هفت کشور صنعتی در برلین به توافق رسیدند/ حذف سوخت‌های فسیلی در صنعت برق

هفت کشور صنعتی در برلین به توافق رسیدند/ حذف سوخت‌های فسیلی در صنعت برق
خلاصه اخبار

تهران – ایرنا – هفت کشور صنعتی جهان با امضای توافق نامه ای در برلین آلمان متعهد شدند که سوخت فسیلی را تا سال ۲۰۳۵ از بخش صنعت برق حذف کنند.

به گزارش سیگنال به نقل از ایرنا

به گزارش ایرنا از رویترز، گروه هفت کشور صنعتی موسوم به G7 که بزرگترین اقتصادهای پیشرفته جهان را نمایندگی می کند، روز جمعه توافق کردند تا سال 2035 صنعت برق خود را «کربن زدایی» کنند؛ هدفی که کارشناسان می گویند گام بزرگی در کمک به جهان برای جلوگیری از تغییرات فاجعه بار آب و هوا خواهد بود.

وزرای آب و هوا، انرژی و محیط زیست جی 7 در پایان نشست خود در برلین در بیانیه ای 40 صفحه ای این تعهدنامه را امضا کردند. آنها همچنین متعهد به حذف تدریجی استفاده از زغال سنگ در صنایع انرژی شدند، اما هیچ ضرب الاجلی برای آن تعیین نکردند.

با این حال، این تصمیم در مورد کربن‌زدایی، دست این کشورها را برای ادامه استفاده از سوخت‌های فسیلی در صورتی که گازهای گلخانه‌ای آن‌ها “کاهش یابد” باز می‌گذارد. فناوری کنونی نمی تواند صددرصد گازهای گلخانه ای ساطع شده از سوزاندن سوخت های فسیلی را جذب کند.

این گروه می گوید، این تصمیم با پس‌زمینه جنگ روسیه در اوکراین گرفته شد، که احساس فوریت را – به‌ویژه در اروپا – برای تسریع انتقال به منابع انرژی پاک‌تر ایجاد کرد.

گروه جی 7 شامل آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس و همچنین اتحادیه اروپا است. تصمیمات آنها در مورد انرژی و آب و هوا اغلب به گروه گسترده تر G20 که مجموعاً 80 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای جهان را تولید می کنند، بسط می یابد. گروه جی 20 در ماه آبان در بالی نشست خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: «با توجه به حمله روسیه به اوکراین، حمایت مالی از شرکت‌ها و شهروندانی که از افزایش شدید قیمت سوخت‌های فسیلی متضرر شده‌اند، اکنون در دستور کار سیاسی چندین کشور قرار دارد. با این وجود، هدف ما این است که اقدامات کمکی موقتی و هدفمند باشد و بر تعهد خود برای حذف یارانه سوخت های فسیلی ناکارآمد تا سال 2025 مجدداً تاکید می کنیم.»

رابرت هابک، وزیر امور اقتصادی و اقدام اقلیمی آلمان روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که میزان دی اکسید کربن موجود در جو به این معنی است که جهان نمی تواند گرمایش جهانی را تا 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن تحمل کند. به خاطر این آستانه افزایش دما دانشمندان می گویند برای جلوگیری از بدتر شدن تغییرات آب و هوا و سوق دادن اکوسیستم های حیاتی به نقاط خطرناک، کنار گذاشتن سوخت های فسلی امری ضروری است.