پرداخت وام مسکن و ازدواج زوجین را با بحران روبه‌رو کرده است

به گزارش سیگنال به نقل از مهر،

سجاد انوشیروانی در گفت‌و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: پرداخت 100 میلیون تومان وام برای هر زوج بازپرداخت شش میلیون تومان ماهانه اقساط را برای زوجین به همراه دارد که نه تنها گره‌ی از مشکلات آنها را باز نمی‌کند بلکه آنها را بدهکار بانک‌ها می‌کند.

وی تصریح کرد: به جای تدبیر درست در برگزاری ساده مراسم عروسی و همچنین کم کردن هزینه‌های تجملاتی در این بخش، پرداخت وام نه تنها دردی را دوا نمی‌کند بلکه زوج‌های جوان را با چالش و بحرانی جدی روبه‌رو می‌کند که حتی بدون اشتغال و درآمد مناسب نمی‌توانند بدهی‌های بانکی را پرداخت کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: در حوزه مسکن نیز به همین درد گرفتار هستیم چرا که در واگذاری طرح اقدام ملی مسکن که با هزینه 700 میلیون تومان تمام خواهد شد، نیمی از این مبالغ تسهیلات و نیم دیگر آورده جوانان است که بازپرداخت این تسهیلات نیز بسیار گران و سنگین برای زوج‌های جوان تمام خواهد شد.

انوشیروانی افزود: هر چند با برگزاری جلسات ستاد استانی ساماندهی امور جوانان تلاش می‌کنیم تا بخشی از دغدغه‌های جوانان را در سه حوزه اشتغال، مسکن و ازدواج برطرف کنیم اما راهکار اصلی پرداخت تسهیلات و یا نگاه گذرا و زودهنگام به این مسائل نیست بلکه باید ریشه‌ای و اساسی این معضلات را حل کنیم تا ازدواج جوانان در ماه‌های اولیه زندگی به طلاق منجر نشود.

خانواده‌ها از برپایی آئین‌های تجملاتی پرهیز کنند

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: برگزاری مراسم و آئین‌های تجملاتی و هزینه‌بر در همان ابتدای زندگی زوجین مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد که بهتر است خود خانواده‌ها سعی کنند در کاهش هزینه‌ها یاریگر زوج‌های جوان باشند تا در ابتدای زندگی با هنگفتی از بدهی روبه‌رو نشوند.

انوشیروانی به برنامه‌های گرامیداشت هفته ازدواج نیز اشاره کرد و ادامه داد: ارائه مشاوره‌های رایگان برای زوجین چه قبل و چه حین و چه بعد از ازدواج مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن زوجینی که مهریه 14 سکه به نیت 14 معصوم برگزیده‌اند تمام هزینه‌های عقد و ثبت ازدواج آنها در دفاتر به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی از اهدای 70 سری جهیزیه به زوجین در گرامیداشت این هفته در قالب پویش همت خیرین در تسهیل ازدواج اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز در همه مناطق استان اقدامات خوب و مؤثری با کمک خیرین و سازمان‌های مردم نهاد انجام شده و یا در مرحله انجام است.

انوشیروانی به تدوین سند جامع جوانان و توجه جدی به حوزه مسکن، اشتغال، ازدواج و اوقات فراغت جوانان یادوآور شد و بیان کرد: در قالب این سند تلاش بر این است تا جوانان در همه برهه‌ها مورد حمایت و پشتیبانی واقعی قرار گیرند.

ساخت مسکن موقت برای زوج‌های جوان

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در کنار تامین اقلام مورد نیاز زوجین در شروع زندگی از قبیل خرید لباسشویی و یخچال به همت خیرین، سعی شده تا با کمک برخی از خیرین ساخت مسکن به صورت موقت برای زوج‌های جوان انجام شود تا در مدت 2 تا سه سال سکونت در این واحدها زندگی خود را آغاز و با سر و سامان دادن به آن سرپناهی جدید برای خود پیدا کنند.

انوشیروانی تصریح کرد: به معنای واقعی پرداخت تسهیلات در حوزه مسکن و ازدواج، زوجین را با دغدغه‌ها و مشکلاتی جدی روبه‌رو کرده و امیدواریم با راه حلی مناسب به سمت ازدواج آسان با دوری از تجملات و هزینه‌کردهای اضافی حرکت کرده و به سمت بهبود شرایط ازدواج جوانان گام برداریم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: شرایط کرونایی بهترین فرصت است تا ما با پرهیز از هزینه‌های گزاف در ابتدای زندگی زوجین با برگزاری یک مراسم ساده آنها را رهسپار خانه بخت کنیم و انگیزه جوانان برای امر ازدواج نیز مورد حمایت و تقویت قرار گیرد.

وی افزود: در کنار بهبود زندگی و تامین معاش به شکل آبرومند ضروری است تا در مجموع به پایداری ازدواج کمک شده و به معنای واقعی زمینه حمایت همه‌جانبه از زوجین فراهم آید.

نظرات کاربران
  • باسلام من تا امروز 18سال سابقه کار دارم دوتا دختر دارم اما مسکن ماشین ورفاه درزندگی من نیست ما دم از حقوق بشر می‌زنیم حق مارا میدن به دیگری مگه عدالت اینه ؟