پایان اصلاح سهم‌های بنیادی فرا رسیده است/ بازار سرمایه هم منتظر نتیجه انتخابات امریکا/ رشد بازار سهام گره خورده در پیچ و خم نرخ دلار!

پایان اصلاح سهم‌های بنیادی فرا رسیده است/ بازار سرمایه هم منتظر نتیجه انتخابات امریکا/ رشد بازار سهام گره خورده در پیچ و خم نرخ دلار!

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد،

 مهدی رضایتی، تحلیلگر ارشد بازار سرمایه، در گفت‌وگو با بااقتصاد، با اشاره به این موضوع، معتقد است: «بازارها در هفته‌های اخیر تا حدودی به تعادل رسیده‌اند و از این‌جا به بعد رفتار بازار ارز و دلار تعیین‌کننده خواهد بود.» وی همچنین به تاثیر اخبار سیاسی جهان نیز اشاره و اظهار می‌کند: «بازار سهام هم منتظر نتیجه انتخابات امریکاست و فعلا به‌نظر می‌رسد که به انتهای اصلاح بسیاری از سهم‌های بنیادی رسیده‌ایم و بازار تا حدودی از فشار فروش خارج شده است.» متن کامل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

                                             *****

-وضعیت بازار سرمایه را با توجه به ریزش‌های اخیر، در فصل پاییز چگونه ارزیابی می‌کنید. لطفا توضیح دهید:

معاملات چند روز گذشته بازار، خلاف روندهای بنیادی و متغیرها به نفع بازار بوده است. در روزهای پایانی هفته، رفتار هیجانی در ساعت‌های اولیه بازار مشاهده و در اواخر روز تحرکاتی ایجاد ‌شد و سهم‌ها توانستند تا حدودی از فشار فروش خارج شوند. در مجموع، به نظر می‌رسد به انتهای اصلاح در بسیاری از سهم‌ها رسیده‌ایم و از شمار فروشنده‌هایی که تمایل به فروش در این دامنه قیمتی داشته‌اند، کاهش یافته است و معاملات متعادل‌تری را در روزهای آینده شاهد خواهیم بود. در مجموع، تا زمان اعلام نتیجه انتخابات امریکا، طبیعی است که بازار کمی نوسانی رفتار کند. بنابراین تا نیمه‌های پاییز روند پرقدرت صعودی و نزولی نخواهیم داشت و پس از آن بازار به مسیرش برمی‌گردد. بازارها با قیمت‌های جدید تعدیل شده‌اند و از این‌جا به‌بعد رفتار دلار تعیین‌کننده است. البته روند دلار را نیز نوسانی پیش‌بینی می‌کنم و انتظار روند صعودی پرقدرت را تا ابان‌ماه برای بازار متصور نیستم و دور از ذهن است که در این مدت شاخص بتواند سقف قبلی را بشکند و از آن عبور کند! شرایط کنونی برای همه بازارها یکسان است و با هم حرکت می‌کنند و نوسانات‌شان نیز مشابه است.

-حالا که روند بازار سرمایه را با نتیجه انتخابات امریکا گره زده‌اید، به نظر شما پیروزی هر یک از کاندیداهای دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، چه تاثیری بر بورس ایران می‌گذارد؟

از دیدگاه من، دو سناریو وجود دارد؛ همه متغیرهای موثر را در نرخ دلار خلاصه کنیم و به نتیجه انتخابات امریکا گره بزنیم. اگر ترامپ دوباره رییس جمهوری شود، نرخ دلار صعودی است اما اگر بایدن انتخاب شود، تنها در یک مقطع زمانی کوتاه و چند ماهه نرخ دلار کاهش می‌یابد و انتظار تورمی بازارها هم کاسته می‌شود تا بازارها بر اساس سیاست‌های بایدن تصمیم‌گیری کنند. تکلیف ترامپ هم تا حد زیادی مشخص است و در صورت انتخاب دوباره ترامپ، رشد دلار را خواهیم داشت. البته این سناریوها باید جداگانه بررسی و تحلیل شود. بازار دلار و بازار سهام به یک میزان رشد خواهند کرد اما بازار سهام به‌عنوان سپر تورمی قدرت خرید را حفظ می‌‎کند. از آنجایی‌که ریسک‌ها هم به شدت افزایش می‌یابند، انتظار بازدهی بالاتری برای بورس نسبت به دلار متصور نیستم. بازارها با یک شیب مشابه در این سناریوها حرکت می‌کنند، در مقابل، ممکن است دلار کاهشی شود و سایر بازارها نیز به نسبت موقعیت‌شان، کاهش یا افزایش می‌یابند. امیدواریم این سناریو برای اقتصاد کشور رقم بخورد، در این صورت بورس هم تعدیل می‌شود و با متغیرهای کاهشی و حمایت‌های سیاست‌گذار، مزیت بورس محفوظ می‌ماند.

