وام مسکن قفل شد؟/ تسهیلات حمایتی کمکی به خریداران می‌کند؟

وام مسکن قفل شد؟/ تسهیلات حمایتی کمکی به خریداران می‌کند؟
خلاصه اخبار

طبق گزارش بانک مرکزی میزان تقاضا برای دریافت وام خرید مسکن در فروردین ۱۴۰۱ به‌شدت کاهش پیدا کرده است. دلیل این امر چیست؟

به گزارش سیگنال به نقل از تجارت نیوز

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، تعداد افرادی که در فروردین‌ امسال با استفاده از وام، مسکن خریداری کردند، افت چشمگیری نسبت به قبل داشته است.

درحال حاضر رقم این تسهیلات برای هر زوج 480 میلیون تومان تعیین شده است. هریک از زوجین می‌توانند 200 میلیون تومان وام به اضافه 80 میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند. این درحالی است که متوسط خرید مسکن مبلغی بسیار بالاتر دارد.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که پیشنهاد پرداخت وام 600 تا 700 میلیون تومانی خرید مسکن در شهر تهران را در سومین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور مطرح می‌کند.

تاکنون جزئیاتی از موافقت یا عدم موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با این پیشنهاد ارائه نشده است.

وام مسکن

چرا تقاضا برای وام خرید مسکن کاهش پیدا کرد؟

مصور غیبی، کارشناس بازار مسکن درخصوص کاهش تقاضا در این زمینه بیان کرد: میزان خرید به طور کلی کاهش پیدا کرده است. به تبع آن وام مسکن نیز کاهش می‌یابد.

او در گفتگو با تجارت‌نیوز ادامه داد: قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده به حدی بالا است که مبالغ عادی بانک مسکن، کمکی به خریداران نمی‌کند.

غیبی از سوی دیگر به مساله گران تمام شدن قیمت اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: این هزینه مازادی است که بر تقاضای مردم اثر می‌گذارد.

این کارشناس ادامه داد: مشکل مهمی که در این میان وجود دارد، عدم تناسب قیمت آپارتمان با مبلغ تسهیلات حمایتی دولت است. این مبالغ به حدی کم است که نمی‌تواند هزینه‌ها را پوشش دهد.

او درباره احتمال افزایش این تسهیلات نیز گفت: حتی اگر رقم وام مسکن بالاتر رود باز هم عدم تناسب قیمت تعادلی مسکن وجود دارد. در واقع، مردم گرفتار دو نوع هزینه می‌شوند؛ هم مسکن گران و هم میزان تسهیلاتی که توان بازپرداخت آن را ندارند.

به گزارش تجارت‌تیوز، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران را بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، در ادامه مشاهده می‌کنید.

برچسب‌ها