وضعیت حقوق ورودی با حذف دلار ۴۲۰۰تومانی / صرف نظر دولت از افزایش درآمد گمرکی

وضعیت حقوق ورودی با حذف دلار ۴۲۰۰تومانی / صرف نظر دولت از افزایش درآمد گمرکی

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین درباره وضعیت نرخ ارز حقوق ورودی گمرک درصورت حذف ارز 4200تومانی توضیح داد: حذف یا تداوم تخصیص ارز 4200تومانی ارتباطی به تشریفات گمرکی ندارد و بر اساس تبصره7 قانون بودجه1400 صراحتا اعلام شده که مبنای محاسبه حقوق ورودی کالاهای اساسی با ارز 4200تومان بوده و این موضوع تا پایان سال غیرقابل تغییر است.

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچ تصمیم جدیدی درمورد تغییر حقوق ورودی گمرک به ما ابلاغ نشده است و اگر ارز کالا‌های اساسی تغییر کند این موضوع ارتباطی به گمرک ندارد؛ بر همین اساس حقوق ورودی پرداختی برای همه کالا‌هایی که با ارز دولتی، نیما یا آزاد وارد شده باشند با ارز 4200تومان محاسبه می‌شود.

به گفته ارونقی، اگرچه منابع حقوق ورودی گمرک یکی از محل‌های درآمد دولت است اما از آنجا که تغییر نرخ ارز حقوق ورودی بر قیمت کالا‌های اساسی تاثیر منفی می‌گذارد، دولت از افزایش درآمد خود از این بخش صرف نظر کرده است.

معاون فنی گمرک در پایان تصریح کرد: اگر نرخ ارز حقوق ورودی در قانون بودجه1401 تغییر کند، این تصمیم برای گمرک هم لازم‌الاجرا خواهد بود اما فعلا تا پایان امسال مبنای محاسبه همان 4200تومان است.