پیش‌بینی دلار و طلا تا پایان سال / موتور بورس در حال کند شدن است

پیش‌بینی دلار و طلا تا پایان سال / موتور بورس در حال کند شدن است
خلاصه اخبار

<p>یک کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت بازارها تا پایان سال جاری گفت: دوران نوسانات و جهش ارزی که در سال ۹۷ تجربه کردیم تمام شد. تا پایان سال جاری نوسانات در بازارها مثل سال ۹۷ نخواهد بود اما به ارامی چند ماه ابتدایی سال ۹۸ نیز نیست. به نظر می‌رسد موتور رشد بورس کند شود اما بازار طلا و ارز بازدهی ۳۰ درصدی را تا پایان سال خواهند داشت.</p>

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، اگر چه بازارهای مالی تا میانه اردیبهشت ماه روند صعودی را در پیش‌گرفتند اما از روز ۲۰ اردیبهشت ماه چیدمان بازارها تغییر کرد، بازار طلا و ارز در یک سو قرار و روند نزولی را در پیش گرفتند که طی چند هفته گذشته این روند سرعت بیشتری گرفته است.

در سمت دیگر، بازار سرمایه پرقدرت قله‌های رشد را طی کرد تا این که روز ۲۴ تیر ماه قله ۲۵۳ هزار واحدی را نیز فتح کرد و به پیش‌بینی‌های پیش از شروع سال ۹۸ قوت بخشید.

بازدهی این بازارها به این صورت است که طبق نرخ‌های اعلامی صرافی ملی دلار از ابتدای سال تا روز ۲۵ تیر ماه بازدهی منفی ۷٫۵ درصدی(معادل افت هزار تومانی) داشته است.

طبق داده‌های اقتباس شده از شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز دو بازار سکه و طلا نیز به ترتیب بازدهی منفی ۱۳٫۹ و منفی ۸٫۳ درصدی را به ثبت رسانده‌اند.

اما بررسی شاخص کل بورس تهران از سازمان بورس و اوراق بهاردار نشان می‌دهد، بورس تنها بازار مثبت بوده که رشد ۳۷٫۸ درصدی را از ان خود کرده است.

ارامش نسبی حاکم بر بازار که برخی از ان به وجود بحران ارزی در نیمه دوم سال استنباط می‌کنند، لزوم پیش‌یینی روند این بازارها تا پایان سال را بیشتر کرده است.

بحران ارزی سال ۹۷ تکرار نمی‌شود

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی معتقد است رفتار چهار ماهه ابتدایی امسال تصویری از کل سال ۹۸ نخواهد بود و قابل تعمیم نیست. دوران نوسانات و جهش ارزی و ان چه که در سال ۹۷ تجربه کردیم تمام شد. بنابراین تا پایان سال بازارها ادامه نوسانات سال ۹۷ نخواهد بود اما به ارامی چند ماه ابتدایی سال ۹۸ نیز نیست.

وی گفت: در بازدهی بازارها باید تورم هم مورد توجه باشد. اگر بپذیریم که امسال تورمی نزدیک به ۴۰ تا ۴۵ درصدی در اقتصاد ایران داریم، که این رقم برای اخر سال رقم معقولی است، سپس باید به ارزیابی بازارها بپردازیم.

وی ضمن اشاره به این موضوع که بازار ارز تا پایان سال جهش نخواهد داشت، بیان کرد: من این تصور را که در این بازار فنر قیمتی فشرده شده و اگر بپرد رشدهای بیش از ۱۰۰ درصدی را ایجاد می‌کند را نمی‌بینم اما این که به ارامی سه ماهه اول سال باشد نیز درست نیست.

وی بیان کرد: عللی از قبیل دخالت بانک مرکزی، سطح رکود در اقتصاد ایران( تا جایی بالا رفته که تقاضای ارزی به شدت کاهش پیدا کرده و از دیدگاه من تاثیر بیشتری دارد)، بالا رفتن ریسک سفته‌بازی، کسری بودجه دولت که ناشی از کاهش صادرات نفت ایران به نزدیک ۵۰۰ هزار بشکه است (این تاثیر با تاخیر حدود سه ماهه خود را در اقتصاد نشان می‌دهد)؛ در بازارها تاثیرگذار است. بنابراین به نظر می‌رسد در انتهای تابستان کسری منابع ارزی کشور خود را نشان می‌دهد.

