نقش خانه های استیجاری در کنترل اجاره بها/خوش بینی بخش مسکن به اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی

نقش خانه های استیجاری در کنترل اجاره بها/خوش بینی بخش مسکن به اختصاص ۲۰ درصد از تسهیلات نظام بانکی

به گزارش سیگنال به نقل از هیبنا،

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، سال 1400 را باید متفاوت از سایر سال ها در حوزه بخش مسکن دانست. در سال جاری و با توجه به نامگذاری سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها به نظر می رسد برخی از خلا موجود در بخش مسکن به ویژه در بخش تولید و عرضه جبران شود.
یکی از بخش هایی که امسال به نظر می رسد با کمک برخی اقدامات مثل اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه و تعیین سقف اجاره بها مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد بخش اجاره و مستاجران است.
کارشناسان و فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که اگر بخواهیم به دنبال تعادل و ثبات قیمت در بازار مسکن و اجاره بها باشیم باید به سمت تولید و عرضه حرکت کنیم.
صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سالها است کشور با خلاء تولید مسکن مواجه است و باید برای حل این معضل از تقاضا چاره اندیشی کرد گفت: قطعا با توجه با نامگذاری سال و توجه به تولید و مانع زدایی ها باید اذعان کرد که سال 1400 یک سال متفاوت از سال های قبل در زمینه توجه به بخش مسکن و به خصوص احداث مسکن خواهد بود.
وی با اشاره به تبصره 18 بودجه که می تواند راهگشای خوبی برای تولید مسکن باشد اظهار داشت: بر مبنای قانون بودجه سال 1400، نظام بانکی کشور مکلف است، نسبت به پرداخت 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن معادل 20 درصد از تسهیلات نظام بانکی را در قالب وام ساخت به متقاضیان واجد شرایط که وزارت راه و شهرسازی اقدام کند. اقدامی که سالهاست به نوعی با مشکل همراه است و به غیر از بانک مسکن که با تولید مسکن همراهی می کند سایر بانک ها تقریبا با این موضوع بیگانه هستند.
بدری اضافه کرد: وقتی تولید و عرضه مسکن با مشکل روبه‌رو است بازار مسکن از ناهمگونی و بی تعادلی عرضه و تقاضا رنج می برد بنابراین امیدواریم امسال با تمام تاکیدات صورت گرفته و در نظر گرفتن اعتبار در بودجه مشکل بی تعادلی تولید و تقاضا تا حدودی ترمیم شود.
وی با بیان اینکه مجلس در قالب طرح تولید و عرضه مسکن که به تصویب نمایندگان رسید بر تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی تاکید دارد در حالی که روند تولید در سال گذشته به کمتر از 340 هزار واحد رسیده است تصریح کرد: برای جبران خلا تولید مسکن و عرضه آن راهکارهای خوبی در این طرح پیش‌بینی شده که امیدواریم با همکاری دولت و محوریت وزارت راه و شهرسازی و همچنین در نظر گرفتن اراضی اطراف شهرها، تولید یک میلیون واحد را در طول سال شاهد باشیم.
بدری در پاسخ به این سوال که قطعا این اقدام می تواند به اجاره نشینی و متعادل شدن اجاره بها نیز کمک کند ادامه داد: عدم تولید مناسب مسکن در سال‌های اخیر به افزایش قیمت مسکن و اجاره بها منجر شده به طوریکه در سال گذشته براساس اعلام رسمی بانک مرکزی 42 درصد افزایش در اجاره‌نشینی را در شهرهای مختلف شاهد بودیم.
وی تاکید کرد: با تامین زمین ارزان قیمت و تاسیس شرکت‌های تولید خانه‌های استیجاری و همچنین کنترل تورم می‌توان شرایط خوبی را به وجود آورده و از افزایش اجاره بها از سقف 25 درصد بالاتر جلوگیری کرد. البته با توجه به کنترل نرخ ارز و تورم امیدواریم در ماه‌های آینده شرایط متعادلی را در بازار مسکن شاهد باشیم.