پول پارک شده در جیب حقوقی‌های دولتی/ فشار فروش بر گُرده صندوق‌ها

پول پارک شده در جیب حقوقی‌های دولتی/ فشار فروش بر گُرده صندوق‌ها
خلاصه اخبار

در حال حاضر به نظر می‌رسد سیاست‌هایی که از جانب دولت و مجلس برای بازار سرمایه در نظر گرفته شده، دارای ابهام است.

به گزارش سیگنال به نقل از بورس نیوز

امید رشوند مدیر سرمایه‌گذاری “سدبیر” در گفت‌وگو با بورس‌نیوز، مطرح کرد: در حال حاضر به نظر می‌رسد سیاست‌هایی که از جانب دولت و مجلس برای بازارسرمایه در نظر گرفته شده، دارای ابهام بوده و در این راستا می‌توان به مصوبه‌ای از بودجه در خصوص مالیات بر صادرات متانول و محصولات پتروشیمی اشاره کرد که در نهایت این محدودیت‌ها می‌تواند سود شرکت‌ها را به طور قابل توجهی کاهش دهد.


بیشتر بخوانید: بازار سرمایه، حیاط خلوتی برای بازیگران حرفه‌ای


رشوند اظهار کرد: می‌توان گفت با توجه به اینکه در 18 ماه اخیر، بورس در روند نزولی قرار گرفته و اعتماد مردم به آن از بین رفته؛ برگشت نقدینگی به بازار سرمایه غیر ممکن به نظر می‌رسد. حتی در صورتی که نرخ بهره بین بانکی به محدوده 17 درصد برسد و یا شرکت‌ها سودآوری خوبی داشته باشند، تا زمانی که پولی از جانب دولت یا حقوقی‌های بزرگ وارد بازار نشود، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.

وی در خصوص گزارش شرکت‌ها تصریح کرد: نقدینگی از بورس راه خروج را پیش گرفته به‌طوری‌که وضعیت روز به روز بدتر می‌شود، چراکه صندوق‌هایی که در سهام سرمایه‌گذاری کرده، سهم خود را فروخته و سهامداران خرد نیز در حال خروج از بورس هستند، که این اتفاقات باعث شده فشار فروش مجزایی به بازار سرمایه وارد شود.

مدیر سرمایه گذاری “سدبیر” گفت: روند آتی بازار سرمایه بستگی به حمایت‌ها داشته؛ در واقع تحلیلگران معتقد بودند شاخص در محدوده 1.240 هزار واحدی حمایت دارد که در حال حاضر شکسته شده و مجددا فشار فروش در بازار ایجاد شده است؛ بنابراین نمی‌توان گفت هفته آینده در بازار سرمایه اتفاق خاصی بیفتد و در این راستا باید منتظر اخبار مذاکرات بود.

رشوند در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت نقدینگی باید به بورس برگردد که این عملکرد در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. می‌توان گفت با چنین شرایطی که هر روز مجلس تصمیمات مختلفی برای بودجه می‌گیرد، به نظر می‌رسد آینده بازار سرمایه شفافیت خوبی نداشته باشد.