قاسمی در این خصوص افزود: کسری بودجه دولت خود را در شش ماهه دوم و به ویژه در سه ماهه پایان سال نشان می‌دهد. این عوامل المان‌هایی هستند که حتی اگر دخالت هم اتفاق نیفتاده باشد و منابع وجود داشته باشد هر چه جلوتر برویم این منابع کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

بدترین نرخ بازده در بازار مسکن

این کارشناس اقتصادی معتقد است: بدترین نرخ بازده در بین بازارها برای بازار مسکن است. این بازار تا پایان سال وارد دوره رکودی می‌شود که عمیق‌تر از سال‌های گذشته است. دلیل رشدی هم که در سال ۹۷ داشت تحولات بازار مسکن نبود، بلکه تطبیق بازار مسکن با بازار ارز بود. پیشگام بازارها، بورس است، اما موتورها و سرعت رشد ان در حال خاموش شدن است.

وی در خصوص افت شاخص کل بورس گفت: دو موتور محرک در بازار سرمایه یکی افزایش قیمت ارز و دیگری افزایش تورم بود. تورم در حال متوقف شدن و رشد قیمت ارز نیز در حال کم شدن است، بنابراین موتورهای محرک رشد بورس هم کم می‌شود. پیش‌بینی من این است که این بازار با سرعتی که از ابتدای سال جلو امده تا پایان سال نیز ادامه پیدا کند.

رشد ۳۰ درصدی بازارهای طلا و دلار تا پایان سال

وی ضمن اشاره به این موضوع که ارز و طلا هم اگر خودشان را به تورم نرسانند به ان نزدیک می‌کنند، بیان کرد: بازدهی ۳۰ درصد را برای پایان سال برای این دو بازار می‌بینم. در نیمه دوم سال به احتمال زیاد نرخ دلار به بالای کانال ۱۵ هزار تومان خواهد رسید.

وی در خصوص تحولات در بازار طلا به عوامل تاثیرگذار خارجی اشاره کرد. به عقیده وی، بازار طلا از دو پارامتر قیمت دلار و قیمت اونس جهانی تاثیر می‌گیرد.

او توضیح داد: پیش‌بینی‌ها در بازارهای جهانی برای اونس صعودی است و به احتمال زیاد یک تا دو بار کاهش نرخ بهره در اقتصاد امریکا وجود دارد و کاهش قدرت دلار در بازارهای جهانی منجر به افزایش قیمت مواد اولیه از جمله نفت و طلا می‌شود. در بازار جهانی صعود هر اونس طلا به کانال هزار و ۵۰۰ دلار گزاره مهمی است و طلا در نیمه دوم سال سرعت رشد بیشتری خواهد داشت.

سیامک قاسمی بازدهی بازارهای مالی را تا پایان سال اینگونه ترسیم کرد که جلوتر از همه بازار بورس قرار می‌گیرد، پس از ان نرخ تورم میزانی بیشتر از دیگر بازارها خواهد داشت و در رده سوم طلا و ارز، در رده چهارم نرخ سپرده بانکی و در انتها بازار مسکن جای دارد.

وی در بخش تحولات داخلی تاثیرگذار بر بازارهای مالی و به خصوص بازار ارز این گونه استباط کرد که در شرایط فعلی تحولات سیاسی جامعه در بازار ارز تاثیر ندارد، مثلا ایران سطح غنی‌سازی از ۳٫۶۷ به پنج درصد ارتقا می‌دهد، اما از قیمت دلار ۵۰ تومان کم می‌شود.

تقاضای ارزی به شدت مهار شده است

وی در این خصوص افزود: با این قبیل رفتارها در بازار ارز به این نتیجه می‌توان رسید که رفتار بازار اقتصادی نیست زیرا بازارهای مالی باید تحولات سیاسی را در درون خود نهادینه کنند. افزایش ریسک سیاسی منجر به کاهش ارزش بورس و افزایش قیمت ارز می‌شود. اما وقتی این ارتباط قطع و خنثی می‌شود و حتی رفتارهای عکس دارد نتیجه این است که مکانیزم‌های طبیعی در این بازار فعال نیست. واقعیت این است که تقاضا ارزی به شدت مهار شده است.

قاسمی معتقد است: با وجود این شرایط که بازارها ارتباط خود را با عوامل سیاسی قطع می‌کنند این نگرانی به وجود می‌اید که عوامل غیراقتصادی بازار را مدیریت می‌کند، یعنی یک جایی این عوامل غیراقتصادی شکسته می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: تاثیرات سیاست پولی، کسری بودجه نزدیک ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی و درامد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفتی که از ان صحبت می‌شود، از نیمه دوم سال تاثیر خود را بیشتر نشان می‌دهد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای طلا و سکه به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.