واکنش بلینکن به اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران

واکنش بلینکن به اعلام آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط ایران

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین،

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری که در مقر ناتو در شهر بروکسل برگزار شد، با اشاره به موضوع ایران تصمیم تهران برای آغاز غنی سازی 60 درصدی اورانیوم را اقدامی «تحریک آمیز» خواند و مدعی شد که این اقدام جدیت تهران نسبت به گفتگوهای هسته ای در وین را مورد تردید قرار می دهد.

وی در ادامه افزود که واشنگتن اعلامیه تحریک آمیز ایران برای آغاز غنی سازی اورانیوم با درجه خلوص 60 درصد را یک مساله جدی تلقی می کند.

بلینکن همچنین با اشاره به توافق هسته ای موسوم به برجام گفت: «من باید به شما بگویم که این گام جدیت تهران در ارتباط با گفتگوهای هسته ای را به زیر سئوال می برد».

طرفهای اروپایی امضاکننده توافق هسته ای 2015 ایران (فرانسه، انگلیس و آلمان موسوم به تروئیکای اروپا) نیز مدعی هستند که این تصمیم تهران در تضاد با تلاشها برای احیای برجام است.

این تروئیکای اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک به تصمیم ایران برای آغاز غنی سازی 60 درصدی واکنش نشان داده و درباره آن ابراز نگرانی کرد.

در بیانیه سخنگویان وزرای خارجه این سه کشور اروپایی عضو برجام آمده است: «دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با نگرانی شدید در جریان اعلامیه ایران درباره آغاز غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد با استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته که ایران با آژانس در روز 13 آوریل مکاتبه کرد، قرار گرفتند. این یک تحول جدی است زیرا تولید اورانیوم بسیار غنی شده گامی مهم در جهت تولید سلاح اتمی است. ایران نیاز متقاعدکننده‌ای برای غنی‌سازی در این سطح ندارد».

در مقابل، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در نهادهای بین المللی مستقر در وین، در ادامه واکنش‌ها به تصمیم ایران مبنی بر آغاز 60 درصدی غنی سازی اورانیوم، در پیامی توئیتری نوشت: «مثل همیشه، ایران درباره اقدامات انحرافی خود از برجام کاملاً شفاف است». وی پیشتر هم در واکنش اولیه به تصمیم ایران مبنی بر آغاز غنی سازی 60 درصدی گفته بود: «آن‌هایی که دست به اقدام خرابکارانه علیه تاسیسات هسته‌ای در نطنز زدند، احتمالاً به دنبال تضعیف روند احیای برجام بودند. آنها (خرابکاران) احتمال پیامدهای جانبی قابل توجه این اقدام را دست‌کم گرفتند».

گفتنی است روز سه شنبه 24 فروردین ماه «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر کرده است، از آغاز غنی‌سازی 60 درصدی خبر داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین‌های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین‌های صدمه دیده، اضافه می‌شود.