نوسان بازار ارز مهمترین عامل تغییر قیمت پتروشیمی‌ها/ کمبود مواد اولیه امری مقطعی است

نوسان بازار ارز مهمترین عامل تغییر قیمت پتروشیمی‌ها/ کمبود مواد اولیه امری مقطعی است
خلاصه اخبار

مشکل کمبود مواد اولیه در کارخانه یک امر کاملا مقطعی است و در حال حاضر مسئله‌ای از این بابت  وجود ندارد، اما در شرایطی  با کمبود بسیاری روبه رو بوده‌ایم.

به گزارش سیگنال به نقل از اقتصاد آنلاین، محتشمی پور معاون عملیات دربورس کالا ضمن تاکید بر اینکه پتروشیمی‌های موظفند کالای خود را در بورس کالا عرضه کنند گفت: هرچند اگراین مورد در بورس کالا عرضه نشود به معنی عدم عرضه در داخل کشور نیست.

وی افزود : مشکل کمبود مواد اولیه در کارخانه یک امر کاملا مقطعی است و در حال حاضر مسئله‌ای از این بابت  وجود ندارد، اما در شرایطی  با کمبود بسیاری روبه رو بوده‌ایم.

او با اشاره به اینکه اکنون در برخی از کالا که قبلا کمبود داشتیم، باوضعیت مازاد مواجه هستیم گفت : برخی از کالاها عرضه بالایی در بازارهای داخلی دارد و اگر قسمتی با کمبود مواجهیم به این دلیل است که تولید داخل از نیاز صنایع مصرف کننده کمتر است

وی اظهار داشت: برخی کالاها از مثل قبیل؛ پلی پروپیلن و کالاهای شیمیایی که در شرایط معمول برای تهیه آن‌ها با مشکل رو به رو هستیم، در حال حاضر در بازار موجود و کمبودی متوجه آن‌ها نمی‌شود.

این مقام مسئول در بورس کالا اضافه کرد : عمده صنایعی که کالای آن‌ها مورد مصرف داخلی است شرایط اقتصادی متفاوتی دارد و خیلی مزیت رانتی و قیمتی به خود نمی‌بیند، اما وقتی این کالاها در بازار آزاد به فروش می‌رسند به دلیل تقاضایی که وجود دارد و ضعف کنترل روی برخی از آن‌ها ، سبب می‌شود که قیمت‌ها مقداری رانت را متوجه خود شوند.

وی ادامه داد: طی دو سه سال اخیراز مهمترین عاملی که سبب افزایش قیمت‌ها در بازار بوده نوسانات نرخ بازار ارز است، زیرا قیمت محصولات پتروشیمی‌ها براساس قیمت‌های جهانی تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: برای برطرف کردن مشکل کمبود محصولات در بازار، نیازمند افزایش تولید در داخلی هستیم که این امر منوط به ایجاد پتروشیمی‌های جدید در داخل کشور بوده اما خیلی عمومیت ندارد.

او اشاره کرد : ما با عدم عرضه پتروشیمی در بازارهای داخلی روبرو نیستیم، زیرا عرضه آن در بخش‌های مختلف از جمله ستاد تنظیم بازار کاملاً کنترل می‌شود و اگر نوسانی مشاهده شود قابل پیگیری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه به واسطه کنترل بازار، شاهد نوسانات حداقلی هستیم گفت: اگرمشکلاتی از این دست مشاهده شود دلایل آن‌را می‌توان  در افزایش تقاضا یافت، زیرا برخی مواقع تقاضا برای یک کالا تا دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: بخش عمده ای از آنچه در بورس کالا عرضه می‌شود با مشکل خاصی روبه رو نیست، اما بعضی از پتروشیمی‌ها کنترل‌های موجود در بازار را نمی‌پسندند و تمایلی به این حجم از کنترل ندارند، زیرا در صورتی که در بخشی از بازار کمبود بوجود بیاید، از پتروشیمی‌ها می‌خواهند تغییر تولید بدهند که امر برای پتروشیمی ‌ها با هزینه و زحمت همراه است.

معاون عملیات و نظارت بورس کالا خاطر نشان کرد: در صورتی که ستاد تنظیم بازار خواهان تغییر تولید باشد با عدم تمایل از طرف تولید کنندها روبه رو خواهد شد ؛ البته این امر مربوط به زمانی است که بازار با تلاطماتی روبرو باشد. به عنوان مثال در سال گذشته که با افزایش نرخ ارز روبرو بودیم تنظیم عرضه پتروشیمی روی ارز پایه هزینه زیادی را به پترشیمی‌ها وارد می‌کرد و همین امر سبب مخالفت پتروشیمی‌ها برای عرضه محصولاتشان در بازار داخل بود.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را از کافه بازار دریافت نمایید.