پیش بینی از بازدهی عرضه اولیه دتوزیع (شرکت توزیع داروپخش)

پیش بینی از بازدهی عرضه اولیه دتوزیع (شرکت توزیع داروپخش)
خلاصه اخبار

در جریان عرضه اولیه دتوزیع (شرکت توزیع داروپخش) که در تاریخ 21 مهر ماه صورت گرفت، به هر کد حداکثر 66 سهم اختصاص یافت.

همان طور که در گزارشات پیشین اشاره شد شرکت توزیع داروپخش با 20 مرکز فروش بیش از 13% از سهم بازار را دارا می باشد. بر اساس آمار وزارت بهداشت در سال 1397 دتوزیع در رتبه اول توزیع کنندگان دارویی می باشد. پس از دتوزیع، پخش هجرت، رازی، آدوراطب و البرز در جایگاه های بعدی قرار دارند. لازم به ذکر است شرکت پخش هجرت نیز که در جایگاه بعدی توزیع کنندگان دارویی کشور قرار دارد در مرداد ماه سال جاری برای اولین بار در بازار فرابورس عرضه شد.

جدول زیر مقایسه درآمدهای عملیاتی، سود خالص و حاشیه سود دو شرکت هجرت و توزیع داروپخش را در سال 97 نشان می دهد:

عرضه اولیه هجرت دتوزیع
سرمایه 450.000 600.000
درآمدهای عملیاتی 22.694.206 30.324.334
سود خالص 707.925 770.277
حاشیه سود خالص 3.11% 2.54%

همان طور که مشهود است وضعیت سودآوری و درآمدی دو شرکت بسیار به هم نزدیک می باشد. درآمدهای شرکت توزیع بخش بیشتر از هجرت است و در مقابل شرکت هجرت با سرمایه کمتر توانسته است حاشیه سود بالاتری ایجاد کند. در شش ماهه نخست سال 98 نیز عملکرد هر دو شرکت رشد داسته است و توانسته اند فروش بالاتری را نسبت به سال قبل ثبت کنند. حاشیه سود آن ها نیز در سال 98 بهبود یافته است. از آن جایی که هر دو شرکت توزیع کننده دارو می باشند و وضعیت سودآوری آن ها بسیار نزدیک است می توان با بررسی بازدهی عرضه اولیه هجرت نسبت به بازدهی دتوزیع پیش بینی بهتری داشت.

هجرت در 19 مرداد ماه سال جاری با قیمت 18.500 در بازار فرابورس برای اولین بار به شیوه ثبت سفارش عرضه شد. نمودار ذیل قیمت سهام هجرت را نشان می دهد:

پیش بینی از بازدهی عرضه اولیه دتوزیع (شرکت توزیع داروپخش)

عرضه های اولیه به علت جذابیتی که دارند معمولا در روزهای ابتدایی با فشار تقاضا مواجه می شوند و به اصطلاح صف خرید می باشند. سنگینی کفه تقاضا باعث صعود قیمت سهم خواهد شد. رفته رفته با افزایش قیمت سهام از فشار تقاضا کاسته و به فشار عرضه افزوده می شود تا جایی که صف خرید برداشته شده و سهم به تعادل می رسد.

همان طور که در نمودار مشخص است نقطه قرمز رنگ نشان دهنده ی اولین روزی است که پس از آن صف خرید سهام عرضه شده و بازدهی اولیه سهم پایان یافته است. حداکثر بازدهی نیز در نمودار با نقطه سیاه رنگ مشخص شده است و براساس بیشترین قیمتی است که عرضه اولیه هجرت تاکنون ثبت کرده است. در انتها، بازدهی فعلی نیز براساس آخرین قیمت امروز بدست آمده است و در نمودار با نقطه آبی رنگی نشان داده شده است.

 نمودار ذیل بازدهی عرضه اولیه هجرت را در سه حالت فوق نشان می دهد:

پیش بینی از بازدهی عرضه اولیه دتوزیع (شرکت توزیع داروپخش)

پیش بینی بازدهی عرضه های اولیه به عوامل مختلفی چون عرضه و تقاضا، کوچک یا بزرگ بودن عرضه اولیه، حمایت سهامداران حقوقی، وضعیت بازار، مبلغ ارزشگذاری و … بستگی دارد. در نهایت، هرچند پیش بینی بازدهی عرضه های اولیه کار بسیار دشواری می باشد ولی شاید بتوان با بررسی عرضه اولیه هجرت که چندی پیش عرضه شد و از نظر عملکرد و حوزه فعالیت شباهت بسیاری با دتوزیع دارد اطلاعات مفیدی در خصوص این عرضه اولیه بدست آورد.

برای اطلاع از عرضه اولیه های جدید، آخرین نسخه اپلیکیشن سیگنال را دانلود و با مراجعه به بخش اخبار عرضه اولیه، نوتیفیکیشن مربوط به آن را فعال کنید.