١۵ درصد اقلام بازار لوازم خانگی قاچاق است

١۵ درصد اقلام بازار لوازم خانگی قاچاق است

به گزارش سیگنال به نقل از خبر آنلاین،

عباس هاشمی با بیان اینکه لوازم خانگی حوزه‌ای جذاب برای قاچاقچیان است، اظهار داشت: اگرچه امسال بر خلاف سال گذشته، به دلیل افزایش تولید، سهم بازار بیشتر در اختیار محصولات داخلی بود و قاچاق در حدود 10 تا 15 درصد از بازار را در اختیار داشته است اما به هر حال نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: کالایی که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، خدمات پس از فروش ندارد و با توجه به اینکه گمرکی نمی‌پردازد و هزینه آن چنانی هم بر آن مترتب نیست، به لحاظ قیمتی می‌تواند ارزان‌تر از تولید داخل باشد. در کنار اینکه دستگاه‌ها با قاچاق لوازم خانگی مبارزه می‌کنند، نیاز شدید به فرهنگ سازی در این بخش داریم چراکه اصالت کالای قاچاق مشخص نیست.

هاشمی گفت: لوازم خانگی که به ایران قاچاق می‌شود، محصولاتی هستند که قرار بود به عراق، امارات، شمال آفریقا و … صادر شوند و به دلیل عدم جذب در بازار این کشورها، به سوی بازار ایران سرازیر شده اند این در حالیست که شرکت‌ها برای تولید لوازم خانگی، استانداردهای متفاوت آب و هوایی و الگوی مصرف را در بازار هدف در نظر می‌گیرند و تغییراتی در کالا ایجاد می‌کنند تا باب میل آن منطقه باشد. حتی اگر کالای قاچاق اصل هم باشد باز مصرف کننده متوجه نیست که این کالا مختص بازار عراق ساخته شده است.

ذهنیت نادرست مسئولان نسبت به کالاهای ایرانی

وی ادامه داد: به دلیل عدم فرهنگ سازی، اغلب مصرف کنندگان تمایل به استفاده از کالای غیرایرانی دارند و برخی هم از این فرهنگ، سود به جیب می‌زنند. البته فرهنگ استفاده از کالای غیر ایرانی فقط در بین مردم شایع نیست بلکه مسئولان نیز نیاز به این فرهنگ سازی دارند.

هاشمی تصریح کرد: اینکه برای تولید تسهیلاتی با بهره 18 درصد می‌دهند منطقی نیست؛ این شیوه برخورد با تولید در کشور ما در حالی است که در کشورهای دیگر علاوه بر اینکه برای سرمایه گذاری مولد، امتیازاتی در نظر می‌گیرند، تسهیلاتی با بهره‌های بسیار ناچیز نیز می‌دهند. مسئولان ایرانی باید برای حمایت از تولید داخل اعتقاد واقعی پیدا کنند چراکه توسعه پایدار و جذب سرمایه گذاری مولد نیاز به تقویت باورهای ذهنی مسئولان نسبت به کالای ایرانی دارد. چه مصرف کنندگان، چه مسئولان و چه سیاست گذاران باید به این باور برسند؛ در این صورت است که می‌توان با قاچاق مبارزه جدی کرد و دیگر منافع فردی و بنگاهی اولویت نمی‌یابد.

دست‌های پشت پرده قاچاق لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: با استعلام کد رهگیری به راحتی می‌توان کالای ایرانی را از غیر ایرانی تشخیص داد و شناسایی کالاهای قاچاق کار چندان سختی نیست و نمی‌توان گفت که ستاد مبارزه با قاچاق و یا دستگاه‌های دیگر اراده کافی برای مبارزه ندارند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که دامنه فعالیت مافیای قاچاق به قدری در این بخش وسیع است و سودهای بی حساب و کتاب می‌برد که همیشه انگیزه برای قاچاق لوازم خانگی بسیار بالاست.

وی تصریح کرد: باید به صورت دقیق و قطعی با قاچاق لوازم خانگی برخورد شود، اما به نظر می‌رسد که شاید دست‌هایی پشت پرده باشد که به صورت سیستماتیک در حال استمرار بخشیدن به این سودهای بی حساب و کتاب است.

فروش کالای دست دوم به جای کالای خارجی

از سویی دیگر همین سودهای بی حساب و کتاب موجب شده که برخی سودجویان با استفاده از این فرصت در کارگاه‌های غیرصنفی و زیر پله‌ای کابینت برخی کالاهای دسته دوم را رنگ و صاف کاری کنند و بر روی آن آرم کالای خارجی مانند بوش بچسبانند.

این موضوع نه تنها زمینه را برای نارضایتی مردم فراهم می‌کند بلکه در صورت به مشکل خوردن کالا، نمی‌توان هیچ گونه حمایتی تحت عنوان گارانتی و … از خریدار کرد.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این خصوص به مهر می‌گوید: ممکن است فروشنده بگوید این کالا خارجی است و کد ندارد؛ اینجاست که باید شک کنیم اولاً ممکن است کالای جعلی یعنی دست دوم بوده و تنها کابینت آن اصلاح شده باشد. دوماً ممکن است قاچاق باشد و گارانتی به آن تعلق نگیرد. بنابراین توصیه اکید به خریداران لوازم خانگی آن است که حتماً در زمان خرید، کد رهگیری و شناسه گارانتی محصول را مطالبه کنند.

در کنار فروش کالای دست دوم به جای کالای خارجی، برخی از فروشندگان حتی جنس‌های چینی را به نام برندهای معروف از جمله سامسونگ و ال جی می‌فروشند و اگر سری به بازار بزنیم می‌بینیم که مردم برای خرید این اجناس که کیفیت مناسب را هم ندارند، نرخ‌هایی تا 50 میلیون تومان نیز می‌پردازند.

مردم می‌توانند از طریق شماره گیری کد *77# یا از طریق نصب نرم افزار سامانه تجارت شناسه گارانتی را استعلام کنند.