نوریل روبینی: بزودی شاهد شوک اقتصادی و آغاز رکود بزرگ در جهان خواهیم بود

نوریل روبینی: بزودی شاهد شوک اقتصادی و آغاز رکود بزرگ در جهان خواهیم بود

به گزارش سیگنال به نقل از کوینیت،

وضعیت کاملاً توهمی

آقای نوریل روبینی(Nouriel Roubini) اقتصاددان برجسته‌ای که با نام مستعار دکتر رستاخیز(Dr.Doom) شناخته می‌شود، اخیراً پیش‌بینی‌های بسیار تند و ترسناکی برای اقتصاد ارائه کرده است. وی روز ۲۷ام سپتامبر اعلام کرده بود که تمام بازارهای جهانی اکنون در وضعیت «کاملاً توهمی» قرار دارند و در صورتی که ویروس کرونا به نیویورک برسد، با بحران بی‌سابقه‌ای روبرو خواهیم شد.

نورل روبینی Nouriel Roubini خوک پول رکود

وی در آن زمان اعلام کرده بود که «من در شهر نیویورک زندگی می‌کنم و مردم این شهر به سختی به رستوران‌ها، سینماها یا تئاتر می‌روند. اگر این ویروس به نیویورک برسد، قطعا دچار مشکل خواهیم شد».

این صحبت‌های آقای روبینی پیش از شیوع بیماری کرونا در شهر نیویورک و ثبت اولین مورد رسمی ابتلا به کووید۱۹ بوده است. در حال حاضر طبق داده‌های منتشر شده توسط پلت‌فرم ورلدمترز(Worldometers)، بیش از ۵۳ هزار مورد تایید شده و ۴۹ هزار مورد بیمار در خاک آمریکا به ثبت رسیده است. این درحالیست که شهر نیویورک به تنهایی میزبان ۲۳ هزار مبتلا به کووید۱۹ بود و شیب نمودار موارد جدید در سراسر ایالات متحده نیز بسیار تند و نمایی می‌باشد.

به گفته‌ی آقای روبینی این آمار باید باعث شود که سرمایه‌گذاران به دنبال بازارهای جایگزین دیگری برای سرمایه‌گذاری و انتقال سرمایه‌ی خود باشند.

پیش‌بینی تازه

وی پیش از سال ۲۰۰۸ توانسته بود وقوع حباب بازار مسکن و بحران مالی را پیش‌بینی کند. اکنون او معتقد است که دونالد ترامپ در ماه نوامبر پیروز نخواهد شد و دوره‌ی ریاست جمهوری وی همراه با یک فاجعه‌ی اقتصادی همه جانبه برای آمریکا، به پایان خواهد رسید.

وی براساس نرخ ابتلا نمایی فعلی که نشان دهنده‌ی رشد ۲۰ درصدی تعداد افراد مبتلا در هر روز می‌باشد، پیش‌بینی کرده است که احتمال دارد تا پایان ماه آوریل حدود ۵۰ میلیون آمریکایی به بیماری کووید۱۹ گرفتار شده و با آغاز جنگ قانونی و نهایتاً منجر به ایجاد یک منطقه‌ی بزرگ کاملاً ناشناخته از لحاظ قضائی شود.

وی روز جمعه در جریان یک مصاحبه‌ی زنده‌ی اینترنتی به تفاوت‌های شدید بین بحران اقتصادی کنونی و رکود اقتصادی دهه ۱۹۳۰ اشاره کرد.

تمام مولفه‌های اقتصادی در حال فروپاشی است

وی در بخشی از صحبت‌های خود اظهار داشت که «تمامی مؤلفه‌های فعالیت اقتصادی و تقاضا کلی در حال فروپاشی است، و آنچه در بحران مالی سال ۱۹۳۰ در طول سه سال رخ داد، از جمله رکود بزرگ، سقوط بازار سهام، فروپاشی بازارهای اعتباری و بدهی، فروپاشی فعالیت‌های اقتصادی، افزایش آمار بیکاری و غیره، این بار نه تنها در عرض سه سال، بلکه در عرض سه هفته رخ داده و به اوج خود رسیده است».

