وانت‌بارها برای تردد در جاده نیاز به دریافت بارنامه دارند

وانت‌بارها برای تردد در جاده نیاز به دریافت بارنامه دارند
خلاصه اخبار

ساماندهی حمل بار در جاده ها و محورهای برون شهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای واگذار شد. مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد که طرح ساماندهی تردد وانت بارها در محورهای برون شهری که هم شامل وانت های پلاک سفید و وانت های پلاک عمومی ( پلاک ع)  می شود؛…

به گزارش سیگنال به نقل از خودرو

ساماندهی حمل بار در جاده ها و محورهای برون شهری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای واگذار شد. 

مدیرکل حمل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اضافه کرد که طرح ساماندهی تردد وانت بارها در محورهای برون شهری که هم شامل وانت های پلاک سفید و وانت های پلاک عمومی ( پلاک ع) می شود؛ در حالی که در 15 سال اخیر، وانت ها با پلاک عمومی تردد نمی کردند. 

 

حمداللهی تاکید کرد که اگر وانت بارها بخواهند در جاده ها و جاده های بین شهری، اقدام به حمل بار کنند، نیاز است که از شرکت های حمل و نقل جاده ای یا ادارات راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ها یا شهرستان ها، بارنامه دریافت کنند. 

وی با تفکیک وانت بارهایی که با بازارگاه های الکترونیکی ( تاکسی بارهای اینترنتی) همکاری می کنند از سایر وانت بارها گفت که برای این خودروها مجوز فعالیت صادر شده و به صدور بارنامه از سوی شرکت های حمل و نقلی نیاز ندارند. 

حمداللهی بیان کرد که صدور بارنامه های الکترونیکی یکی از وظایف محول شده به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز 
است تا بتوان مشکلات حمل قاچاق را کاهش داد. این درحالی است که یکی از مطرح ترین راه هایی که برای قاچاق کالا تاکنون در کشور وجود داشته، استفاده از وانت بارهاست که بدون سند حمل( بارنامه) در جاده ها تردد می کنند که با ابلاغ دستورالعمل جدید، دریافت بارنامه برای جابه جایی بارالزامی شود و میزان قاچاق کالا را کاهش می دهد. 

این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای الزامی شدن انجام معاینه فنی را یکی از مزیت های دستورالعمل جدید برشمرد و گفت: با اجرای این طرح وانت ها نه تنها هر سه ماه یک بار معاینه فنی دریافت می کنند، در نتیجه ایمنی خودروهای باری سبک افزایش خواهد یافت و تردد آنها در جاده ها با ایمنی بیشتری صورت خواهد گرفت. 

وی همچنین به مزایای دیگر این قانون اشاره کرد و گفت با توجه به اینکه عامل وقوع حدود 10درصد از تصادف ها در جاده های بین شهری که منجر به فوت می شوند، وانت بارها هستند، به احتمال کاهش تصادفات جاده ای اشاره کرد. 

لازم به ذکر است که براساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رانندگان و مالکان وانت بارها با مراجعه به ادارات راه و شهرسازی استان‌ها یا شهرستان‌ها می توانند پرونده تشکیل دهند و موفق به دریافت کارت هوشمند شوند. حداکثر سن ناوگان 20 سال در نظر گرفته شده است.