واقعیت یا افسانه: آیا برق مردم ایران قطع می‌شود تا با آن به استخراج رمزارز پرداخته شود؟

واقعیت یا افسانه: آیا برق مردم ایران قطع می‌شود تا با آن به استخراج رمزارز پرداخته شود؟

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

رابطه‌ی مشکل قطعی برق و صنعت استخراج رمزارز

در حالی که در سال‌های گذشته همواره در فصول سرد سال با مازاد تولید برق مواجه بوده‌ایم به ‌طور عجیبی در سال 99 کشور با مشکل کمبود و قطعی برق مواجه شده است. سخنگوی صنعت برق کشور در ابتدا فعالیت ماینرها را دلیل تجربه‌ی چنین اتفاقی معرفی کرد اما در نهایت پس از گزارش میزان مصرف برق صنعت استخراج رمزارز اعلام کرد که ماینرها تنها بخش کوچکی از برق مصرفی نیروگاه‌ها را مصرف می‌کنند.

بر اساس داده‌های منتشر شده، ماینرها تنها 1-1/5 درصد از کل برق مصرفی کشور را مصرف می‌کنند و در نتیجه نمی‌توان فعالیت آن‌ها را عامل مهمی برای قطعی برق ارزیابی کرد.

مازاد تولید برق در فصول سرد سال

بر اساس داده‌های ارائه شده توسط شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق(ساتکاب)، ایران در سال 1398 هشت میلیارد کیلووات ساعت به کشورهای همسایه شامل ارمنستان، جمهوری آذربایجان، پاکستان، افغانستان، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان صادر کرده است که 27/6 درصد نسبت به مدت مشابه سال 1397 رشد داشته است.

اما در سال 1399 و همزمان با تجربه‌ی بازار صعودی رمزارزها، صنعت برق کشور به طور متضادی مشکل کمبود برق را تجربه کرده است. به همین دلیل شایعات مختلفی پیرامون راه‌اندازی مزارع عظیم استخراج رمزارز مطرح شده است. با این وجود و بر اساس گزارش کوینیت، محمود واعظی؛ رئیس دفتر ریاست جمهوری شایعات منتشر شده پیرامون فعالیت دولت در صنعت استخراج رمزارز را تکذیب کرده است.

در حالی که شرکت برق نیز هنوز دلیل مشخصی را برای تجربه‌ی این پدیده‌ی متفاوت ارائه نکرده، مقابله با فعالیت ماینرها را در دستور کار خود قرار داد است.

 کرونا و کاهش مصرف برق

از طرف دیگر به گزارش خبرگزاری برنا، با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال 1399 مصرف برق تا حدودی نسبت به سال 1398 کاهش یافته است. طبق اطلاعات ارائه شده: «مصرف برق در بخش خانگی و کشاورزی نسبت به بهار 1398 به ترتیب 2٫3 درصد و 6٫2 درصد افزایش، و در بخش عمومی 7٫4 درصد کاهش یافته که تعطیلی برخی از صنوف به علت همه ‌گیری کووید-19، یکی از دلایل اصلی آن است.» با این حساب می‌توان نتیجه گرفت که در سال 99 فشار نامتعارفی به سیستم برقی کشور وارد نیامده است.

با اینکه موضوع قطعی برق مشترکان برق کشور در زمستان بسیار مشکوک به نظر می‌رسد، اما هنوز مدرک معتبری برای اعتبار بخشی به ادعاهای مطرح شده در این مقاله وجود ندارد. از طرفی هم امیدواریم دولت در راستای شفاف‌سازی هر چه بیشتر این قضیه پا پیش گذاشته و دلایلی منطقی برای آن ارائه کند.

به‌نظر شما چه دلایلی تجربه‌ی کمبود برق در فصول سرد سال را موجب شده است؟ آیا بخشی از کل تولید برق ایران صرف انجام عملیات ماینینگ و ارز آوری برای کشور شده است؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما درمیان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.