ورود پسته به بورس کالا/ پسته از طریق بورس کالا معامله می‌شود

ورود پسته به بورس کالا/ پسته از طریق بورس کالا معامله می‌شود
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، نشست هم اندیشی میان برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته، اعضای اتاق بازرگانی کرمان و مدیران ارشد بورس کالای ایران روز گذشته در محل بورس کالا به منظور بررسی راه اندازی ابزارهای مالی روی پسته برگزار شد.  در ابتدای این نشست حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس […]

به گزارش سیگنال به نقل از با اقتصاد، نشست هم اندیشی میان برخی تولیدکنندگان و صادرکنندگان پسته، اعضای اتاق بازرگانی کرمان و مدیران ارشد بورس کالای ایران روز گذشته در محل بورس کالا به منظور بررسی راه اندازی ابزارهای مالی روی پسته برگزار شد.

 در ابتدای این نشست حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران با اشاره به راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای اتی زعفران و زیره در بورس کالا گفت: پیش از راه اندازی ابزارهای مالی روی دو محصول زعفران و زیره سبز در بورس کالا، نشست های متعددی با فعالان قدیمی و تجار این بازارها برگزار شد که نقطه نظرات انها نقشی تعیین کننده در اجرای کار، جزییات قراردادها و استانداردسازی محصول داشت.

سلطانی نژاد افزود: با راه اندازی معاملات گواهی سپرده و قراردادهای اتی زعفران و زیره نیز شاهد مشارکت شرکت ها و تجار مرتبط با این دو محصول بودیم به طوریکه برندهای معتبر این حوزه وارد معاملات شده و از مزایای معاملات در بورس بهره مند شدند.

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه این هم اندیشی و تعامل دوسویه به عینه نشان می دهد که بورس به هیچ عنوان رقیب تجار نیست و تنها زیر ساخت هایی را برای معامله و تجارت روان تر را فراهم کرده تا همه ذی نفعان بازار از جمله کشاورزان، تجار و مصرف کنندگان از معاملات بورس منتفع شوند.

وی ادامه داد: با توجه به تجربه موفق و استقبال مناسب از معاملات زعفران و زیره سبز، امسال قصد داریم ابزارهای مالی روی محصول پسته از جمله گواهی سپرده کالایی را در بورس کالا راه اندازی کنیم؛ این در حالی است که پسته واریته های مختلفی دارد و در ابتدا به نظر می رسید شاید در زمینه استانداردسازی موضوع کمی پیچیده شود اما با برگزاری چندین نشست با تولیدکنندگان و صادرکنندگان هم اکنون در خصوص استاندارد سازی به نتایج مطلوبی رسیده ایم تا یک گام دیگر به راه اندازی معاملات گواهی سپرده پسته نزدیک شویم.

سلطانی نژاد به اقدامات بورس کالا برای راه اندازی معاملات پسته اشاره کرد و گفت: از سال ۹۶ تاکنون تلاش هایی برای ورود پسته به بورس صورت گرفته است به طوری که اقداماتی در خصوص راه اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی، امکان توثیق گواهی سپرده کالایی نزد بانک ها، راه اندازی قراردادهای اتی، اپشن و صندوق های کالایی انجام شده است که امیدواریم مراحل پایانی و راه اندازی این بازارها نیز با سرعت مناسبی اجرایی شود.

سلطانی نژاد عنوان کرد که برای راه اندازی بازار گواهی سپرده در سال جاری باید بتوانیم انبارهای استاندارد را در شهرهای مهم تولیدکننده پسته مانند سیرجان، کرمان، زرند و رفسنجان پذیرش کنیم تا دسترسی افراد به انبارهای استاندارد بیشتر شده و سمت عرضه و تقاضا تقویت شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پایان گفت: بازار مشتقه پسته را به طور حتم پس از معاملات گواهی سپرده پسته راه اندازی خواهیم کرد ضمن اینکه برای تامین مالی تولیدکنندگان نیز امادگی داریم تا با تایید سازمان بورس و اوراق بهادار، صندوق های کالایی محصولات کشاورزی نیز با سرمایه گذاری روی محصولات زعفران، زیره و پسته راه اندازی شود.

اغاز معاملات با واریته های محدود

در ادامه این جلسه جلیل کاربخش نایب رییس اول اتاق کرمان از امادگی اتاق کرمان برای ورود پسته به بورس کالا خبر داد و گفت: در پی برگزاری نشست های مشترک، هم اکنون اقدامات لازم برای اغاز معاملات پسته در بورس کالا در حال انجام است و اتاق کرمان در این زمینه همکاری لازم را با بورس و تولیدکنندگان انجام می دهد.

کاربخش پیشنهاد کرد برای اغاز معاملات پسته در بورس کالا و با توجه به واریته های مختلف این محصول، معاملات با واریته های محدود مانند چند نوع پسته فندقی که حجم زیادی از تولید کشور را نیز شامل می شود، اغاز شود چراکه شروع کار با تنوع خیلی زیاد محصول و نماد بر تابلوی بورس شاید کار را کمی پیچیده کند.

انتفاع همه فعالان بازار از بورسی شدن پسته

 در پایان نیز حمید عزت‌ابادی‌پور، رییس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق کرمان به مزایای عرضه پسته در بورس کالا اشاره کرد و گفت: عرضه پسته در بورس کالا برای همه فعالان بازار پسته کشور مفید خواهد به طوریکه کشاورز محصولش را بدون واسطه و با قیمت مناسب می فروشد، تجار و صادرکننده از امکان خرید محصول باکیفیت و استاندارد به حجم مشخص مطمین می شوند و حتی واسطه ها نیز می توانند به جای حضور در بازار فیزیکی و ایجاد خلل در بازار در معاملات اتی بورس کالا اوراق خرید و فروش کنند که این امر در نقدشوندگی بازار و افزایش عمق اثرگذار است.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.