مروری بر وضعیت بازار کامودیتی در دی ماه 1398

مروری بر وضعیت بازار کامودیتی در دی ماه 1398
خلاصه اخبار

در گزارش پیش رو وضعیت بازار کامودیتی در دی ماه 1398 توسط وب سایت سیگنال مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دی ماه، ماهی پر تنش برای جهان و به خصوص خاورمیانه بود. ترور سردار قاسم سلیمانی در فرودگاه بغداد عراق توسط آمریکا منجر به تنش های زیادی در منطقه شد. خط و نشان ایران برای اقدام تلافی‌جویانه نیز مزید بر علت شد. در پی این اقدام بی‌رحمانه آمریکا، عراق اعلام کرد که آمریکا باید از منطقه خارج شود. این موضوع منجر شد تا آمریکا عراق را به تحریم‌های شدید تهدید کند. پس از پایان یافتن تنش‌های سیاسی در پی حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق فضای سیاسی آرام تر شد و متغیرهای کلان مسیر خود را از سر گرفتند.

مروری بر وضعیت بازار کامودیتی در دی ماه 1398

بررسی‌های دی ماه نشان داد که فضای اقتصاد کلان دنیا رو به بهبود است. بورس شانگهای روند صعودی دارد که نشانه‌های توافق تجاری چین و آمریکا در فاز اول است.

در ژانویه ( دی ماه ) اعلام شد که شاخص خرید PMI تولید ماه دسامبر دنیا، 50.1 بوده که نسبت به ماه قبل آن نزولی است. این موضوع نشان دهنده شکنندگی اقتصاد دنیا است.

سنگ آهن

در اوایل دی ماه قیمت سنگ آهن به دلیل کاهش در موجودی انبار‌‌های جهانی با افزایش رو به رو شد. در نیمه های دی ماه قیمت سنگ آهن با عبور از مرز 95 دلار به اوج قیمت های 4 ماه گذشته خود رسید. محرک قیمت سنگ‌آهن، ذخیره‌سازی فولادسازان چین با توجه به تعطیلات سال نو در این کشور بود، همچنین تقاضا برای عیارهای بالاتر از سنگ آهن که ناشی از سودآوری مطلوب فولادسازان و مقررات کاهش آلایندگی در فصل زمستان بود، در نیمه دی مشاهده شد.

سنگ آهن صادراتی ایران نیز در نیمه های دی ماه با رشد قیمت رو به رو بود.

روند افزایش قیمت سنگ‌آهن به دلیل تداوم انبارسازی فولادسازان چین همزمان با افزایش تقاضای سنگ‌آهن پرعیار در فصل زمستان تا پایان دی ماه ادامه یافت. از جمله دلایل دیگر ادامه روند افزایشی سنگ‌آهن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • تقویت ارزش یوان که مرتبط با تعهد چین به آمریکا در خصوص سیاست آزادسازی نرخ بر مبنای مکانیزم بازار است. این موضوع عامل ارزانتر شدن واردات چین و رشد تقاضا است. ( البته در مورد سایر کامودیتی‌ها هم صدق می کند )
  • کاهش صادرات برزیل و استرالیا؛ جمع صادرات سنگ آهن این دو کشور در هفته سوم دی ماه افت 4 میلیون تنی داشته و در کمترین رقم نه ماهه بود.

با پایان یافتن سال میلادی نشان داده شد که قیمت های صادراتی سنگ آهن ایران در بندرعباس در سال 2019 روندی صعودی داشته و تا 15 درصد در برخی عیارها گران شده است.

شرکت وله پیش‌بینی کرده که صادرات سال 2020 افزایشی خواهد بود و از محدوده 307-312 میلیون تن در سال گذشته به 340-355 میلیون تن در سال 2020 رشد می‌کند که عامل فشار بر قیمت‌ها در افق میان‌مدت و نیمه دوم امسال خواهد شد.

