نکات مهمی که در رابطه با رمزارز ملی چین باید بدانیم

نکات مهمی که در رابطه با رمزارز ملی چین باید بدانیم

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

چین اولین اقتصاد بزرگ جهان بود که در سال 2014 فرآیند بررسی توسعه‌ی ارز دیجیتال ملی را آغاز کرد؛ گرچه هنوز به مرحله‌ی راه‌اندازی کامل آن نرسیده است.

برخلاف سایر رمزارزهای موجود در بازار همچون بیت کوین که توسط بانک‌های مرکزی کنترل نمی‌شوند، رمزارزی ملی چین قرار تحت نظارت دقیق بانک مرکزی این کشور(PBoC) قرار بگیرد. در ادامه‌ی مطلب نیم نگاهی به رمزارز ملی چین، وضعیت فعلی و آینده‌ی آن خواهیم داشت.

یوان دیجیتال digital Yuan چین
سیستم پرداخت یوان دیجیتال

رمزارز ملی چین دقیقاً چیست؟

مقامات چین مدت‌ها قبل اعلام کردند که قصد توسعه‌ی یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر ارزهای دیجیتال(DCEP) راه‌اندازی کرده و از آن برای بهبود عملکرد و افزایش کارآیی فعالیت‌های روزمره‌ی بانکی از جمله پرداخت، سپرده‌گذاری و کیف‌پول دیجیتال استفاده کنند.

پس از راه‌اندازی این سیستم، تمام مردم یک کیف‌پول دیجیتال مجار که توسط بانک مرکزی ارائه شده را دانلود کرده و سپس به سیستم بانکی جدید متصل می‌شوند.

این سیستم بانکی علاوه بر خدمات مجازی می‌تواند به دستگاه‌های خودپرداز، سیستم‌های پرداخت موبایل و حتی دستگاه‌های کارت‌خوان در فروشگاه‌ها نیز متصل شود.

 


رقبای اصلی چین در این مسیر کدام‌اند؟

چین درحالی مسیر توسعه‌ی رمزارز ملی را در پیش گرفته که سایر کشورهای عضو کارگروه جی20(G20) نیز همین رویکرد را در پیش گرفته‌اند، کشورهایی از جمله سوئد و کامبوج که پیشرفت‌های چشم‌گیری در رابطه با توسعه‌ی رمزارز ملی داشته‌اند.

G20
G20

مسابقه برای عرضه‌ی اولین رمزارز ملی جهان اکنون به شدت داغ شده و بانک‌های مرکزی سراسر جهان به فکر توسعه و استفاده از مزایای بی‌شمار این سیستم هستند. چین در این مسیر پیشتاز است و قصد دارد با استفاده از قدرت نفوذ و زیرساخت‌های یوان، این پروژه را به موفقیت برساند.

با این حال، چندین کشور دیگر نیز این مسیر را آغاز کرده توانسته‌اند به رقیب جدی برای چین تبدیل شوند.

اغلب کشورهای عضو گروه G20 اکنون یا در مرحله‌ی بررسی و توسعه و یا در حال آزمایش ارز دیجیتال بومی خود هستند. در این بین کشورهای سوئد، نروژ، سوئیس و کامبوج پیشرو بوده و توانسته‌اند گام‌های بزرگی بردارند.

 


نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و نشر اطلاعات

بانک مرکزی چین سخت در تلاش است که اعتماد عموم مردم را نسبت به اقدامات حفاظت از داده‌های موجود مرتبط با حوزه‌ی دیجیتال کشور جلب کند. این درحالیست که به گفته‌ی تحلیلگران برای تصویب و پذیرش گسترده‌ی رمزارز ملی چین در میان شهروندان، این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چین رمزارز ملی
یوان دیجیتال

کاربران موبایل در چین نگران از دست رفتن اطلاعات شخصی خود هنگام دانلود و استفاده از کیف‌پول دیجیتال بانک مرکزی هستند، درحالیکه علی‌رغم کنترل تمام فرآیند‌ها توسط بانک مرکزی و مقامات قانونی، بخش خصوصی هم نسبت به خدمات پرداخت ناشناس و اقدامات حفاظتی دولت بدبین هستند.

گرچه مقامات دولت چین همواره نسبت به امنیت بسیار بالا و اقدامات حفاظتی در این سیستم تبلیغ می‌کنند، اما تا به این لحظه به نظر می‌رسد که عموم مردم نسبت به این سیستم خدمات مالی بی‌اعتماد هستند.

