پایان سوداگری در مسکن؟

پایان سوداگری در مسکن؟

به گزارش سیگنال به نقل از هیبنا،

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن، به ظن بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، سوداگری در این بازار یکی از عوامل اصلی جهش قیمت در سال های اخیر بوده است.

این موضوع باعث شد تا مدافعان وضع مالیات بر مسکن افزایش یابند. با همین توجیه موضوع مالیات بر خانه های خالی به عنوان یکی از حلقه های زنجیر «وضع مالیات» در دستور کار مجلس قرار گرفت. در عین حال مجلس طرح جهش تولید و تامین مسکن را کلید زد تا بر اساس آن دولت مکلف باشد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد.

بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باورند وضع این مالیات در کنار اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن می تواند سوداگری در بازار مسکن را پایان داده و یا در بدبینانه ترین حالت، به طور چشمگیر کاهش دهد.

با این حال پس از تصویب مالیات بر خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی در قالب ماده 54 قانون مالیات های مستقیم و تایید آن در شورای نگهبان قانون اساسی، این قانون لازم الاجرا شد و دولت مکلف شد برای اجرای آن سامانه ملی املاک و اسکان را جهت شناسایی واحدهای مسکونی خالی راه اندازی کند.

بر اساس گزارش رسمی بانک مرکزی از تحولات مسکن در فروردین ماه، قیمت هر مترمربع مسکن در این ماه به طور میانگین نسبت به اسفندماه 3.1 درصد کاهش پیدا کرد.

در عین حال برخی نمایندگان مجلس بر این باورند با وضع مالیات بر خانه های خالی، در ادامه با تکمیل این زنجیره با وضع مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن می تواند منتج به پایان سوداگری در بازار مسکن باشد.

در همین خصوص، آرا شاوردیان عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی بر کاهش قیمت مسکن، گفت: باتوجه به آمار بانک مرکزی و آخرین گزارش تحولات بازار مسکن، قیمت خانه در اردیبهشت ماه 1400 نسبت به ماه‌های منتهی به اسفندماه کاهش نسبی داشته است.

وی ادامه داد: این کاهش قیمت و افزایش معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایطی اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده و به زودی پایه مالیاتی از واحدهای مسکونی احتکار شده اخذ می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند زمینه خارج شدن تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قیمت واحدهای مسکونی را فراهم کند، افزود: بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگاه داشتن آن زمینه افزایش قیمت بازار مسکن را فراهم می‌کنند و در این شرایط نرخ موثر مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در یک سال اخیر بیش از نرخ رشد دلار بوده و به نظر می‌رسد بازار مسکن مقداری حباب دارد، اضافه کرد: حباب امروز بازار مسکن ناشی از افت شاخص بورس و کنترل نسبی قیمت طلا و ارز بوده که موجب سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار مسکن شده است. از این رو اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه های خالی می‌تواند این حباب را کم کند و موجب واقعی شدن قیمت خانه ها شود.

در عین حال اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس بر این باور است، اقدامات و طرح‌های حمایتی مجلس و دولت با مهار بازار از دست سوداگران و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا ضمن جلوگیری از افزایش قیمت مسکن موجب کاهش قیمت‌ها شده است.

وی همچنین به طرح جهش تولید مسکن اشاره کرد و افزود: دولت مکلف است بر اساس طرح جهش تولید و تامین مسکن تا سال 1404 سالانه یک ملیون واحد مسکونی بسازد که خوشبختانه تمامی ارزیابی‌ها برای میزان اراضی مورد نیاز ساخت مسکن، انجام شده و هیچ محدودیتی در خصوص متراژ زمین‌ها نداریم برای این منظور از تمامی مسئولان مرتبط دولتی و کارشناسان مربوطه دعوت شد تا با حضور در جلسات کمیسیون عمران طرح پخته و کارآمدی تدوین شود.

جهش تولید مانع سوداگری در بازار

غلامرضا شریعتی اندراتی از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، نیز معتقد است، سوداگران بازار مسکن که سودشان در دلالی و سوداگری است، با اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن منافعشان به خطر افتاده و بی درنگ مقاومت می‌کنند و مانع کاهش قیمت مسکن می‌شوند اما با افزایش عرضه مسکن به صورت منظم و مداوم در طول سال، سوداگران ناچار به عقب نشینی شده و مجبور به پذیرش قواعد جدید بازار خواهند شد.

وی افزود: در طرح جهش تولید و تامین مسکن به تامین زمین ارزان قیمت و رایگان برای انبوه سازان و سازندگان اشاره شده است، این در حالی است که استفاده از ظرفیت بافت فرسوده و الزام به احیا و بازسازی این مساکن از ضروریاتی بوده که در طرح مذکور به آن اشاره و تاکید شده است چرا که به دلیل وجود خدماتی مانند تلفن، آب و برق گاز در این مناطق، هزینه ساخت مسکن به صرفه تر خواهد شد. لذا استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده و یا بازسازی این مناطق در طرح جهش تولید و تامین مسکن پیش‌بینی شده است.