پیروزی استدلال حقوقی ایران بر زورگویی آمریکا اتفاق افتاد

پیروزی استدلال حقوقی ایران بر زورگویی آمریکا اتفاق افتاد
به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، نوذر شفیعی در ارزیابی خود از پایان تحریم تسلیحاتی ایران اظهار کرد: علی رغم اینکه خرید و فروش سلاح یا تجارت اسلحه صورت خوشی برای صلح و امنیت جهانی ندارد اما متاسفانه بخشی از واقعیت نظام بین الملل است و حجم وسیعی از تجارت بین الملل در حوزه تجارت تسلیحات می باشد.

وی افزود: ایران نه به دلیل فنی بلکه به دلایل سیاسی تحریم تسلیحاتی شد. در آن زمان که این اتفاق رخ داد شرایط آمریکا با شرایط امروزش متفاوت بود و عمدتا کشورهای غربی او را همراهی می کردند. در آن زمان هجمه تبلیغاتی سنگینی علیه ایران وجود داشت.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: اما امروزه برعکس شده و آمریکا در انزوا قرار دارد. در واقع استدلال های حقوقی ایران خریدار بیشتری پیدا کرده، شاید بخشی از سیاست های آمریکا جنبه ساختاری داشته باشد اما اساسا آمریکا موقعیت گذشته اش را از دست داده و با قدرت رسیدن ترامپ و رفتارهای ضد هنجاری او، آمریکا در انزوای بیشتری قرار دارد.

شفیعی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان ها و نهادهای بین المللی گفت: این اقدامات افکار عمومی بین المللی را علیه آمریکا جریحه دار کرد زیرا پایبندی قدرت ها به هنجارهای بین المللی در ارتباط و حفظ جایگاه آنها نقش مهمی دارد اما آمریکا تحت رهبری ترامپ از این قاعده پیروی نکرد و به جایگاهش لطمه زد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر استدلال های حقوقی ایران طرفداران بیشتری پیدا کرده است گفت: اگر امروز می بینیم تحریم هایی مانند تسلیحاتی رفع می شود به دلیل به نتیجه رسیدن همین استدلال های حقوقی است و شاهد بودیم که آمریکا علی رغم تلاش هایی که انجام داد نتوانست برای رفع این تحریم تسلیحاتی محدودیت ایجاد کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: از این به بعد ایران به همان حقی می رسد که نباید 13 سال پیش تضییع می شد. شاید فرصت ایران به لحاظ تجارت تسلیحاتی از دست رفت اما به لحاظ تحقیق و توسعه ایران به برنامه های خود ادامه داد و اکنون اتفاقی که افتاده این است که ایران نیازی به واردات تسلیحات ندارد و تلاش می کند تا تکنولوژی های نظامی برتر را به دست آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: به نظر می رسد از این به بعد تلاش ایران در حوزه فروش تسلیحات بیشتر شود و با توجه به کیفیت بالا، ایران بتواند در کشورهای مختلف بازارهای خودش را دست و پا کند و به عنوان یکی از کشورهای مهم در حوزه تجارت تسلیحاتی مطرح شود.