 


سرمایه‌گذاری مشترک سوییفت چین به چه معناست؟

سرمایه‌گذاری‌های مشترک 12 میلیون دلاری بین بزرگ‌ترین سیستم پرداخت الکترونیکی جهان(SWIFT) و دپارتمان مسئول توسعه‌ی ارز دیجیتال بانک مرکزی چین نشان از آن دارد که پکن در حال برنامه‌ریزی برای استفاده‌ی جهانی از رمزارز بومی خود بوده و قصد دارد به واسطه‌ی قدرت نفوذ یوان(ارز ملی چین) در بازارهای جهان، پیشرفت و پذیرش رمزارز بومی را قطعی کند.

SWIFT

این درحالیست که چین از مدت‌ها قبل به دلیل افزایش تنش با آمریکا روند کاهش استفاده از دلار ایالات متحده در مبادلات جهانی را آغاز کرده و اکنون یوان را محور اصلی مبادلات خود قرار داده است.

گرچه تا به امروز مشخص نیست که آیا همکاری بین شبکه‌ی سوییفت، موسسه‌ی تحقیقاتی ارزهای دیجیتال و بانک مرکزی چین توانسته به روند توسعه و گسترش استفاده‌ی بین‌المللی از رمزارز بومی چین کمک کرده است یا خیر، اما بدون شک می‌توان گفت که مقامات این کشور در حال فشار مضاعف برای رقابت با ایالات متحده به عنوان یک قدرت اقتصادی جهانی هستند.

 


آیا زمان راه‌اندازی کامل رمزارزی ملی چین اعلام شده است؟

به گفته‌ی یی گانگ(Yi Gang) رئیس بانک مرکزی چین «هیچ جدول زمانی مشخصی» برای راه‌اندازی رمزارز بومی در نظر گرفته نشده است؛‌ زیرا این پروژه اولین ارز دیجیتال مستقل در میان اقتصاد‌های بزرگ بوده و به آزمایش و بررسی‌های زیادی نیاز دارد.

یوان دیجیتال digital Yuan چین

برهمین اساس می‌توان گفت که چین هنوز برنامه‌ی مشخصی برای راه‌اندازی کامل ارز دیجیتال بومی و پرحاشیه‌ی خود ندارد. گرچه تا به امروز آزمایش‌های عمومی محدودی به واسطه‌ی آن صورت گرفته و بازخورد‌ها جهت بررسی و رفع ایرادات احتمالی جمع‌آوری گردیده است.

البته آقای گانگ در مصاحبه‌ی اخیر خود اعلام نموده که «چین تمامی مراحل مربوط به طراحی سطح بالا، تنظیم استانداردها، تحقیق در مورد عملکرد و آزمایش‌های یکپارچه‌سازی یوان دیجیتال در سیستم‌های موجود را اساساً به پایان رسانده است»، اما بانک مرکزی باز هم به زمان بیشتری برای بررسی «قابلیت اطمینان، پایداری سیستم، قابلیت استفاده از عملکردهای فعال، ساده‌سازی بیشتر فرآیند‌ها، بررسی کاربرد در سطوح مختلف و همچنین قابلیت کنترل مخاطرات احتمالی دارد».

 


یک تهدید برای سیستم مالی جهان؟

به گفته‌ی مقامات بانکی چین، رمزارز ملی این کشور می‌تواند یک ابزار کاربردی در زمینهی تجارت برون مرزی باشد، در عین حال می‌تواند از تلاش‌های پکن در زمینه‌ی تصویب یوان به عنوان یک ارز بین‌المللی نیز حمایت می‌کند.

به گفته‌ی ژو شیاوچوان(Zhou Xiaochuan) رئیس سابق بانک مرکزی چین، پکن به دنبال جایگزینی یوان دیجیتال به جای ارزهای موجود نیست، با این حال «این ارز توانایی پردازش پرداخت‌ها و رسیدگی به معاملات به طور همزمان در لحظه را داشته و می‌تواند تجارت برون‌مرزی را دگرگون کند».

گرچه مقامات چین همواره تاکید می‌کنند که رمزارز ملی قرار نیست جایگزین ارزهای موجود شود، اما تلاش آن‌ها برای استفاده از این ارز در تبادلات بین‌المللی و همچنین تصویب عمومی آن داستان دیگری را تعریف می‌کند.

