پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس/مهمترین بحران بازار سرمایه در شرایط فعلی چیست؟

پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس/مهمترین بحران بازار سرمایه در شرایط فعلی چیست؟

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

بورس اوراق بهادار تهران امروز هم در یک روند کاهش شاخص کل در نهایت با کاهش 3944 واحد به رقم یک میلیون 181 هزار و 659 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هم وزن با کاهش 974 واحدی به رقم 431 هزار و 416 واحد رسید.

امروز معامله‌گران در بورس تهران بیش از 4.1 میلیارد سهام و حق‌تقدم اوراق مالی در قالب 743 هزار نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 494 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

محمد خبری زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین گفت: با وجود این که امروز هم روند بازار کاهشی بود اما نسبت به روزهای قبل وضعیت بهتری داشت چون ارزش معاملات خرد تقریبا 5 هزار میلیارد تومان شد.
خبری زاده گفت: امیدوارم در آینده نزدیک سازمان بورس، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تصمیماتی بگیرند که باعث رونق بازار شود. این تصمیمات میتواند در رابطه با تزریق پول و یا کاهش نرخ بهره باشد که بازار از این وضعیت بیرون بیاید.

پیش‌بینی یک کارشناس از آینده بورس/مهمترین بحران بازار سرمایه در شرایط فعلی چیست؟

وی در رابطه با افشاگری محسن رضایی از بورس گفت: بسیاری از صحبت‌های آقای محسن رضایی صحیح است، اما بخش آخر آن که می‌گوید تعدادی حقیقی آن حجم پول را از بازار خارج کرده‌اند به نظر من درست نیست.
وی افزود: بخش زیادی از این پول توسط خود دولت، یعنی پالایش و پخش، وزارت صنعت و سهام عدالت در بازار فروخته شد و از بازار خارج شد. تحلیل‌هایی از این دست درست نیست و سرمایه گذار را می‌ترساند. در شزایط فعلی سرمایه‌گذاران بسیاری داریم که سرمایه‌های زیادی در بورس دارند. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که بازار ارز وضعیت باثباتی پیدا کرده، گفت: اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند یکی از نگرانی‌های بازار کم می‌شود. اما مهم‌ترین مشکل بازار در حال حاضر نبود نقدینگی و قفل شدن معاملات است.
خبری زاده گفت: یکی از راهکارهایی که برای بازار در نظر گرفته شده این است که صندوق‌های درآمد ثابت شروع به سهم خریدن کنند. البته این کار هم چالش‌های مربوط به خودش را دارد. بهترین کار تزریق نقدینگی و اتخاذ تصمیماتی است که به جد به نفع بازار باشد.
وی افزود: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در بازار ما هست این است که دولت اوراق عرضه میکند و این عرضه زیاد اوراق باعث بالا رفتن نرخ بهره شده است. این اتفاق به معنای افت پی به ای بازار است که باعث کاهش عرضه و کاهش انگیزه سرمایه‌گذاران برای معامله در بورس می‌شود.