واحدهای پرطرفدار بازار شب عید مسکن

واحدهای پرطرفدار بازار شب عید مسکن

به گزارش سیگنال به نقل از هیبنا،

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تحقیقات میدانی صورت گرفته از بازار معاملات مسکن نشان می‌دهد هم‌اکنون چند دسته از واحدهای مسکونی بیشترین سهم از معاملات را در بازار معاملات مسکن شب عید دارند. این واحدها بر اساس ویژگی‌های قیمتی، مساحت و سن بنا قابل طبقه‌بندی هستند.

بررسی‌های صورت گرفته ی بازار معاملات مسکن در مقطع زمانی شب عید نشان می‌دهد، اگرچه معاملات در وضعیت رکود قرار گرفته و عملا تعداد کمی قرارداد خرید وفروش واحدهای مسکونی انجام ‌می‌شود اما گروهی از این واحدها طرفداران بیشتری دارند.

واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از میانگین قیمتی شهر تهران یعنی واحدهایی که میانگین قیمت هر مترمربع از آن‌ها در بازه قیمتی کمتر از 28 میلیون تومان قرار گرفته است هم‌اکنون متقاضیان بیشتری در بازار دارد.

این در حالی است که آپارتمان‌های کوچک متراژ و با عمربنای بیشتر متقاضیان بیشتری برای خرید دارد و عمده افرادی که در جست و جوی خرید واحد مسکونی هستند ترجیح می‌دهند واحدی با عمربنای بالاتر یافته و آن را خریداری کنند تا بتوانند با بودجه کمتری صاحب مسکن شوند.آمارهای رسمی نیز این موضوع را تایید می‌کند.

براساس این آمارها که از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شود، متقاضیان خرید مسکن در معاملات شب عید طی بهمن ماه امسال، بیشترین سهم از معاملات خرید را مسکن در بازه قیمتی ارزانتر از میانگین مسکن شهر تهران رقم زده‌اند.

بیش از 60 درصد معاملات خرید مسکن در این ماه مربوط به خرید واحدهایی بوده است که میانگین قیمت آن‌ها کمتر از 28 میلیون تومان به ازای هر مترمربع بوده است. براین اساس، آمارها حاکی است براساس سهم بازه‌های قیمتی واحدهای مسکونی فروخته شده در این ماه، بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن مربوط به واحدهایی بوده است که میانگین قیمت هر مترمربع از آن‌ها در دامنه قیمتی 16 تا 18 میلیون تومان قرار داشته است. این موضوع نشان می‌دهد بیشترین سهم از معاملات و تقاضای خرید مسکن در بازار شب عید از سوی متقاضیانی بوده است که توان خرید آن‌ها تقریبا حدود نصف متوسط قیمت مسکن در شهر تهران بوده است. بازه قیمتی 14 تا 16 میلیون تومان نیز بعد از این بازه قیمتی بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن را به خود اختصاص داده است. البته واسطه‌های بازار مسکن می‌گویند کمبود این گروه آپارتمان‌ها موجب شده است سهم کمتری از فروش آن‌ها در برابر بازه قیمتی 16 تا 18 میلیون تومان برای آن‌ها در معاملات فروش ثبت شود؛ چرا که متقاضیان درصدد هستند واحدی را خریداری کنند که با کمترین سطح قیمت به بازار عرضه شده است و تعداد این واحدها که در بازه قیمتی 14 تا 16 میلیون به ازای هر مترمربع به بازار عرضه شده بودند هم اکنون در شهر تهران بسیار کم است.

در بازه قیمتی کل نیز، بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن شهر تهران در میان واحدهای مسکونی با قیمت کل 600 تا 800 میلیون تومان انجام شده است؛ این در حالی است که در مناطق مصرفی پرتقاضا یعنی مناطق 4 و 5 شهر تهران که سهم بیشتر معاملات خرید مسکن در میان سایر مناطق در آن‌ها انجام می‌شود، هم‌اکنون این واحدها نایاب شده‌اند. واسطه‌های بازار مسکن می‌گویند در حالیکه در این مناطق عمده متقاضیان در جست و جوی واحدهای مسکونی با قیمت کل واقع در محدوده یک میلیارد تومانی هستند، تعداد این فایل‌ها بسیار محدود و در برخی موارد نایاب است. این در حالی است که هم بنا بر اعلام آمارهای رسمی و هم براساس نتایج تحقیقات میدانی، هم‌اکنون واحدهای مسکونی کوچک متراژ با مساحت 60 تا 70 مترمربع سهم بیشتر تقاضای خرید مسکن در میان بازه‌های متراژی را دارند.