 


یک آزمایش بزرگ

چهار بانک تجاری بزرگ تحت مدیریت دولت چین مدتی قبل از یک آزمایش گسترده‌ بر روی «اولین ارز دیجیتال دولتی جهان» خبر دادند. بانک چین(BoC)، بانک ساخت و ساز چین، بانک صنعت و بازرگانی و بانک کشاورزی چین قرار است در روند بررسی و آزمایش گسترده‌ی رمزارزی ملی با بانک مرکزی این کشور همکاری کرده و آن را در شهرهای بزرگی همچون شنژن عرضه کنند.

یوان دیجیتال digital Yuan چین
سیستم پرداخت یوان دیجیتال

کاربرانی که در این آزمایش شرکت کنند، می‌توانند پس از ثبت‌نام با شماره‌ی تلفن همراه شخصی خود، از کیف‌پول ارائه شده برای شارژ حساب، برداشت، پرداخت‌های روزمره و همچنین انتقال پول استفاده کنند.

علاوه بر این گفته شده که این بانک‌ها در تلاش‌اند تا سناریوی قطع اینترنت و استفاده از رمزارز ملی بدون اتصال به اینترنت را هم مورد آزمایش قرار دهند.

 


آیا خدمات و مشاغل از این آزمایش استقبال می‌کنند؟

در آزمایش بزرگ ذکر شده، قرار است بالغ بر 100 هزار بسته‌ی قرمز حاوی 200 یوان الکترونیکی(حدود 30 دلار) از طریق قرعه‌کشی میان شهروندان شهر سوژو توزیع شود.

گرچه برخی از صاحبان مشاغل و کسب و کارها اعلام کرده‌اند که تمایلی برای حضور در این برنامه‌ی آزمایشی ندارند، اما مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که «فروشگاه‌ها می‌توانند پرداخت به وسیله‌ی خدماتی همچون علی‌پی و وی‌چت را رد کنند، اما حق مخالفت با استفاده از خدمات پرداخت الکترونیکی رمزارز بومی را ندارد».

به عبارتی فرآیند آزمایش رمزارز ملی چین اختیاری نبوده و کسب و کارهای مختلف ملزم به پذیرش کیف‌پول و ارائه‌ی خدمات مربوطه هستند.

 


شرکت‌های آمریکایی هم در این آزمایش دخیل‌اند!

در آزمایش عمومی رمزارز ملی قرار است بر روی کسب و کارها و خدمات روزمره تمرکز ویژه‌ای معطوف شود.

بیت کوین همبرگر بیگ‌مک مک‌دونالد شاخص قدرت خرید BTC Bitcoin
ساندویچ‌های بیگ‌مک

در این بین برخی شرکت‌ها و فروشگاه‌های آمریکایی نیز قرار است مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا این فروشگاه‌ها اغلب با شرکت‌های محلی در ارتباط بوده و تراکنش مالی انجام می‌دهند.

طبق لیست ارائه شده توسط بانک مرکزی چین، در این آزمایش قرار است فروشگاه‌های زنجیره‌ای استارباکس، مک‌دونالد و ساب‌وی نیز مورد بررسی قرار گرفته و 19 شرکت مرتبط با آن‌ها هم آزمایش شوند.

 


در مرحله‌ی دوم آزمایش رمزارزی ملی در شنژن چه مقدار ارز توزیع شد؟

شهر شنژن که به عنوان مرکز فناوری چین شناخته می‌شود، در مرحله‌ی دوم آزمایش رمزارز ملی بسیار مورد توجه قرار گرفت. در این آزمایش پس از قرعه‌کشی در میان افراد، بسته‌های قرمز رنگی در بین مردم این شهر توزیع شد که حاوی 200 یوان الکترونیکی(حدود 30 دلار) پول بود.

برندگان این قرعه کشی تا 17ام ژانویه‌ی سال جاری فرصت داشتند تا این پول را به واسطه‌ی خدمات مختلف خرج کرده و بازخورد‌های خود را اعلام کنند.

مقامات شهر شنژن در رابطه با این آزمایش اعلام کرده‌اند که بالغ بر 20 میلیون یوان(حدود 3/1 میلیون دلار) ارز مجازی از طریق بسته‌های قرمز رنگ در میان مردم توزیع شده است.

نظر شما در رابطه با نکات گفته شده در این مقاله چیست؟ چه موارد دیگری در رابطه با رمزارز ملی چین وسیستم پرداخت الکترونیکی آن وجود دارد که پرداختن به آن‌ها خالی از لطف نیست؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.