هشدار رنگی به نمادهای فرابورسی

هشدار رنگی به نمادهای فرابورسی
خلاصه اخبار

فهرست عناوینبه گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، در نشست روز گذشته فرابورس مباحث مهم دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ شرایط جدید مقرراتی در بازار پایه، راه‌اندازی عملیات بازار باز، برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه ۲۰شرکت تا پایان سال، اقدامات صورت گرفته در زمینه بازار متشکل ارزی، تمرکز بر حوزه تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها، […]

به گزارش سیگنال به نقل از دنیای اقتصاد، در نشست روز گذشته فرابورس مباحث مهم دیگری نیز مورد بررسی قرار گرفت؛ شرایط جدید مقرراتی در بازار پایه، راه‌اندازی عملیات بازار باز، برنامه‌ریزی برای عرضه اولیه ۲۰شرکت تا پایان سال، اقدامات صورت گرفته در زمینه بازار متشکل ارزی، تمرکز بر حوزه تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها، تلاش برای انجام تامین مالی جمعی، رسیدن به مرحله پایانی فراخوان برای بلاک‌چین و امید برای عقد قرارداد در این زمینه و همچنین تقویت سایر تکنولوژی‌های مالی از جمله دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود. همچنین در این نشست به آمادگی فرابورس در زمینه پذیرش دو باشگاه پرسپولیس و استقلال و در نهایت عرضه سهام آنها اشاره و عنوان شد که فرابورس ایران به‌طور کامل آمادگی پذیرش این دو باشگاه را دارد.

تصویب مقررات جدید بازار پایه

در نشست روز گذشته معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران به ارائه توضیحاتی درخصوص قوانین جدید بازار پایه پرداخت و گفت: سال گذشته دستورالعمل جدید بازار پایه از سوی سازمان بورس تصویب و اجرای آن به خردادماه جاری موکول شد. با توجه به نظرات فعالان بازار درخصوص شرعی بودن معاملات، پس از بررسی‌های کمیته فقهی این ابهامات روشن شد.بهنام محسنی ادامه داد: دومین بحث، اخذ مجدد نظرسنجی بود که قرار شد در شکلی تازه و با گروه‌بندی ۶ طبقه‌ای فعالان همراه شود. سپس از نخبگان بازار سرمایه نیز نظرسنجی و نتایج مورد بررسی قرار گرفت.وی در ادامه با بیان اینکه هیات مدیره و شورای عالی بورس نیز با کلیات تصمیمات موافقت کرد، اظهار کرد: در این راستا تغییر و تفکیک نمادهای معامله شده این بازار به تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز تصویب شد. همچنین برگزاری حداقل یک حراج برای نمادهای این بازار از دیگر موارد بود.محسنی درخصوص دامنه نوسانی مشخصی که برای این تابلوها در نظر گرفته شده نیز توضیح داد: دامنه نوسان ۳درصدی برای تابلوی زرد در فاصله دو حراج (یعنی هفته‌ای ۳درصد)، دامنه نوسان ۲درصدی برای تابلوی نارنجی در فاصله دو حراج (یعنی هفته‌ای ۲درصد) و دامنه نوسان یک درصدی برای تابلوی قرمز در فاصله دو حراج (یعنی هفته‌ای یک درصد) برای این نمادها تعیین شده است.

رشد ۱۰ برابری قیمت هر سهم

در ادامه این نشست امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به اینکه به زودی عرضه اولیه سهام فرابورس ایران در بازار اول از طریق گشایش نماد انجام می‌شود، گفت: قیمت هر سهم فرابورس ایران در ابتدا ۱۰۰ تومان پذیره‌نویسی شده که در حال حاضر هر سهم مزبور رشد قیمت ۱۰برابری را تجربه کرده است. همچنین این رکن بازار سرمایه در عرصه بین‌المللی توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد. به‌طوری‌که سال گذشته در بین اعضای فدراسیون جهانی بورس‌ها با ۱۰۶ درصد بازدهی، رتبه اول را کسب کرده‌ایم.وی در ادامه افزود: انتقال نماد فرابورس به بازار اول در ۲۰ مرداد ماه انجام می‌شود و کشف نماد با انتقال به بازار بالاتر صورت می‌گیرد. به این ترتیب با توجه به میزان سهام شناور بالای «فرابورس»، دیگر عرضه اولیه‌ای صورت نمی‌گیرد و تنها بازگشایی نماد انجام می‌شود.

همکاری سه رکن اصلی در عملیات بازار باز

هامونی مهم‌ترین برنامه‌های فرابورس را راه‌اندازی عملیات بازار باز با کمک بانک مرکزی و به منظور استفاده از ابزارهای بازارمحور سیاست‌های پولی عنوان کرد و افزود: عملیات بازار باز به توسعه ابزارهای بازارمحور سیاست پولی کمک می‌کند. ابزاری که تاکنون در جمهوری اسلامی ایران وجود نداشته و معتقدیم مهم‌ترین همکاری بین بانک مرکزی و سازمان بورس، راه‌اندازی عملیات بازار باز بوده است.وی در ادامه با اشاره به اینکه چنین ابزاری نقش بسزایی در کنترل نقدینگی خواهد داشت، گفت: البته بازارهای مختلف نظیر صکوک، بازار سهام و بازار بدهی را نیز از مزایای خود منتفع خواهد کرد.به گفته هامونی، اجرای عملیات بازار باز در بازار بدهی و صکوک بزرگ‌ترین همکاری بین بانک مرکزی و بازار سرمایه در ۴۰ سال گذشته است که باعث متعادل‌سازی بازار بدهی و حتی سهام می‌شود.

