پتروشیمی اروند، نخستین عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس در فصل پاییز/ جذابیت سهم‌های بنیادی و صادراتی‌محور در نیمه دوم امسال

پتروشیمی اروند، نخستین عرضه اولیه هلدینگ خلیج فارس در فصل پاییز/ جذابیت سهم‌های بنیادی و صادراتی‌محور در نیمه دوم امسال

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

دکتر جواد عشقی‌نژاد، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد (زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس)، در گفت‌وگو با خبرنگار بااقتصاد، با اشاره به روند اصلاحی بازار، معتقد است: « در روزهای اخیر بازار وضعیت نامطلوبی نداشت اما برای حمایت بیش‌تر، تدابیر و تمهیدات بسیار جدی از جمله، الزام همه شرکت‌ها برای داشتن بازارگردان، اندیشیده شد.» وی ضمن اعلام خبر عرضه اولیه سهام پتروشیمی الوند و بوعلی در پاییز امسال، سهم‌های بنیادی و صادرات‌محور را در نیمه دوم امسال، جذاب‌تر می‌داند. این گفت‌وگو را می‌خوانید.

                                                                                ********************************************

-به‌رغم حمایت‌هایی که از بازار سهام انجام شد، روند منفی و اصلاحی همچنان ادامه دارد. آیا این وضعیت در فصل پاییز هم بر بازار حکم‌فرما خواهد بود؟

در برخی روزها که بازار روند اصلاحی می‌گیرد نباید دچار نگرانی شویم. ذات بازار مثبت و منفی بودن را با خودش به همراه دارد اما گاهی ممکن است رفتارهای سهامداران حتی در روزهای مثبت بحران‌ساز شود در حالی‌که باید در مقابل بازار، رفتار کارشناسانه و منطقی داشته باشیم. در روزهای اخیر بازار وضعیت نسبتا بدی نداشت اما برای این‎‌که سهامداران خیال‌شان راحت باشد تدابیر و تمهیدات بسیار جدی اندیشیده شد. یکی از این موارد، الزام همه شرکت‌ها به داشتن بازارگردان است که در این زمینه تکالیف و دستورات خاصی هم در نظر گرفته شده است. باید به سمتی برویم که مانند بازارهای پیشرفته سایر کشورها، همه سهم‌ها در بازار حتی بیش از یک بازارگردان داشته باشند.

-این قوانین و ابزارهای حمایتی تا چه میزان بر روند بازار تاثیر می‌گذارد و مهم‌ترین مزیت آن چیست؟

مهم‌ترین مزیت قانون الزام شرکت‌ها به داشتن بازارگردان، افزایش نقدشوندگی سهم‌ها و ایجاد آرامش برای سهامداران خرد است تا هر زمانی که بخواهند سهام‌شان نقد شود. در نهایت، برای بازار شرایط ایده‌آلی را فراهم می‌کند تا سهامداران نگرانی بابت سهم‌ها نداشته باشند. اوراق اختیار فروش تبعی که این روزها برخی شرکت‌ها منتشر می‌کنند نیز به کمک بازار آمده است و هر کسی دارنده یک برگ سهم باشد با خرید یک واحد اوراق اختیار تبعی فروش، سهمش را برای موعد مشخص با قیمت معلوم بیمه می‌کند. اجرای این قوانین و ابزارهای حمایتی در بازار سرمایه شاید دور از دسترس می‌نمود اما اکنون در بازار ایجاد شده است. بر همین اساس، هلدینگ خلیج فارس در ردیف نخستین شرکت‌هایی بود که اوراق اختیار تبعی فروش را برای حمایت از سهامدارانش منتشر کرد. به نظر من، ابزارهایی مانند اوراق اختیار تبعی فروش باید در بازار سرمایه فراگیر شود و منطبق بر این الگوی کنترل لیست که در بازارهای دنیا هم وجود دارد، قرار گیرد.

