نقش ۷ تا ۸ درصدی بخش زمین‌شناسی در تولید ناخالص ملی کشور/ خام‌فروشی ناشی از عدم شناخت مواد معدنی است

نقش ۷ تا ۸ درصدی بخش زمین‌شناسی در تولید ناخالص ملی کشور/ خام‌فروشی ناشی از عدم شناخت مواد معدنی است

به گزارش سیگنال به نقل از معدن 24،

علیرضا شهیدی با اشاره به ضرورت فراهم آوردن بستری برای کمک به استفاده از مزیت‌های زمین‌شناختی کشورمان با تکیه به دانش و فناوری‌ های روز گفت: تولید ثروت از طریق اکتشاف و صیانت از ثروت ملی با شناخت مخاطرات در این حوزه جزو اقداماتی است که در دستور کار داریم.

وی، با تاکید بر ضرورت پررنگ شدن نقش زمین‌شناسی در اقتصاد کشور، ادامه داد: در حال حاضر بخش زمین‌شناسی به طور میانگین 7 تا 8 درصد در تولید ناخالص ملی کشور نقش دارد و تلاش می‌کنیم هم گام با توسعه جهانی به جایگاه واقعی کشور نزدیک شویم.

خام‌فروشی ناشی از عدم شناخت مواد معدنی است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان اینکه تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به 61 سال قبل بازمی‌گردد، افزود: تولید ثروت از طریق مواد معدنی می‌تواند انجام شود و سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور نیز در این بخش می‌تواند نقش آفرین باشد.

به گفته شهیدی، همچنین این سازمان روی موضوع مخاطرات زمین‌شناسی نیز تمرکز دارد، چراکه هر دو مورد در تولید GDP به یک میزان سهم دارند که با رشد علم، می‌توانیم بهره بیشتری از معادن ببریم که بر همین اساس باید خود را با علم روز دنیا بروز کنیم.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با اشاره به اینکه به مدت 2سال مجددا تهیه نقشه زمین‌شناسی خاورمیانه به این سازمان سپرده شده در ادامه افزود: معدن در کنار نفت می‌تواند ثروت بزرگی باشد، پس ما می‌توانیم‌ در اولین حلقه معدن یعنی اکتشاف باید خوب عمل کنیم و منجر به تولید ثروت در این بخش شویم.

معاون وزیر صمت ابا اشاره به اینکه اکنون شناخت ذخایر پنهان سنگ آهن را در دستور کار قرار دادیم؛ این در حالیست که زنگ خطر کمبود مواد معدنی به صدا درآمده و از سوی دیگر خام فروشی به دلیل عدم شناخت مواد معدنی در ایران انجام می‌شود.

به گفته وی، در آمار زمین‌شناسی امریکا تعداد مواد معدنی موجوددر ایران 81 نوع اعلام شده و این در حالیست که در ایران همواره گفته می‌شود تنها 68 نوع ماده معدنی در کشور داریم که تفاوت یاد شده در تعداد مواد معدنی موجود در ایران به دلیل عدم شناخت کافی از مواد معدنی موجود در کشورمان است.

راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری،گامی اثربخش در خلق ارزش افزوده از ظرفیت‌های نهفته کشور

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در این مراسم ضمن تاکید بر ایجاد بستری برای تبدیل ایده‌های نوآورانه و فناورانه به کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و خلاق این حوزه گفت: با راه‌اندازی مرکز نوآوری زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی، کشورمان یک گام به سوی بهره‌گیری نوآورانه از ظرفیت‌های نهان علوم و فناوری‌های زمین‌شناسی و زیست‌بومی برای خلق ارزش افزوده و اشتغال با کسب‌ و کارهای نوآور و خلاق این حوزه نزدیک شد.

کامبیز مهدی زاده با اشاره به تسهیل ورود استارتاپ‌ها به حوزه زمین‌شناسی عنوان کرد: در حال حاضر 53 شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه‌های گوناگون زمین‌شناسی و معدن با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مشغول به فعالیت هستند و با راه‌اندازی این مرکز تخصصی، تعداد استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور این حوزه‌ها با همت جوانان این کشور رونق می‌یابد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه جدی‌تر به علوم و فناوری‌های زمین و رویکرد ویژه مدیریت کلان کشور به این حوزه گفت: در اکثر کشور‌های دنیا وزارت زمین‌شناسی وجود دارد که این دال بر اهمیت ویژه به این علم است و در کشور نیز ما باید برای علوم پایه هزینه کنیم و نگاه کلان ما در کشور باید افزایش بودجه سالیانه ارگان های پژوهشی باشد.

مهدیزاده افزود: برای تحقیق و توسعه برای علم باید هزینه کرد برای به دست آوردن اطلاعات پایه که اساس زمین‌‌شناسی و معدن است باید هزینه کرد به خصوص سازمانی که کارش صحرایی و عملیاتی است.

مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی، راه‌اندازی مرکز نوآوری و فناوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور را یک گام اثربخش در خلق ارزش افزوده از ظرفیت‌های نهفته کشورمان گفت: با ایجاد این مرکز زمینه‌ای برای جان گرفتن توسعه کسب و کارهای استارتاپی حوزه زمین ‌شناسی ایجاد شد.

وی با اشاره به این‌که این رویداد مبارک برای جامعه زمین‌شناسی، زمینه‌ساز تحقق ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در این حوزه را فراهم می‌کند، تاکید کرد: با راه‌اندازی این مرکز، دوستداران زمین و واحدهای نوآور صاحب ایده در حوزه علوم زمین که فعالیت آنها از مرحله استارتاپی عبور کرده با حمایت معاونت علمی می‌توانند ایده‌ های خود را تجاری کنند.

مهدی‌زاده، با تاکید بر ضرورت گذار از اقتصاد نفتی و خام‌فروشی ادامه داد: برای توسعه کشور نیاز است از اقتصاد نفت پایه فاصله گرفته و به سمت اقتصاد فناورانه و دانش بنیان حرکت کنیم که این امر با ایجاد بستر و شرایط زیست بوم زمین‌شناسی میسر خواهد شد.

گفتنی است که آیین حمایت و راه‌اندازی مرکز نواوری و فناوری این سازمان با همکاری طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برگزار شد.

در این مراسم مدیر طرح توسعه نوآوری‌ها و فناوری‌های حوزه زمین‌شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه یاد شده که در راستای تخصیص و اعطای وجوه حمایتی بابت انجام طرح‌های فناورانه در راستای ماده 19 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت به امضا رسیده است، حمایت از فعالیت‌های مربوط به مرکز نوآوری سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در راستای اهداف و سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در دستور کار دارد.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات کامودیتی به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.