نوریل روبینی در ادامه‌ی صحبت‌های خود افزود:

بنابراین ما می‌دانیم که وضعیت فعلی یک رکود بسیار بزرگ، و حتی بزرگ‌تر از یک بحران مالی جهانی است. اما همچنین دلایلی وجود دارد که این رکود اقتصادی فراگیر ممکن است به یک رکود بزرگ‌تر و خطرناک‌تر هم تبدیل شده که نه تنها طی ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت، بلکه چندین سال درگیر آن خواهیم بود. Nouriel Roubini

آقای روبینی اعلام کرد که برای جلوگیری از ادامه‌ی این وضعیت و بدتر شدن اوضاع، رهبران دولت‌های سراسر جهان باید در کنار یک استراتژی تهاجمی در زمینه‌ی مراقب‌های بهتداشتی که منجر به تعطیلی سراسری کوتاه مدت، آزمایشات گسترده و توقف موقت فعالیت‌های اقتصادی جهت سرکوب این بیماری می‌شود، فرایند کمبود بودجه‌ی و تسکین کمیت مالی نامحدود را در دستور کار خود قرار دهند.

به گفته‌ی او، این امر باعث می‌شود تا فعالیت‌های اقتصادی در اواسط تابستان دوباره آغاز شده و با بهبود احتمالی وضعیت تا اکتبر یا اواسط پاییز، وضعیت به حالت عادی باز گردد.

خنثی‌سازی این روند به ضرر همه خواهد بود

آقای روبینی همچنین استدلال می‌کند که هرگونه تلاش برای خنثی‌سازی این تعطیلی سراسری توسط مردم یا نهاد‌های دولتی می‌تواند باعث شیوع مجدد این بیماری در جهان همچون آتش‌سوزی در یک جنگل انبوه شود. اگر اختلال و رکود اقتصادی جهان تا سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۲۰ ادامه داشته و وارد سال ۲۰۲۱ شود، شاهد آغاز یک رکود شدید و بحران اقتصادی در سراسر جهان خواهیم بود.

روبینی هشدار می‌دهد که حتی اگر دولت‌ها نسبت به وضعیت کنونی هوشمندان هم رفتار کنند، اوضاع جهان برای آغاز یک رکود اقتصادی عظیم بسیار مناسب است:

متاسفانه ما در جهانی مملو از رقابت و خطرهای ژئوپلتیکی زندگی می‌کنیم، خطراتی که نه تنها منجر به رکود ژئوپلتیکی می‌شوند، بلکه به مرحله‌ی بحران ژئوپلتیکی هم خواهند رسید. Nouriel Roubini

آقا روبینی پیش‌بینی کرد که علاوه بر گسترش بیماری کرونا، جهان به اولین دوره‌ی جنگ جهانی سایبری در سال ۲۰۲۰ نیز وارد خواهد شد، زیرا ایالات متحده اکنون با کشورهایی از جمله ایران، چین، روسیه و کره‌ی جنوبی روبرو شده است.

بهبود نسبی چند روز گذشته

در رابطه با تغییرات ناگهانی بازار آمریکا هم روبینی تحت تاثیر قرار نگرفته و اعلام نموده که سرمایه‌گذاران باید برای یک سقوط بزرگ آماده شوند.

نوریل روبینی در رابطه با این موضوع اظهار نمود:

روند افزایش روزهای گذشته در واقع یک تغییر بی‌اساس و روند صعودی جعلی در بازار نزولی جهان بوده است. اخبار و گسترش بیماری دو دلیل اصلی روند نزولی فعلی هستند. سرمایه‌گذاران باید برای یک سقوط بزرگ در بازار آماده شوند. تجمع سهام بیانگر اعتقاد فراگیر به این موضوع است که سیاست‌گذاران می‌توانند اثرات جانبی بیماری کووید۱۹ را جبران کنند. Nouriel Roubini

صحبت‌های نوریل روبینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا جهان به سمت رکود بزرگ‌تری در حال حرکت است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با تیم کوینیت در میان بگذارید.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.