پیشرفت طرح توسعه‌ای، روی دور تند

پیشرفت طرح توسعه‌ای، روی دور تند
خلاصه اخبار

روز جاری مجمع عمومی عادی سالانه منتهی به ۳۰آذر ۹۷ شرکت سرمایه‌گذاری شیمیایی ایران با حضور ۸۴ درصدی سهامداران در محل هتل اوین برگزار شد.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس امروز، رحیمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در ابتدا گزارشی مشتمل بر چهار فصل از عملکرد هیات مدیره شرکت در سال مالی مورد نظر ارائه کرد. وی در خصوص میزان تولید و محصول و ‌فرآورده در سال مالی گذشته گفت:

ارجحیت حمایت از مصرف کننده به فروش صادراتی

در حوزه فروش داخلی و صاداراتی نیز وی با اشاره به فروش بالای داخلی LAB گفت: به دلیل عدم عرضه محصول LBA (ماده اصلی شوینده) از سوی پتروشیمی بیستون، تکلیفی که وزارت صمت برای حمایت از مصرف کنندگان داشتند و فراتر از آن رسالتی که ما بعنوان شرکت دولتی متعهد آن بودیم، تصمیم گرفتیم برای کنترل عرضه و تقاضا به خصوص در ماه‌های پایانی سال که مصرف شوینده بطور چشمگیری افزایش می یابد، نیاز کشور را تا حد توان تامین کنیم. وی در این خصوص افزود: باوجود تحریم ها، شرایط صادراتی برای ما همچنان مهیا است اما تامین نیاز بازار داخلی بر صادرات ارجحیت دارد چرا که دیدگاه مسولین این شرکت بر مبنای کمک و خدمت رسانی و دولت در تنگناها است.

از این رو به گفته مدیرعامل تمام LAB تولیدی در «شیران» باتوجه به تکلیف دولت به مصرف داخلی رسید که این موضوع سبب شد تا صادرات LAB به شدت کاهش یابد. رحمیمی همچنین افزود: از بابت همراهی با دولت پشیمان نیستیم و افتخار می‌کنیم که از تولیدکننده و مصرف کننده داخلی حمایت کردیم.

در حوزه صادرات نرمال پارافین اما به رغم کاهش میزان محصول تولیدی، با مدیریت صحیحی که بکار گرفته شد شاهد افزایش ۸۰ میلیارد تومانی مبلغ صادارات نرمال پارافین هستیم.

تحولات چشمگیر در مدت کوتاه مدیریت جدید

رحیمی با اشاره به میانگین ارزش فروش داخلی محصولات در ۱۰ ماهه ابتدایی سال مالی گذشته، گفت: در دو‌ماهه آبان و آذر نسبه به میانگین ماه‌های قبل شاهد رشد ۲۴ درصدی ارزش فروش هستیم. در حوزه صادراتی نیز در دوماه آبان و آذر با رشد ۴۰ درصدی ارزش فروش نسبت به میانگین ۱۰ ماهه ابتدایی سال مالی گذشته روبرو بودیم. وی عامل اصلی این افزایش را تدوین استراتژی‌ها و سیاست‌ها در تیم مدیریتی جدید دانست که این گروه تمام تلاش خود را برای بکارگیری ظرفیت تولیدی شرکت برای کسب هرچه بیشتر سهم از بازار انجام خواهد داد.

در مورد سود و زیان حاصل شده در این سال نیز مدیرعامل به نکاتی اشاره کرد. پیش از بیان سود باید گفت مجموع فروش شرکت در سال ۹۷ بالغ بر ۵۵۸ میلیارد تومان بوده که رشد ۵۳ درصدی نسبت به فروش سال ۹۶ را نشان می‌دهد.فروش صادراتی شرکت نیز بیش از ۴۰۳ میلیارد تومان بود که در این قسمت نیز افزایش ۱۶ درصدی نسبت به سال مالی۹۶ را داریم.

از سوی دیگر صورت‌های مالی حاکی از آن است که هزینه‌های فروش در این شرکت نسبت به سال مالی۹۶ با کاهش ۷ درصدی همرا بوده است.

پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی سود هر سهم در سال آتی

رحیمی با اعلام یک خبر خوش در خصوص عملکرد سه‌ ماهه اخیر گفت: با توجه به رشد چشمگیر تولید و فروش در سه ماهه آخر سال جاری، پیش‌بینی می‌کنیم سود هر سهم در این سه ماه ۳۶ تومان باشد که ۲۵ درصد بالاتر از سود هر سهم در مدت مشابه سال مالی قبل است. از این رو دست یافتن به سود ۱۴۵ تومانی برای سال مالی جاری دور از انتظار نخواهد بود.

سود شیرین تسعیر نرخ ارز

سایر درآمدهای عملیاتی اما با رشد چشمگیر ۶۷۰ درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است. مدیرعامل دلیل این رشد را وجود ۱۰۰ میلیون درهم ارز حاصل فروش صادراتی در دوبی دانست که به صورت تجمعی در حسابی در این کشور بود. گفتنی است بکی از نگرانی‌های مدیریت جدید بلوکه شدن این مبلغ بر اثر تحریم‌ها بود که البتت با پیگیری‌های فراوان این ارز به حساب شرکت در داخل کشور بازگشت. در نتیجه با تسعیر فراتر از انتظار سود ۱۳۶ میلیارد تومانی در همان یک ماهه پایانی سال مالی عاید شرکت شد.

