ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند به قیمت گذاری دستوری خودرو پایان دهد

ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند به قیمت گذاری دستوری خودرو پایان دهد
خلاصه اخبار

غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ورود خودرو به بورس کالا می تواند به قیمت گذاری دستوری خودرو پایان دهد و این اتفاق به نفع تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.

به گزارش سیگنال به نقل از شبکه خبر

به گزارش خبرنگار حوزه بورس خبرگزاری صداوسیما، مصباحی مقدم در گفتگو با کالاخبر به عرضه خودرو در بورس کالا و مزایای اجرایی شدن این اقدام اشاره کرد و گفت: این اقدام از جمله تصمیمات مثبتی است که در دستور کار مسوولان قرار گرفته است و مزایای فراوانی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با ورود خودرو به بورس کالا، قیمت گذاری این کالا به صورت رقابتی انجام می‌شود و به تبع رقابتی شدن قیمت ها، تقاضای سرمایه‌ای فعلی کنار رفته و این امر به نفع بازار و خریداران است و به مرور می‌توان شاهد اثر مثبت اجرای این اقدام در اقتصاد کشور و صنعت خودرو باشیم.

مصباحی مقدم با بیان اینکه در بازار‌های غیر رسمی شفافیتی وجود ندارد، اظهار داشت: بورس کالا، بستری بسیار شفاف در اقتصاد به شمار می‌رود و با توجه به وجود سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر، همه فعالیت‌ها و معاملات به شیوه‌ای شفاف رقم می‌خورد و امکان مداخله در معاملات بورس کالا وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در حال حاضر با مشکل قیمت گذاری در صنعت خودرو مواجه هستیم، اما در معاملات بورس کالا، عرضه و تقاضا قیمت‌ها را کشف می‌کند و مداخله‌ای در قیمت‌ها وجود ندارد که این یک فرصت ویژه برای بازار خودرو به شمار می‌رود.

به گفته مصباحی مقدم، کشف قیمت کالا‌ها در بورس کالا به صورت روزانه صورت می‌گیرد و خریدار و فروشنده تحت تاثیر چنین اتفاقی نسبت به معاملات خود اطمینان خاطر خواهند داشت و امکان برنامه ریزی تولید نیز فراهم می‌شود.

مصباحی مقدم معتقد است، هر چه ورود و عرضه کالا‌ها در بورس کالا و نیز انجام معاملات در این بورس افزایش یابد به دلیل رسیدن قیمت‌ها به نقطه تعادلی به طور کامل دلالی و واسطه گری از بازار‌ها حذف خواهد شد که این امر به عنوان یکی از اتفاقات مثبت برای بازار و تولید تلقی می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان به تلاش دولت سیزدهم برای ورود کالا‌های مختلف به بورس کالا و ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: بنده به شدت موافق سیاست مسوولان دولت سیزدهم برای تلاش در ایجاد شفافیت و رقابت در اقتصاد آن هم از مسیر تمرکز مبادلات کالایی کشور در بورس کالا هستم و بدون شک با حمایت همه جانبه از طرح‌های دولت، نقش و اثر بازار سرمایه در دستیابی دولت به اهدافش پررنگ‌تر از گذشته می‌شود.