-برخی از تحلیلگران و فعالان بازار معتقدند که قیمت سهم‌ها ارزنده شده است. شما با این نظر موافق هستید؟ توضیح بفرمایید.

بله. با این نظر که سهم‌ها ارزنده شده‌اند، کاملا موافقم و به همین دلیل انتظار دارم که صف‌های فروش اضافه نشود. قیمت‌ها به سطوح جذابی رسیده و کاهش قیمت‌ها منجر به خروج پول از بازار شده که قابل لمس است. 

-خروج پول از بازار سهام توسط تازه‌واردها بوده است یا سایر سهامداران به‌ویژه سهامداران حقیقی؟

آمار دقیقی از این‌که تازه‌واردها از بازار خارج شده‌اند یا نه،  وجود ندارد اما از نظر مبلغی می‌توان گفت، پول‌هایی که خارج شده، توسط دولت، نهادها و حقوقی‌های بزرگی بوده است که به دولت وابسته هستند.  این اتفاق در قالب ETF و عرضه‌های بزرگ انجام شده است. فراموش نکنیم که هیجانات این روزهای بازار ناشی از ترس همین افراد تازه‌وارد است که بخشی از سرمایه‌شان را از دست داده‌اند و بیمناکند که بخش دیگر سرمایه‌شان را نیز از دست بدهند و در حال نقد کردن هستند.

-این روند تداوم خواهد داشت؟

به نظر من حقوقی‌ها به نسبت منابع‌شان، غیر دولت که نیاز به تامین مالی دارد، فروشنده نخواهند بود و در نقش حامی بازار ظاهر می‌شوند اما رفتار حقیقی‌ها نیاز به روانشناسی دارد و باید دید در این برهه، تبلیغات دولت به کدام سمت می‌رود و آیا مردم دوباره به بورس اعتماد و سرمایه‌های جدیدی را وارد بازار می‌کنند! این بحث‌ها به متغیرهای رفتارشناسی نیاز دارد و امیدوارم دوباره اعتماد عمومی به بازار سرمایه جلب شود و این‌بار با دید بلندمدت به بازار بنگرند.

-عرضه صندوق دوم دولت را در قالب پالایشی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید. ادامه این سیاست دولت می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند؟ 

آمارهای غیر رسمی نشان می‌دهد دولت در عرضه صندوق یکم پالایشی (ETF دوم) 20 هزار میلیارد تومان تامین مالی کرده و گویا مشارکت خوب بوده است. در برهه زمانی که بازار با حجم بزرگی از ورود نقدینگی مواجه بود، 

دولت به عرضه سهام شرکت‌هایش تمایل نشان داد اما پس از آن بازار را بهم ریخت. حالا که شاهد خروج پول از بازار هستیم باید از این روند ممانعت شود و به دولت اجازه ندهند که پول را از بازار خارج کند.

-چگونه می‌توان از خروج پول ممانعت کرد؟

در حال حاضر، نقدینگی مشکل اصلی بازار است و باید شتاب عرضه‌های اولیه بزرگ که پول را از بازار سهام خارج می‌کنند – مگر این‌که تعهد کنند خارج نشود- محدود و ETF ها متوقف شوند و فروش سهام عدالت نیز مدیریت شود تا دوباره مردم به بازار اعتماد و نقدینگی را وارد کنند. 

-با توجه به افزایش نرخ در بازارهای موازی، آیا بازار سهام همچنان گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

با متغیرهای کنونی حتی اگر نرخ دلار در رنج 25 تا 27 هزار تومان هم ثابت بماند و در این محدوده نوسان کند، قیمت‌های جهانی هم در همین دامنه باشد، در چنین شرایطی بازار سهام گزینه‌ نخست سرمایه‌گذاری خواهد بود و با این متغیرها رقیب خاصی نخواهد داشت. اگر سرمایه‌های عمومی جذب شود، در این قیمت‌ها به صرفه و جذاب خواهد بود و بیش‌تر صنایع سودآوری مناسبی کسب خواهند کرد. در مجموع و از نظر بنیادی، وضعیت بازار سرمایه خوب است اما ورودی و خروجی بازار باید کنترل شود تا تعادل بازار بهم نخورد.

گفت‌وگو: مولود غلامی

 

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.