-باتوجه به روند صعودی نرخ دلار، تاثیرات آن را بر بازار سرمایه چگونه پیش‌بینی می‌کنید. در میان بازارهای موازی مانند: طلا، ارز، مسکن، خودرو و بورس، آینده کدام یک روشن‌تر است؟

در پاسخ به بخش دوم پرسش‌تان، بدون حساسیت و تعصب نسبت به بازار سرمایه، صراحتا می‌گویم؛ آینده بازار سهام روشن‌تر است. نخستین پلنی که هر سرمایه‌گذاری برای خودش طراحی می‌کند، نقدشوندگی است و بازارهای موازی به‌ویژه طلا، ارز و مسکن (در موارد بحرانی)، نقدشوندگی کمتری دارند. به هر حال، پیش از این بازار سرمایه متفاوت‌تر از بازار ارز بود و رفتاری متفاوت و گاهی واگرا داشت اما در چند سال اخیر این رفتار، هم‌گرا شده و حتی برخی مواقع بازار سرمایه از بازار ارز پیشی گرفته و به اصطلاح نرخ ارز را پیش‌خور کرده است. این نشان می‌دهد، کسانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه داشته باشند با کنترل ریسک‌های سهام خاص می‌توانند با نقدشوندگی بالا و ریسک کمتر در این بازار ورود و خروج کنند که جذابیت بازار سهام را افزایش داده است.

-بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار معتقدند در حال حاضر، قیمت سهام ارزنده شده است. در فصل پاییز نقش حقوقی‌ها را پررنگ‌تر می‌دانید یا تاثیر حقیقی‌ها را؟

به نظر من هم، قیمت سهام ارزنده شده است البته این موضوع برای همه سهم‌ها صدق نمی‌کند اما بازار در راه حرفه‌ای شدن قرار دارد و تشخیص می‌دهد که کدام سهم ارزندگی بالاتری و کدام سهم بالاتر از ارزش واقعی‌اش قرار دارد. بنابراین در فصل پاییز، هم حقوقی‌ها به‌ویژه ناشران نگاه‌شان به سهام‌شان است و هم حقیقی‌ها با توجه به تجربه‌هایی که در دو ماه گذشته کسب کرده‌اند و به دلیل محدودیت در سایر بازارها، دوباره منابع را به بازار سرمایه برمی‌گردانند. با این تفاسیر، بازار در فصل پاییز جدا از این‌که مثل همیشه کنترل ریسک هم انجام می‌دهد، محلی امن و قابل اعتماد برای سهامداران حقیقی خواهد بود. مهم‌تر این‌که پول‌های خُرد بیش‌تر جذب بازار سرمایه می‌شوند و بورس محملی برای جذب نقدینگی‌های کوچک است.

-بازار سرمایه از عرضه صندوق یکم و دومETF دولتی، به نتایجی که از پیش اعلام کرده بودند، دست نیافت. عرضه صندوق سوم که فلزی خودرویی است را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به کاهش قیمت‌ها و به کف رسیدن قیمت برخی سهم‌ها، فصل پاییز می‌تواند زمان مناسبی برای عرضه صندوق سوم باشد اما از آنجایی‌که هنوز وزارت‌خانه‌های مرتبط صحبتی از عرضه صندوق سوم به میان نیاورده‌اند و حرفی در این‌باره نزده‌اند، ممکن است فاصله اظهار نظرهای مسئولان مربوط روی زمان و کیفیت عرضه این سهم‌ها تاثیرگذار باشد. به نظر من بهتر است در زمان مقتضی در این‌باره اظهار نظر کنیم. به هر حال در فصل پاییز سهم‌های بنیادی و صادراتی‌محور می‌توانند جذابیت بالایی برای جذب سرمایه ایجاد کنند.

-آخرین پرسش درباره هلدینگ خلیج فارس و زمان عرضه اولیه شرکت‌های زیرمجموعه فارس است. نخستین عرضه اولیه فارس در فصل پاییز به نام کدام شرکت رقم خورده است؟

در تلاش هستیم که پتروشیمی اروند و سپس پتروشیمی بوعلی را تا پایان فصل پاییز آماده ورود به بازار سرمایه کنیم. امیدوارم به فصل زمستان نرسد. برنامه‌ریزی‌های ما برای عرضه اولیه پتروشیمی اروند در هفته‌های آینده است.

گفت‌وگو: مولود غلامی

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.