پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۶۷۰هزار بیکارشده کرونایی

پرداخت مقرری بیمه بیکاری ۶۷۰هزار بیکارشده کرونایی
به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، علاالدین ازوجی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از بُعد بیمه بیکاری برآوردهایی که داشته ایم در سطح کلان کشور تقریباً یک میلیون و 500 هزار نفر (شغل) به صورت رسمی و غیر رسمی آسیب دیده اند، اما بر اساس آمار رسمی و ثبت شده در سامانه رابط کار، حدود 850 هزار نفر بود که 730 هزار نفر مشمول بیمه بیکاری بودند و متناسب با سیاست‌هایی که ستاد ملی کرونا داشت بیمه بیکاری 670 هزار نفر پرداخت شده و 60 هزار نفر در حال پرداخت است.

ازوجی گفت: از خرداد به این طرف بخش عمده‌ای از این افراد مشغول به کار شدند و طبق اطلاعات ثبتی که ما داریم تقریباً 193 هزار نفر آن‌ها کماکان بیکارند که به بیمه بیکاری بلند مدت سازمان تامین اجتماعی معرفی شدند.

وی افزود: برای حمایت از واحدهای اقتصادی آسیب دیده سامانه‌ای بود که همه اصناف و کارفرمایان و خویش فرماها می‌توانستند ثبت نام کنند و مشکلی نبود. طبق برآوردهایی که ما داشتیم تقریباً 3 میلیون و 700 هزار واحد اقتصادی به شدت آسیب دیدند، اما از 31 استان فقط 554 پروند (حدود 30 درصد) ثبت نام کردند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار گفت: از بعد کارشناسی هم متقاضیان و هم بانک ها استقبال نکردند، بالاخره منابع 40 هزار میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد، آنجا هم بحث این است که دو سومش منابع خود بانک است.

ازوجی گفت: 554 هزار پرونده آن‌هایی است که به بانک ها ارسال شد، بحث‌هایی که مربوط به ستاد کرونا بود بانک‌ها اعمال کردند، تا سطح 200 میلیون بر اساس ضوابط بخشنامه ستاد ملی کرونا عمل می‌شد و بالاتر از آن طبق ضوابط خود بانک ها، در خصوص چک برگشتی ستاد ملی کرونا تصویب کرد که تسهیلاتی که برای کروناست مشمول چک برگشتی نیست و بانک‌ها رعایت کردند و اگر مصادیقی هست که رعایت نشده اعلام کنند ما پیگیری می‌کنیم.

از 14 میلیون بیمه شده، 7 میلیون نفر شامل بیمه بیکاری نمی شود

شکوری مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی هم گفت: حدود 850 هزار نفر در سامانه وزارت کار از 23 اسفند ثبت نام کردند منتها حدود 120 هزار نفر مشمول قانون کار نبودند چون یکی از شرایط پرداخت بیمه بیکاری این است که افراد مشمول قانون کار باشند. بر اساس تصمیماتی که گرفته شد و پالایشی که شد حدود یک میلیون و 52 هزار نفر افرادی بودند که در فاصله زمانی اسفند 98 تا اردیبهشت که زمینه پرداخت آن‌ها ماه به ماه فراهم شد که 990 هزار نفر مقرریشان را دریافت کرده اند و 62 هزار نفر باقی مانده است تا پرداخت ایام کرونا تمام شود.

شکوری با بیان اینکه ما هفت مرحله مقرری بیکاری را پرداخت کرده ایم، گفت: ما بر اساس تصمیمات معاونت اقتصادی ریاست جمهور 14 رسته شغلی را از امهال 9 ماهه 20 درصد سهم کارفرما برایشان پیش بینی کرده ایم. یعنی در واقع ما بیش از هزار تا هزار و پانصد هزار میلیارد تومان منابع درآمدمان را به اسفند 99 امهال داده ایم، یعنی 9 ماه امهال شده برای 20 درصد کارفرما؛ مهم‌تر از همه اینکه به افرادی که از خرداد به بعد بیکار شده اند توانسته ایم مقرره بیکاری را طبق قانون بیکاری پرداخت کنیم یعنی حقوق کامل افراد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: فرایند بیمه بیکاری باید به طور کامل الکترونیکی و غیر حضوری شود و از طرف دیگر قانون بیکاری ما صرفاً برای مشمولان قانون کار تدارک دیده شده، وقتی با یک بحران مواجه می‌شویم قانون ظرفیت اجرا ندارد بنابراین در حال حاضر 14 میلیون بیمه شده داریم که 7 میلیون آن‌ها شامل بیمه بیکاری نمی‌شوند از این جهت قانون باید اصلاح شود.

ابراهیم درستی نائب رئیس اتاق اصناف تهران هم با انتقاد از روند کند بیمه بیکاری و تسهیلات حمایتی، خواهان تسریع در پرداخت حمایت‌های کرونایی و کاهش بهره بانکی تسهیلات شد.