پوشش قابل قبول تولید بودجه شده

مدیرعامل در خصوص تولید واقعی در سال مالی گذشته گفت: طبق آمار و گزارش‌های منتشر شده بیش از ۹۸ درصد تولید پیش‌بینی شده را در سال مالی مورد نظر پوشش داده است. اما فروش داخلی ۳۲ درصد فراتر از انتظار و پیش‌بینی محقق شده است.

کاهش هزینه تامین خوراکمدیرعامل در خصوص تلاش‌های انجام شده برای کاهش نرخ خوراک تامین شده از پالایشگاه اصفهان گفت: پالایشگاه فاکتورهایی که برای شرکت صادر کرده بودند بدون در نظر گرفتن یارانه دولتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است. اما با مذاکرات فراوان و تلاش‌های شبانه‌روزی سعی کردیم تا پالایشگاه را مجاب کنیم فاکتورهای ارسالی را بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر کنند. از این رو مبلغ تخصیص یافته به خوراک تحویلی از پالایشگاه اصفهان با کاهش ۵۰ درصدی به رقم ۱۰۲ میلیارد تومان در صورت‌های مالی گزارش شد.

پیشرفت طرح توسعه‌ای، روی دور تند

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با اشاره به اقدامات موثر تیم مدیریتی جدید در پیشبر طرح توسعه‌ای گفت: باتوجه به اعمال تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا، شرکت UOP از عمل به تعهداتش سر باز زد. اما با پیگیری‌های فراوان از سوی مدیریت جدید سعی شد تا پیشرفت فیزیکی و مهندسی طرح بصورت قابل توجهی افزایش یابد. به گفته وی از نظر مهندسی، طرح تاکنون بالغ بر ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

سودآوری مضاعف از فرابورسی شدن خدمات بندری

در این جلسه مدیرعامل آخرین اقدامات انجام شده در خصوص ورود شرکت خدمات بندری که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی است را مناسب توصیف کرد و گفت: پس از نهایی شدن قراردادها فیمابین شرکت خدمات بندری و فرابورس ایران، ۱۰ درصد از سهام شرکت خدمات بندری که ۱۰۰ درصد سهام آن متعلق به شرکت محصولات شیمیایی ایران است برای اولین بار در فرابورس عرضه می‌شود که سودآوری قابل توجهی از این عرضه برای «شیران» پیش‌بینی می شود.

رحیمی توضیحاتی نیز در خصوص شرکت خدمات بندی بیان کرد که مهم ترین قسمت آن،راه اندازی و تجهیز مجدد اسکله شرکت بود چراکه اسکله شرکت بر اثر برخورد دو کشتی آسیب دیده بود و تعمیر این اسکله نیازبه ۱۰۰ میلیارد ریال تامین مال یدارد. از سوی دیگر اما در حال حاضر به دلیل در دسترس نبودن این اسکله، شرکت برای حمل کالای خود مجبور به حمل با کامیون به اسکله دیگر در بندر بوشهر است که هزینه حمل در ماه بیش از ۳۰ میلیارد ریال است. اما با تعمییر اسکله، هزینه تعمیر از محل صرفه جویی در حمل و نقل پس از سه ماه به شرکت باز می گردد. وی افزود: پس از راه اندازی اسکله، وظیفه حمل صادراتی را در خصوص بحث دور زدن تحریم ها به این شرکت واگذار خواهیم کرد.

تکمیل زنجیره ارزش محصولات، هدفگذاری نخست مدیریت جدید

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران مهم ترین چالش پیش روی صنایع کشور، خام فروشی است. از این رو هدفگذاری اول مدیریت جدید شرکت تکمیل زنجیره ارزش محصولات اصلی و فرعی خواهد بود که محصول اصلی LABو محصولات میانیHAB و نرمال پارافین است. از آنجاکه تصمیم مدیریت جدید در تکمیل زتجریه ارزش محصولات بسیار جدی است برای پیشبرد هرچه سریعتر این امر اقدام به تشکیل یک کارگروه ویژه به همراه شورای عالی پژوهش نموده است و به عقیده رحیمی با پشتوانه اتکا به مراکز دانشگاهی و توان داخلی قطعنا می توان به تکمیل این زنجیره ارزش که سودآوری شرکت را دوچندان می کند سرعت بخشید. از این رو شرکت در نظر دارد تا پایان سال جاری سه طرح ایجاد ارزش افزوده را کلید زند.

ذخیره بنزن در حد مطلوب است

وی همچنین درخصوص ماده مصرفی اصلی بنزن و ذخیره استراتژیک آن برای تولید LAB گفت: تا پیش از مشکلات بوجود آمده در پتروشیمی بوعلی، ما مشکلی برای تامین این ماده اصلی نداشتیم، اما در ابتدای سال جاری به دلیل سوء مدیریت در دوره قبلی و همچنین حادثه پتروشیمی بوعلی با مشکل کمبود بنزن مواجه شدیم. اما در دوماه اخیر با رایزنی های انجام شده، ذخیره بنزن تامین شد و هم اکنون حدوده پنج هزار تن ذخیره بنزن در مجتمع وجود دارد که نیاز ماهانه شرکت بالغ بر ۳۴۰۰ تن بوده از این میزان روزانه حدود ۱۰۰ تن مصرف بزن را پوشش می دهد.

بخش شیرین تقسیم سود

پس از استماع گزارش هیات مدیره و گزارش حسابرس، نوبت به تصمیم‌گیری در خصوص تقسیم‌سود شد. در ابتدا مدیرعامل پیشنهاد تقسیم ۷۰ درصدی سود به میزان ۵۵ تومان برای هر سهم را داد که نهایتا سهامداران با تقسیم ۸۰ درصدی موافقت کردند.

برچسب‌ها