سهم ۲۰ درصدی در تشکیل بازار متشکل ارزی

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه فرابورس ایران در راستای تشکیل بازار متشکل ارزی سهم ۲۰ درصدی در همکاری با بانک مرکزی برای این بازار دارد، گفت: از اردیبهشت‌ماه فرآیند ثبتی بازار متشکل ارزی انجام شده و طبق قول بانک مرکزی ظرف هفته آینده و تا عید قربان بازار متشکل ارزی راه‌اندازی می‌شود.

واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال؟

مباحث پیرامون واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال از طریق فرابورس، مدیرعامل فرابورس را بر آن داشت تا به ارائه توضیحاتی در این خصوص بپردازد. وی اظهار کرد: سازمان بورس و وزارت ورزش واگذاری این دو باشگاه ورزشی در بازار پایه فرابوس را پیشنهاد داده‌اند ولی تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها نداشتیم تا بتوانیم صورت‌های مالی آنها را مورد بررسی قرار دهیم. هامونی با اشاره به اینکه با وزیر ورزش و جوانان نیز جلساتی داشتیم تا در این باره به جمع‌بندی برسیم، افزود: فرابورس ایران به‌طور کامل آمادگی پذیرش این دو باشگاه را دارد و به محض دریافت رسمی، بررسی شرایط آنها را برای ورود به فرابورس آغاز می‌کند.

نگاهی به دیگر برنامه‌ها

هامونی در ادامه به دیگر برنامه‌های فرابورس اشاره کرد و گفت: از دیگر برنامه‌های فرابورس ادامه تمرکز بر حوزه تکنولوژی، سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها و تقویت سایر تکنولوژی‌های مالی است. وی در ادامه به وضعیت بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) پرداخت و گفت: دو مانع اصلی برای رشد این بازار، موضوع حاکمیت شرکتی و شفافیت در ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های SME است که موجب شده با وجود تعداد بسیار زیاد شرکت‌های در صف پذیرش تنها ۱۸ شرکت استانداردهای مدنظر فرابورس را کسب کنند و پذیرش شوند.هامونی در ادامه با تاکید بر اینکه معتقدیم بازار SME یکی از بازارهای آینده‌دار و روشن خواهد بود، گفت: در این مسیر باید دستگاه‌های مختلف نظیر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، شهرک‌های صنعتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری‌هایی انجام دهند.مدیرعامل فرابورس در ادامه تامین مالی جمعی (crowed funding) را مدنظر قرار داد و گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم فرابورس راه‌اندازی چنین شیوه‌ای برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه است. از ۴ دسته عمده تامین مالی جمعی، فعلا تامین مالی بر اساس سهام در دستور کار قرار گرفته و مصوب شد. در این راستا ۱۰ درخواست از سوی شرکت‌ها برای راه‌اندازی سکوی عاملیت کرادفاندینگ داشتیم که از میان این درخواست‌ها، یک درخواست موفق به اخذ موافقت اصولی شده است.

یادآور می‌شود تامین مالی جمعی رویکرد نوینی از تامین مالی است که طی آن جمع کثیری از سرمایه‌گذاران خرد بر بستر شبکه‌های اجتماعی و با سرمایه‌ای اندک در پروژه‌هایی مانند طرح‌های نوآورانه به مشارکت و سرمایه‌گذاری می‌پردازند. منظور از تامین مالی جمعی، ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در قالب ایده یا پروژه‌ای مشخص است که توسط کارآفرینان از طریق یک سامانه اینترنتی به سرمایه‌گذاران (بدون توجه به میزان سرمایه آنها) معرفی می‌شود. در این راستا «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی تحت عنوان «پول‌رسانی به کوچک‌ترها از کانال بورس» به بررسی کامل موضوع تامین مالی جمعی پرداخته است. هامونی در ادامه اظهاراتش به بلاک‌چین و فراخوانی که از سوی فرابورس برای این موضوع صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با توجه به پایان مهلت اعلام شده در این زمینه تا پایان ۱۵ مرداد، نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

  ۲۰ عرضه اولیه در راه است

رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران نیز در ادامه این نشست به برنامه فرابورس در زمینه عرضه‌های اولیه اشاره کرد و گفت: در حالی از ابتدای سال تا کنون تعداد هفت شرکت در فرابورس درج شده که این شرکت‌ها باید مراحل بعدی برای تکمیل در زمینه عرضه اولیه را طی کنند. درصورتی که شرکت‌ها بعد از پذیرش الزامات لازم را رعایت کنند، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ شرکت تا پایان سال عرضه اولیه شود. وی همچنین به رقم ۴۱ هزار میلیارد تومانی انتشار اوراق در بودجه سال جاری اشاره کرد و گفت: از این میزان ۳۱ هزار میلیارد تومان قطعی شده که در قالب ۱۶ نماد اسناد خزانه اسلامی در نمادهای «اخزا۸۰۱» تا «اخزا۸۱۶» به زودی در فرابورس پذیرش می‌شود. این عرضه‌ها به زودی آغاز می‌شود.غلامعلی‌پور در ادامه با تاکید بر اینکه عرضه‌ این «اخزا»ها به‌صورت تدریجی خواهد بود، گفت: همچنین دولت برنامه برای دو عرضه دیگر نیز دارد که هنوز نهایی نشده است. به‌طوری‌که قرار است ۵هزار میلیارد تومان اوراق سلف در بورس انرژی و ۵هزار میلیارد تومان نیز اوراق مرابحه از سوی دولت منتشر شود. همچنین بخشی نیز به‌عنوان اوراق مشارکت خواهد بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.