نشست محرمانه امارات و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید علیه ایران

نشست محرمانه امارات و رژیم صهیونیستی در کاخ سفید علیه ایران

به گزارش سیگنال به نقل از تسنیم، پایگاه خبری «اکسیوس»، روز گذشته به نقل از مسئولان اسرائیلی و آمریکایی فاش کرد که ایالات متحده، اسرائیل و امارات در دسامبر گذشته نشستی سه‌جانبه در کاخ سفید به منظور هماهنگی علیه ایران ترتیب دادند.

این پایگاه خبری آمریکایی تصریح کرد، این نشست که در 17 دسامبر برگزار شد یکی از مجموعه گام‌هایی بوده است که دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا برای تسهیل عادس‌سازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عربی برمی‌دارد. در این نشست درباره پیمان «عدم تجاوز» میان امارات و اسرائیل رایزنی شد که این گامی ابتدایی در روند عادی‌سازی دیپلماتیک محسوب می‌شود.

این منبع یادآور شد که «جارد کوشنر» مشاور و داماد ترامپ مهم‌ترین حامی این طرح داخل کاخ سفید محسوب می‌شود.

در این نشست از سوی آمریکا، «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی و معاونش «ویکتوریا کوتس» و همچنین «برایان هوک» فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران حضور داشتند. از سوی اسرائیل نیز «مائیر بن شبات» مشاور امنیت داخلی «بنیامین نتانیاهو» در جلسه حاضر بود و از سوی امارات، «یوسف العتیبه» سفیر این کشور در واشنگتن، که فردی به شدت نزدیک به «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی محسوب می‌شود، حضور داشت. العتیبه پیشتر نیز در مراسم رونمایی ترامپ از طرح ضد فلسطینی «معامله قرن» حاضر بود.

مسئولان اسرائیلی و آمریکایی اعلام کردند که این نشست محرمانه از توییت غیرمعمولی که «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در 21 دسامبر منتشر کرد، آشکار شد. او در این توییت مقاله‌ای با عنوان «اصلاح اسلام… ائتلاف عربی- اسرائیلی در خاورمیانه شکل می‌گیرد»، بازنشر کرد.

نتانیاهو یک روز پس از این توییت بن‌زاید، در نشست هفتگی کابینه‌اش گفت: «عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات از ائتلافی جدید، یعنی ائتلاف عربی- اسرائیلی، در خاورمیانه سخن می‌گوید. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که چنین اظهاراتی نتیجه تماس‌های و تلاش‎هایی است که در حال حاضر انجام می‌شود و من تاکید می‌کنم که فعلا بهتر است درباره آن سکوت کرد.»

در همین راستا، روز گذشته روزنامه عبری‌زبان «تایمز آو اسرائیل» به نقل از مقام نظامی بلندپایه در سودان فاش کرد که دیدار میان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رئیس شورای انتقالی سودان در اوگاندا توسط امارات ترتیب داده شده بود. طبق اعلام منبع مذکور، امارات این دیدار را به بهانه کمک به حذف نام سودان از لیست گروه‌های تروریستی آمریکا ترتیب داده است.

برچسب‌ها