ویتالیک بوترین: فاز صفر اتریوم ۲ صرفنظر از خط قرمزها در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد

ویتالیک بوترین: فاز صفر اتریوم ۲ صرفنظر از خط قرمزها در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

چالش‌های توسعه‌دهندگان در مسیر بروزرسانی اتریوم

بنیاد اتریوم برای راه‌اندازی فاز صفر اتریوم ۲(نخستین مرحله از بروزرسانی شبکه‌ی اتریوم) در سال جاری میلادی برنامه‌ریزی کرده است. فرآیند توسعه‌ی بروزرسانی اتریوم ۲ چند سال به‌طول انجامیده است اما به دلیل مواجهه‌ی تیم توسعه‌دهنده با برخی مشکلات، راه‌اندازی این بروزرسانی بارها به زمان دیگری در آینده موکول شده است. بر اساس گزارش کوینیت، بوترین اعلام کرده است که تیم توسعه‌دهنده زمان مورد نیاز برای اعمال بروزرسانی را به درستی برآورد نکرده است.

جاستین دریک(Justin Drake)؛ یکی از توسعه‌دهندگان اصلی بنیاد اتریوم روز جمعه با حضور در یک قسمت از برنامه‌ی از من بپرس(Ask-Me-Anything) اظهار داشت که فرآیند راه‌اندازی اتریوم ۲ احتمالا با تاخیر دیگری مواجه خواهد شد. وی معتقد است که راه‌اندازی فاز صفر اتریوم ۲ احتمالا در پایان سال ۲۰۲۰ میلادی اتفاق نخواهد افتاد. با این وجود، ویتالیک بوترین؛ یکی از بنیان‌گذاران اتریوم دیدگاه مخالف دریک را اظهار داشته است و بر اساس اظهارات وی اتریوم ۲ در سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد.

اتریوم 2 راه‌اندازی

چالش‌های توسعه‌دهندگان در مسیر بروزرسانی اتریوم

انتظار می‌رود که راه‌اندازی اتریوم ۲ یا اعمال بروزرسانی سرنیتی(Serenity) موجب بهبود در مقیاس‌پذیری و پایداری اتریوم گردد. بر اساس اظهارات توسعه‌دهندگان، به‌کارگیری پروتکل شاردینگ(Sharding) در اتریوم ۲ کاهش شدید پهنای باند و کاهش هزینه‌ی ارسال تراکنش‌ها(هزینه‌ی گَس) را موجب می‌گردد و در نتیجه هزینه‌ی ارسال توکن‌های اتر(ETH) کاهش خواهد یافت. بعلاوه این بروز‌رسانی تغییرات گسترده‌ای را همانند تغییر الگوریتم اجماع به اثبات سهام را شامل می‌گردد. در نتیجه سپرده‌گذاری در شبکه‌ی اتریوم و کسب درآمد منفعل امکان‌پذیر خواهد شد.

با این وجود، توسعه‌دهندگان احتمالا با چالش‌های مختلفی در مسیر اعمال این بروزرسانی مواجه هستند. الزامات مرتبط با حداقل دارایی مورد نیاز برای سپرده‌گذاری و لزوم منجمد ساختن دارایی‌ها برای تایید تراکنش‌ها ریسک‌های احتمالی فعالیت در این حوزه را تشکیل می‌دهند. درک ناکافی کاربران عادی از فرآیند سپرده‌گذاری نیز ریسک احتمالی محسوب می‌گردد. دانش ناکافی کاربران ممکن است به از دست رفتن دارایی‌ها و یا سرقت کلید‌های خصوصی منجر گردد.

جاستین دریک اظهار داشت که پیش از راه‌اندازی اتریوم ۲ باید از حصول شرایط خاصی اطمینان حاصل نماید:

  • راه‌اندازی شبکه‌ی آزمایشی و عملکرد روان این شبکه در زمان فعالیت بیش از ۲-۳ کاربر برای مدت ۲-۳ ماه.
  • بررسی عملکرد عامل بازدارنده از اجرای حملات برای مدت ۲-۳ ماه ضروری است.
  • اجرای برنامه‌ی کشف باگ‌های احتمالی به‌طور مشابه با ethereum.org برای مدت ۲-۳ ماه.

دریک اظهار داشت که اجرای تمامی موارد اشاره شده در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی امکان‌پذیر نیست. وی اظهار داشت:

نزدیک‌ترین تاریخ راه‌اندازی اتریوم ۲ در سوم ژانویه‌ی سال ۲۰۲۱ میلادی ارزیابی می‌گردد. جاستین دریک

دیدگاه ویتالیک بوترین نسبت به راه‌اندازی فاز صفر اتریوم ۲

با این وجود، ویتالیک بوترین نسبت به امکان راه‌اندازی اتریوم ۲ در سال جاری میلادی خوش‌بین است. وی در پاسخ به اظهارات دریک اظهار داشت:

من شخصا با این موضوع مخالف هستم و صرفنظر از اهمیت خطوط قرمز عنوان شده، از راه‌اندازی فاز صفر اتریوم ۲ پیش از این تاریخ(که توسط دریک مطرح شده است) پشتیبانی می‌کنم. برخی جنبه‌های توسعه‌ی فاز صفر اتریوم ۲ ساده‌تر و برخی از جنبه‌های دیگر بسیار پیچیده‌تر از اتریوم ۱ بوده است. اما نسبت به بهبود‌های مورد نیاز در الگوریتم اثبات کار مبتنی بر کارت‌های گرافیکی از پیچیدگی کمتری برخوردار است. من فاز صفر اتریوم ۲ را در مقایسه با اتریوم ۱ کمی ساده‌تر ارزیابی می‌کنم. همچنین، پروژه‌ی اتریوم ۲ تا زمان اجرای فاز ۱ کاربرد حیاتی نخواهد داشت و در نتیجه ریسک عملی شکست این پروژه کاهش می‌یابد(اگرچه فعالان استدلال می‌کنند که کل اکوسیستم اتریوم پس از اجرای فاز صفر گسترش می‌یابد). ویتالیک بوترین

وی در نهایت نتیجه‌گیری می‌کند: «من به‌طور کلی افزایش زمان اجرای فاز صفر اتریوم ۲ را موجه ارزیابی نمی‌کنم.»

دنی رایان(Danny Ryan)؛ یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم با دیدگاه بوترین موافق است. وی معتقد است که اتریوم ۲ در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

نظر شما نسبت به اظهارات ویتالیک بوترین نسبت به زمان راه‌اندازی اتریوم چیست؟ آیا توسعه‌دهندگان برای راه‌اندازی فاز صفر اتریوم ۲ تعلل می‌کنند؟ آیا اتریوم ۲ درسال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.