پیش‌بینی بازار ارز در هفته جاری

پیش‌بینی بازار ارز در هفته جاری
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، رفت ‌و برگشت قیمت دلار در پایان هفته گذشته به کانال ۱۲ هزار تومانی، اذهان بسیاری از فعالان بازار غیررسمی ارز را به سمت یک مکانیسم جدید کنترل قیمت در بازار سوق داد؛ «بازار متشکل ارزی.» بانک مرکزی مدت‌هاست که وعده ایجاد این بازار را داده است. […]

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز، رفت ‌و برگشت قیمت دلار در پایان هفته گذشته به کانال ۱۲ هزار تومانی، اذهان بسیاری از فعالان بازار غیررسمی ارز را به سمت یک مکانیسم جدید کنترل قیمت در بازار سوق داد؛ «بازار متشکل ارزی.» بانک مرکزی مدت‌هاست که وعده ایجاد این بازار را داده است.

انتشار اخبار مختلف درباره راه‌اندازی این بازار نیز تاحدی اثر خود را بر بازار ارز گذاشت و قیمت‌ها را پایین کشید. با این همه دلالان در روز نیمه تعطیل اخر هفته گذشته، بار دیگر به بازار بازگشتند و قیمت دلار را به استانه کانال ۱۲ هزار تومانی برگرداندند.

بازار متشکل ارزی، دومین تلاش بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ ارز، بعد از راه‌اندازی سامانه «نیما» است؛ سامانه‌ای که با قیمت‌گذاری نرخ ارز، بازار را برای فعالان رسمی جهت‌دهی می‌کند، اما برای فعالان غیررسمی، انهایی که در یک هفته گذشته با رفتار هیجانی وارد بازار شدند، قیمت‌گذاری ارز باتوجه به رفتار بازیگران بزرگ بازار انجام می‌شود.

در حال حاضر، بازار ارز یا سکه و طلا در ایران، مدت‌هاست به اخبار سیاسی و تنش‌های موجود در خاورمیانه، اعتنایی نمی‌کند، بنابراین سوال این است که در هفته‌ای که پیش روست، روند قیمت‌ها در بازارهای غیررسمی مالی به چه سمتی خواهد رفت؟

در این باره دو پیش‌بینی خاص وجود دارد:

پیش‌بینی اول برمبنای قیمت موجود دلار است. دلار هم‌اکنون در بازار غیررسمی در کانال ۱۱ هزار تومانی حرکت می‌کند. این قیمت به معنای طبیعی بودن برگشت قیمت‌ها در اخرین روز هفته گذشته است.

روز پنجشنبه و با تداوم ۶ روزه کاهش قیمت دلار در بازار غیررسمی، معامله‌گران بزرگ ‌پا به بازار گذاشته و خرید کردند. این اقدام موجب شد تا قیمت‌ها بار دیگر در نمودار صعودی حرکت کند، اما با دخالت سیاستگذار پولی در اخرین ساعات معاملات ارز، قیمت‌ها بار دیگر کاهش یافت و به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت.

این اقدام سیاستگذار نشان از علاقه به یکی شدن دو نرخ ارز سامانه «نیما» و «بازار ازاد» است. هر چند نوسان‌های این دو بازار با یکدیگر قابل‌ مقایسه نیست.

پیش‌بینی دوم تغییر نرخ حواله درهم است. بانک مرکزی معمولا با استفاده از این نرخ، بازار داخلی دلار را نیز مدیریت می‌کند. اگر روند نرخ درهم نوسان داشته باشد، تاثیر خود را بر فضای بازار ارز خواهد گذاشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای ارز به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.