه اخبار

صنعت فولاد یکی از صنایع ضروری در جهت توسعه یافتگی هر جامعه است. از این رو در این مطلب به پیش بینی قیمت جهانی فولاد در بهار 1398 خواهیم پرداخت.

در حقیقت صنعت فولاد و شاخص های وابسته به آن پایه‌ای برای بسیاری از صنایع از جمله ساختمان، معدن، حمل و نقل، ساخت ماشین آلات و… محسوب می شود. ترسیم چشم انداز صنعت فولاد و معدن می‌تواند به سیاست گذاران و تصمیم سازان عرصه سیاست و اقتصاد کمک کند. به همین دلیل پیش بینی قیمت جهانی فولاد در میان تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

از این رو در ادامه به معرفی عوامل موثر بر عرضه و تقاضای این محصول مهم پرداخته می‌شود. شایان ذکر است که بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده فولاد خام در جهان کشور چین است و همین امر موجب می‌شود که چین نقش مهمی در عوامل موثر بر معاملات فولاد ایفا کند. در زیر به مجموعه عواملی که بر روی قیمت جهانی فولاد تأثیرگذار خواهد بود، اشاره می کنیم.

عوامل موثر بر قیمت جهانی فولاد

افزایش میزان ساخت و ساز

جمعیت جهان پیوسته در حال رشد است و همچنین طبق پیش بینی ها شهرنشینی تا سال 2030 با افزایش روبرو خواهد بود. با توجه به وسعت شهرنشینی و رونق آن بنظر می‌رسد صنعت ساخت و ساز، درحال توسعه بیشتر است و با سهمی در حدود50 درصد از مصرف جهانی فولاد تأثیر به سزایی بر افزایش تقاضا خواهد گذاشت.  

کاهش عرضه سنگ آهن

اسکرب (آهن قراضه) و سنگ آهن دو ماده اصلی تهیه فولاد هستند. تعطیلی های اخیر معادن واله (به دلیل شکسته شدن یکی از سد های باطله آن) بازار را با کمبود عرضه سنگ آهن مواجه کرده است.

احتمال کاهش رشد اقتصادی چین

شاخص PMI یک شاخص مربوط به کسب کار است و به سرمایه گذاران و مدیران در خصوص تحلیل وضعیت بازار کمک می‌کند. تحلیل ها نشان دهنده روند نزولی این شاخص در آینده می‌باشد که منجر به کاهش رشد اقتصادی چین می‌گردد.

هزینه حمل و نقل

 هزینه حمل و نقل از جمله فاکتورهای تعیین کننده قیمت فولاد است. این هزینه خود از عواملی همچون وضعیت سیاسی، حقوق کارگران و قیمت گازوئیل تأثیر می‌پذیرد.

سیاست های چین مبنی بر حفظ محیط زیست

با توجه به آلاینده بودن صنعت فولاد به علت استفاده از تکنولوژی نسبتا قدیمی در چین، این کشور خواهان کاهش میزان تولید فولاد خود تا سال 2021 میلادی می‌باشد. از جمله اقدامات در این راستا تعطیلی دائم و موقت برخی از کارخانه‌ها است.

سرمایه گذاری در زیرساخت های چین

شاخص FAI نشان دهنده میزان سرمایه گذاری در زیر ساخت ها  از جمله حمل و نقل ریلی، پل سازی، ساختمان سازی و … می باشد. با توجه به پیش بینی ها همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود روند این شاخص صعودی بوده و منجر به رشد سرانه مصرف فولاد در سه ماهه دوم سال 2019 خواهد شد.

پیش بینی قیمت جهانی فولاد (بهار 1398)

همچنین در شاخص تورم مسکن چین شاهد روند صعودی هستیم و این موضوع محرک سرمایه گذاری بیشتر و سریعتر بر روی خرید مسکن می باشد.

پیش بینی قیمت جهانی فولاد (بهار 1398)

با توجه به اینکه اکثر موارد ذکر شده اثر بلند مدت بر بازار فولاد دارند، بنظر می‌رسد کاهش تولید سنگ آهن به دلیل تداوم اختلال در عرضه سنگ آهن توسط شرکت واله برزیل و عدم امکان جبران آن توسط سایر تولیدکنندگان و افزایش میزان ساخت و ساز چین دلایل محکمی برای حرکت صعودی قیمت فولاد در بازارهای جهانی است. هر چند اثر منفی وقوع جنگ تجاری بین چین – آمریکا و احتمال رکود جهانی اقتصادی متأثر از آن موجع به کند شدن این روند افزایشی خواهد شد.