فولاد

روند تغییرات قیمت بیلت در نواحی مختلف دنیا طی هفته اول دی ماه با رشد رو به رو بود. در ادامه نیز افزایش قیمت زغال‌سنگ منجر به رشد قیمت های بیلت شد. دهم دی ماه قیمت ورق گرم HRC به محدوده 515 دلار رسید.

لازم به ذکر است، بررسی‌ها نشان داد که صادرات زنجیره فولاد ایران در 8 ماه ابتدای سال با رشد 23.5 درصدی به 7.8 میلیون تن رسیده است. متوسط قیمت فروش هر تن فولاد صادراتی ایران طی 8 ماهه 385 دلار بود. همینطور ظرفیت تولید فولاد ایران امسال به 39.1 میلیون تن و در سال آینده به 43.6 میلیون تن افزایش خواهد یافت که می‌تواند ضمن کاهش محدودیت‌های صادراتی، محرک جدیدی برای صادرات فولاد کشور و ثبت رکورد جدید ماهانه در سال 1399 شود.

در پایان دی‌ماه افزایش موجودی انبارهای میلگرد ترکیه و عقب‌نشینی بازار باعث شد تا قراضه زیر فشار قرار گرفته و قیمت وارداتی آن از آمریکا با سقوط 5.26 درصد به زیر 300 دلار سقوط نماید. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه نیز با کاهش قیمت به 440 دلار رسید به همین دلیل انتظار می‌رود که قیمت بیلت دریای سیاه و البته  ایران طی هفته های آتی تحت فشار قرار گیرد و شاهد اصلاح قیمت‌ها باشیم.

مس

مس در دی ماه کار خود را با کاهش قیمت آغاز کرد. اما در ادامه دی‌ماه و با سقوط موجودی انبار در چین و در آمریکا روند افزایش قیمت مس بار دیگر آغاز شد.

قیمت مس روند صعودی خود را ادامه داد و در اواخر دی ماه به اوج قمیت 9 ماهه گذشته خود رسید ( 6233 دلار ) به نظر می‌رسد رویه افزایش قیمت مس جهانی در پی کاهش تنش جنگ تجاری چین و آمریکا در سال میلادی جدید هم ادامه‌دار باشد.

موجودی انبارهای مس دنیا به افت خود ادامه می دهد و در پایان سال 2019 به سطح حداقلی خود رسید. انتظار بهبود تقاضای چین در سال 2020 نیز می‌رود که محرک قیمت‌ها در هفته‌های آتی خواهد بود. شاخص جهت‌گیری سرمایه‌گذاران مس در معاملات سلف آمریکا نشان از تغییر جهت سرمایه‌ها به سمت فروش استقراضی (Short Sell) دارد، البته انتظار تغییر جهت در هفته جاری و ادامه دار طی 3 ماه آتی نیز می‌رود.

از نظر تقاضای فصلی، تقاضای مس در فصل اول سال، بهترین است و مصرف آند و کاتد بعد از سال نو جدید چین بهبود خواهد یافت.

در پایان دی ماه شاهد افزایش واردات مس توسط چین بودیم که خود نیز محرک قیمت مس خواهد بود.

آلومینیوم

آلومینیوم کار خود را در دی ماه با رشد قیمتی نسبت به ماه گذشته آغاز کرد. در ادامه ماه نیز با کاهش موجودی انبارهای جهانی این روند افزایش قیمت ادامه یافت.

پیش بینی می‌شود تا در سال 2020 مازاد عرضه آلومینیوم در جهان وجود داشته باشد. دلیل این پیش‌بینی نیز به مازاد ظرفیت آلومینیوم چین تا 800 هزار تن است. به گونه‌ای که شاهد رشد صادرات آلومینیوم چین در سال 2020 خواهیم بود. همچنین پیش‌بینی می‌شود تا چین در محصولات آلومینیوم هم رشد صادراتی داشته باشند.

روی

قیمت روی در اوایل دی ماه با کاهش موجودی انبارهای جهانی و روند افزایشی اندک کار خود را آغاز کرد. این رویه تغییر در موجودی انبار تا پایان دی ماه ادامه یافت که روند افرایشی اندک روی را در پی داشت.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.