نقش مهم بازارگردان ها در صندوق های قابل معامله

نقش مهم بازارگردان ها در صندوق های قابل معامله

به گزارش سیگنال به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه،

مهدی عبدی، مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه بانک ملت به تشریح نقش بازارگردان ها پرداخت و گفت: بازارگردانی فعالیتی است که با هدف کاهش دامنه‌ نوسانات قیمت اوراق‌ بهادار و تضمین نقدشوندگی آن انجام می‌شود. به این ترتیب بازارگردان این اطمینان را ایجاد می کند که در چارچوب تعهدات بازارگردانی عرضه و تقاضا برای اوراق بهادار مورد نظر در بازار وجود دارد.

وی ادامه داد: از جمله وظایف اصلی بازارگردان می توان به افزایش نقدشوندگی از طریق تنظیم عرضه و تقاضا، کنترل دامنه نوسانات در یک محدوده معین و جلوگیری از نوسانات شدید اشاره کرد.

عبدی در ادامه با اظهار این مطلب که در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله رکن بازارگردان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: معاملات اخیر صندوق واسطه گری مالی یکم (دارا یکم) نشان داد که عدم بازارگردانی مناسب یا تعریف نامناسب شرایط بازارگردانی، باعث می شود تا در اثر هیجانات بازار، نوسانات غیرعادی در قیمت هر واحد این صندوق ها اتفاق بیفتد؛ امری که در نهایت منجر به وضع دامنه نوسان روزانه 10درصدی در این صندوق ها توسط شرکت بورس شد.

وی ادامه داد: هر چند این تصمیم در کوتاه مدت ممکن است منجر به کاهش نوسانات قیمتی شود، اما راهکار اصلی تعریف شرایط بازارگردانی مناسب و متناسب با اندازه صندوق و تعداد دارندگان واحد صندوق های قابل معامله است. به نحوی که موجودی واحدها برای بازارگردان به اندازه ای باشد که بتواند از طریق عرضه نوسانات غیرمنطقی قیمت را مهار کند. این مهم باید در عرضه صندوق های بعدی به صورت جدی موردنظر قرار بگیرد.

یادآور می شود، بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دامنه نوسان روزانه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهامی و مختلط در بورس تهران از امروز دوشنبه (16 تیرماه) به 10 درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که تا پیش از این صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله از دامنه نوسانی برخوردار نبودند. به عبارت دقیق تر این صندوق ها تا پیش از این بدون محدوده قیمت بوده و از طریق NAV  خالص ارزش دارایی ها و بازارگردان ها کنترل می شدند.

برای مشاهده جدیدترین تحلیل ها، اخبار، مقالات و قیمت های لحظه ای سهام به وب سایت سیگنال مراجعه و یا اپلیکیشن سیگنال را دریافت نمایید.
نظرات کاربران
  • سلام حالا این دامنه نوسان رو گذاشتند به نفع سهامدارهاست یا ضرر .یعنی دیگه صندوقهای قابل معامله مثل قبل رشد نمیکنن ممنون میشم جواب بدید

    • سلام
      این قانون به نفع سهامدارهاست و تاثیری روی بازدهی صندوق ها نمیذاره فقط هیجان کاذب رو کنترل میکنه