وزیر جهاد کشاورزی: حفظ امنیت غذایی دغدغه همه کشورهاست

وزیر جهاد کشاورزی: حفظ امنیت غذایی دغدغه همه کشورهاست
خلاصه اخبار

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امروزه حفظ امنیت غذایی در دنیای و برای همه کشور‌ها و جوامع جهان، تبدیل به یک دغدغه شده است.

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما‏، دکتر سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی جمعه شب در برنامه صف اول شبکه خبر با بیان اینکه حفظ امنیت غذایی در دنیای و برای همه کشور‌ها و جوامع جهان، تبدیل به یک دغدغه شده، افزود: از سنوات گذشته در حوزه غذا مباحث مختلفی مطرح شده و به ویژه از سال 2000 در بحث غذا در دنیا نوع نگاه و دیدگاه دچار تغییرات اساسی شد و از حوزه امنیت غذا خود را به حوزه اقتدار غذایی ارتقا داد.

ساداتی نژاد افزود: کشور‌ها تلاش کردند مسابقه‌ای و حرکتی را در زمینه ایجاد یک قدرت به واسطه غذا در کنار اقتدار نظامی انجام دهند که نشان می‌داد، دنیا در حوزه غذا به یک دیدگاه و نظم و جدید می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: شاید یکی از این موضوعات را بتوانیم در آن چه که وال استریت ژورنال در سال 2000 متنی در مورد پیش‌بینی وضعیت امنیت غذایی منتشر کرد جستجو کنیم. آنجا یک جمله بسیار عجیبی را درباره دیدگاه هایش نسبت به آینده دنیا در حوزه امنیت غذایی مطرح کرد و آن این بود که بر اثر بحران‌هایی که در حوزه غذا ایجاد می‌شود کشور‌ها کم کم، وزارت کشاورزی شان را با وزارت امور خارجه در هم ادغام خواهند کرد و به سمت وزارتخانه‌های سیاست غذایی خواهند رفت.

ساداتی نژاد گفت: پس از آن بحث‌های تغییر اقلیمی و مباحث مربوط به موضوعاتی که روی جنگ آب و غذا و .. در دنیا مطرح می‌شد تقریباً یک دیدگاه جدیدی را مبنی بر برنامه‌های جهانی مبتنی بر غذا در دنیا شکل داد و تقریباً کشور‌ها دارند به سمتی می‌روند که روابط شان را بر اساس غذا تنظیم کنند که طبیعتا حساسیت‌های حوزه غذا و تولید غذا و قدرت غذا را در دنیا نشان می‌دهد.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: بلوک‌هایی که در دنیا سعی کردند در طول این ده یا بیست سال گذشته استراتژی‌های تولید غذایشان را به سمتی، که بتوانند غلات اصلی را به سمت خودکفایی ببرند. برخی از کشور‌ها وارد کننده غلات بودند، اما امروز مانند روسیه و اوکراین صادرکننده غلات هستند.

وی با بیان اینکه این امر نشان می‌دهد نوع نگاه در دنیا تغییر کرده است، افزود: اتفاقات جنگ اوکراین و روسیه هم طبیعتاً به این روند دامن زد و افزایش قیمت سرسام آور محصولات غذایی در جهان را که هنوز هم ادامه دارد رقم زد و کار را به سمتی پیش برده که استراتژی تنظیم روزانه تعرفه صادرات محصولات غذایی درحال تعیین شدن است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: این اتفاقات باعث اتخاذ سیاست‌های جدیدی در کشور‌ها شده است. شما دیدید چندین کشور تولیدکننده گندم، صادرات محصولاتشان را محدود یا ممنوع کردند و این‌ها نشان می‌دهد که غذا موضوع بسیار مهمی است که باید دولت‌ها و کشور‌ها به آن نگاه ویژه‌ای داشته باشند.

تکمیل می شود…