پیشنهاد بهبود شبکه EIP-1559 چه تغییری در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند؟

پیشنهاد بهبود شبکه EIP-1559 چه تغییری در شبکه اتریوم ایجاد می‌کند؟

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

لندن در راه است

امروز قرار است برای شبکه اتریوم که در حال حاضر از لحاظ سرمایه در حال گردش دومین شبکه بزرگ رمزارزی جهان به شمار می‌آید، یک هاردفورک به نام لندن (London) عرضه شود که نحوه پردازش تراکنش‌های این شبکه محبوب را دستخوش تغییراتی خواهد کرد. از طرف دیگر قرار است بعد از این بروزرسانی توکن‌های بومی این شبکه یعنی اتر (ETH) نیز شاهد کاهش چشم‌گیر در میزان ذخایر باشند، روندی که به احتمال زیاد منجر به افزایش قیمت این دارایی دیجیتال خواهد شد.

یکی از پیشنهادات بهبود شبکه اتریوم (EIPs) همراه با این هاردفورک با هدف تغییر مکانیسم کارمزد بازار این بلاک‌چین اجرایی خواهد شد. پیشنهاد بهبود شبکه EIP-1559 قرار است اولین قیمت حراج که به عنوان روش اصلی محاسبه کارمزد گس در تراکنش‌های مورد استفاده می‌گیرد را حذف کند.

در حال حاضر، کاربرانی که قصد انجام تراکنش رمزارزی در بلاک‌چین اتریوم را داشته باشند، باید مقداری کارمزد گس به صورت رمزارز ETH به ماینرها پرداخت کنند تا تراکنش آن‌ها پردازش شود، درحالیکه رقم مناسب کارمزد برای تراکنش‌ها را نمی‌دانند.

اتریوم ETH Ethereum سرمایه‌گذاران سازمانی
اتریوم

برخی کاربران برای اطمینان از این موضوع که تراکنش آن‌ها حتماً پردازش خواهد شد و یا با هدف دور زدن صف در حال انتظار، ممکن است کارمزد بیشتری پرداخت کنند. این درحالیست که سایر کاربران با عدم قطعیت در رابطه با این موضوع که آیا تراکنش آن‌ها به موقع پرداخت می‌شود یا خیر، مواجه هستند.

یک تغییر مثبت در شبکه اتریوم

پیشنهاد بهبود شبکه EIP-1559 روش پردازش تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم را تغییر داده و امکان تعیین حداقل کارمزد برای پرداخت به ماینرها در راستای پردازش تراکنش‌ها را مشخص می‌کند.

البته کاربران در صورت تمایل می‌توانند یک گزینه اختیاری به نام «کارمزد اولویت» را انتخاب کرده که علاوه بر کارمزد رایج پرداخت کنند. این کار به ماینرها اجازه می‌دهد تا این تراکنش را سریع‌تراز سایر تراکنش‌های موجود پردازش کنند.

با ارائه این ویژگی پیش‌بینی متوسط کارمزد پرداختی برای تراکنش‌های شبکه اتریوم بسیار ساده‌تر خواهد بود، از طرف دیگر با معرفی پیشنهادات بهبود شبکه جدید هم رفته‌رفته شاهد کاهش کارمزد در این شبکه هستیم.

کاهش ذخایر اتریوم و افزایش قیمت این رمزارز

به گفته توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم، براساس میزان تقاضا فراتر رفته از حد ایده‌آل کارمزد گس در هر بلاک، کارمزد پایه ممکن است حداکثر به میزان 12/5 درصد افزایش و یا کاهش یابد. در این حالت کاربران تنها با نگاهی به کارمزد پایه تراکنش‌های شبکه به صورت لحظه‌ای از میزان شلوغی و تعداد تراکنش‌های در صف انتظار مطلع خواهند شد.

اتریوم ETH Ethereum سرمایه‌گذاران سازمانی
نمودار تغییرات قیمت اتریوم طی یک ماه گذشته

در این حالت درآمد ماینرها تحت تاثیر کارمزد پایه شبکه قرار می‌گیرد، هرچند که همچنان امکان افزایش درآمد به واسطه «کارمزد اولویت» و همچنین پاداش بلاک‌ها نیز وجود خواهد داشت.

همانند آنچه در رویداد هالوینگ بیت کوین (نصف شدن پاداش بلاک‌های شبکه بیت کوین که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد) برای این شبکه رمزارز رخ داده و در نهایت منجر به افزایش قیمت BTC می‌شود، پیشنهاد بهبود شبکه EIP-1559 نیز فرآیند کاهش ذخایر اتر را به شبکه معرفی می‌کند.

حرکت به سمت الگوریتم PoS

مدل ارائه شده توسط جاستین دریک (Justin Drake) محقق و توسعه‌دهنده شبکه اتریوم نشان می‌دهد که پس از حرکت شبکه به سمت بهره‌گیری از الگوریتم اثبات سهام (PoS) روزانه چیزی حدود یک هزار واحد رمزارز ETH صادر می‌شود، درحالیکه در همین چهارچوب زمانی بالغ بر شش هزار واحد ETH سوزانده خواهد شد.

بنابراین، پس از آغاز کار الگوریتم اثبات سهام ما سالانه شاهد کاهش 1/6 میلیون واحدی ذخایر شبکه اتریوم یا نرخ عرضه منفی 1/4 درصد خواهیم بود.

هرچه تراکنش‌های بیشتری در شبکه اتریوم انجام شود، با توجه به سوزانده شدن هزینه پایه این شبکه رمزارزی با فشار تورمی بیشتری مواجه خواهد شد.

به گفته اندرو کیز (Andrew Keys) یکی از فعالان حوزه اقتصاد و شریک شرکت دارما کپیتال (DARMA Capital) اعلام نموده که پیشنهاد بهبود شبکه EIP-1559 به همراه سایر بروزرسانی‌هایی که انتظار می‌رود در سه‌ماهه ابتدایی سال 2022 بر روی شبکه اتریوم اعمال شوند، بدون شک منجر به افزایش پنج برابری قیمت این رمزارز در سال آینده خواهند شد.

اتریوم به سمت مریخ نشانه‌گیری کرده است

نمودار تغییرات قیمت اتریوم از تاریخ 20 جولای با ثبت حداقل 13 شمعدانی سبز رنگ متوالی یک روند صعودی چشم‌گیر را به نمایش گذاشته است؛ هرچند که این رمزارز در حال حاضر قدرت جهش خود را از دست داده و بر روی تغییرات متوسط 100 روزه (SMA) خود به عنوان یک نقطه حمایتی در حال استراحت است.

اگرچه به نظر می‌رسد که پس از روند صعودی اخیر رمزارز ETH با یک اصلاح قیمت جزئی روبرو شده است، با این حال شبکه اتریوم در صورت افزایش فشار از حمایت زیادی برخوردار خواهد بود.

اتریوم ETH Ethereum سرمایه‌گذاران سازمانی

سطح توسعه فیبوناچی 78/6 درصد در نقطه 2492 دلاری به عنوان اولین خط دفاعی قیمت اتریوم عمل می‌کند، سپس سطح توسعه فیبوناچی 61/8 درصد در نقطه 2333 دلار و پس از آن هم نقطه 2165 دلار است که در خط روند حرکت متوسط تغییرات 50 روزه و متوسط تغییرات 100 روزه به یکدیگر می‌رسند.

نظر شما در رابطه با این هاردفورک و تغییرات احتمالی پس از آن چیست؟ آیا به زودی شاهد آغاز روند صعودی قیمت ETH خواهیم بود؟

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.